1

تصویب طرح‌های تفصیلی مشهد تا پایان سال

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از تکمیل و تصویب طرح‌های تفصیلی مشهد تا پایان سال خبر داد.

بهاره بزرگ‌مهر اشاره به روند تهیه و تصویب طرح جامع مشهد، اظهار کرد: طرح جامع سوم شهر مشهد از سال 1383 به‌عنوان گام سوم طرح ناحیه‌ای، مجموعه‌ی شهری و طرح جامع عقد قرارداد شد، اما بعد از عقد قرارداد در سال 1384 پیگیری آن به نهاد مطالعات سپرده شد.

وی ادامه داد: پس از گذشت چند سال، در سال 1388، عمده کار بر روی این طرح انجام شده بود، اما عمدتاً به دلیل اختلافاتی که در تقسیمات کشوری وجود داشت به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی استان نرسید. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و با همت مسئولان استانی این طرح مراحل تصویب استانی خود را طی کرده و به شورای عالی رفت. در آن‌جا نیز از تیر تا بهمن 93 به سرعت مراحل تصویب را طی کرد و مصوبات آن برای اصلاح و تکمیل ابلاغ شد.

بزرگ‌مهر با بیان اینکه «هنگامی که این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی شد، چندین ضرورت برای تکمیل آن اعلام شد»، تصریح کرد: مسئله اولی که در تکمیل و اصلاح آن مورد تأکید قرار گرفت موضوع نحوه برخورد با حوزه و بافت پیرامونی حرم مطهر به عنوان هسته مرکزی شهر بود، شورای عالی شهرسازی و معماری ضرورت‌هایی که بایستی برای حفظ کیفیت‌های محیطی و احیای بافت تاریخی در آن اعمال می‌شد را کافی نداست. بعد از آن در آن محدوده اقدام به عقد قراردادهای جدید شد و قرار شد مشاور دیگری این کار را ادامه دهد که آن هنوز هم در حال پیگیری است و امیدواریم منتج به نتیجه شود.

وی بلندمرتبه‌سازی را دومین مسئله‌ای برشمرد که اصلاح و تکمیل آن مورد تأکید شورای عالی معماری و شهرسازی قرار گرفت و خاطرنشان کرد: در طرح جامع صرفاً به ممنوعیت‌ها اشاره شد و مناطقی که در آن بلندمرتبه‌سازی می‌تواند صورت بگیرد معرفی نشده بود. با توجه به تبعاتی که بلندمرتبه‌سازی می‌تواند در شهر هم به لحاظ کالبدی، هم به لحاظ زیست‌محیطی و هم به لحاظ اجتماعی و اقتصادی داشته باشد، ضرورت داشت این موضوع هم تکمیل شده و در قالب طرح جامع ارائه شود؛ لذا این موضوع هم مستلزم تکمیل دانسته شد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: سومین موردی که اصلاح و تکمیل آن ضروری تشخیص داده شد؛ موضوع مطالعات حریم بود که اساساً انجام و ارائه هم نشده بود و که انجام ضروری بود، اما انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه «علاوه بر این موارد اصلاحات دیگری هم بر روی این طرح انجام شد»، گفت: بعد از اینکه ابلاغیه شورای عالی ارسال شد، متأسفانه مشاور طرح به دلیل ریزش نیروی شدیدی و رعایت نکردن استاندارهای فنی نتوانست از پس کار بر بیاید خلع ید شد و با توجه به اینکه مطالعات طرح زمان زیادی برده بود، به سرعت به دلیل جلوگیری از بلاتکلیف ماندن مصوبات و ضرورت ارائه برنامه جامع کالبدی توسط یک تیم کارشناسی تهیه و ابلاغ شد.

بزرگ‌مهر با اشاره به اینکه «امیدواریم از طریق ابلاغ این طرح به حداقل‌های کیفی مهم و ضروری برای توسعه کالبدی یک شهر برسیم»، یادآور شد: بدیهی است که منظور از طرح جامع این است که نگاهی جامع و کلی به تمام ساختار توسعه کالبدی شهر داشته باشد. بر این اساس داشتن طرح جامع یک ضرورت انکارناپذیر و به معنی برنامه‌ریزی و نگاه جامع به توسعه کالبدی است، اما اینکه تصور کنیم طرح جامع می‌بایست تمام مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهر را حل کند، نگاه صحیحی نیست، بلکه طرح جامع در حیطه کارهای کالبدی و با نگاه به تمام مطالعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی راهکارها و ساختارهای توسعه کالبدی شهر را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه «طرح جامع برای اجرایی شدن نیاز  به تهیه طرح تفصیلی دارد»، تصریح کرد: خوشبختانه با حضور شورای شهر و شهردار جدید که همکاری خودشان را از باب تهیه این طرح‌ها اعلام کردند، در هماهنگی با استانداری و کمیسیون ماده 5 تهیه طرح‌های تفصیلی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم که بتوانیم در اسرع زمان ممکن با برنامه جدید و بر اساس طرح جامع سوم طرح‌های تفصیلی را تصویب و ابلاغ کنیم.

 

معترضان به طرح جامع نگاه تفصیلی دارند

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در واکنش به ایرادات بسیاری که به این طرح گرفته شده است، اظهار کرد: من معنای این مشکلاتی که به این طرح وارد می‌شود را متوجه نمی‌شوم؛ سه مورد از اصلی‌ترین اسناد طرح جامع جمعیت آتی شهر، تعیین خط حریم و محدوده شهر بوده و هم‌چنین ضوابط و مقررات طرح بوده است که در این طرح برای افق 1404 برای شهر مشهد 3 میلیون 856 هزار نفر جمعیت تعیین شده و آمارگیری سال 95 هم نشان داد که این پیش‌بینی به نسبت درست بوده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که هنگام ارائه طرح‌های تفصیلی شروع به اجرایی شدن پیشنهادهای اصلی طرح جامع کرده و در جریان اجرایی شدن این پیشنهادات وارد جزئیات شده و جزئیات را طراحی می‌کنیم و طبیعی است که کارها در همین قلب این اتفاق بیفتد. باز طبیعی‌ترین چیز هم این است که اگر الزامی وجود داشت که جایی تغییری حاصل شود می‌تواند با تلفیق با طرح جامع در طرح‌های تفصیلی تحقق پذیر باشد.

بزرگ‌مهر خاطرنشان کرد: ایراداتی که بعضی از دوستان به این طرح می‌گیرند عمدتاً به این دلیل است که به طرح جامع به مقیاس تفصیلی نگاه می‌کنند درحالی که بسیاری از موضوعاتی که مطرح می‌کنند جایگاهش در طرح‌های تفصیلی است.

وی افزود: با این وجود اگر احیاناً نیازی به تغییر و اصلاح طرح جامع وجود داشته باشد شورای عالی شهرسازی و معماری مرجعی برای رسیدگی به آن است و این روال قانونی و طبیعی در طرح تفصیلی هم است که اگر با انجام مطالعه به این الزام رسید که نیازمند اصلاحاتی است که مغایرت اساسی با طرح جامع دارد این راه از طرق قانونی خود طی و انجام می‌شود.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به زمان تصویب طرح‌های تفصیلی، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به توافق رسیدیم که تا پایان سال جاری روال تصویب طرح‌های تفصیلی را طی کنیم امیدواریم که انجام شود. کار بسیار سنگین و وقت‌گیری است و امیدواریم بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم و  دقت و سرعت خوبی هم داشته باشیم و برنامه به‌روزتری را برای شهر ارائه داده و به نیازهای شهر و شهروندان پاسخ دهیم.

 

 

منبع: ایسنا