احزاب؛راهکار یا سربار؟
میز گرد «نگاهی به جایگاه احزاب؛ از اجرا نشدن قانون تا حمایت دولتی» به میزبانی روزنامه صبحامروز و با حضور جواد آرینمنش؛ رئیس خانه احزاب خراسان رضوی، علی گندمی؛ رئیس شورای انجمن اسلامی خراسان رضوی و مرتضی کرامت؛ عضو حزب کارگزاران خراسان رضوی برگزار شد. در این نشست با محوریت آن نقش احزاب در جامعه، بحث و تبادل نظر شد که بخش اول و دوم آن در شمارههای قبل منتشر شد.
در این شماره به بخش سوم و آخر این میز گرد با محوریت «ساختار احزاب و چرایی و چگونگی حمایت دولت از احزاب» پرداخته شده است که در ادامه آن را میخوانید.
آرینمنش: اعتراضات اخیر نشاندهنده لزوم وجود احزاب است
رئیس خانه احزاب خراسان رضوی: برخلاف ذهنیت عمومی نسبت به پولدار بودن حزب موتلفه، این حزب چنین شرایطی ندارد. در گذشته این حزب برخواسته از مردم بود و برخی متدینین بازار به این حزب کمک میکردند چون مجموعه هیئتهایی بوده که در کنار امام فعالیت سیاسی میکردند و کمکهای مردمی واقعا به قصد قربت بوده است. مرحوم عسگر اولادی نیز بخاطر ارتباط با بدنه بازار چنین کمکهایی دریافت میکرد. اگر فعالیت حزبی که اصول غربی دارد بومیسازی میشد مردم همینطور که به هیئتها کمک میکنند به احزاب نیز کمک میکردند و این نیاز به فرهنگسازی دارد.
جواد آرینمنش با بیان این که احزاب در اول انقلاب جایگاه مناسبی در کشور داشتند، افزود: چون افراد بزرگی مثل بهشتی در حزب جمهوری اسلامی فعالیت داشتند و تحزب رواج داشت. اما بعد از انفجار حزب جمهوری اسلامی و زیاد شدن اختلاف سلیقهها در احزاب امام را ناراحت کرد و اموال حزب جمهوری اسلامی به نهاد رهبری و کمیته امداد و … داده شد. اما من معتقدم همین اتفاقات اخیر مشهد نشاندهنده لزوم وجود احزاب است، به هرحال اعتراضات مردمی طبیعی است، این اعتراضات باید در قالب نهادهای مردمی و حزبی مطرح شود، شکل بگیرد و مدیریت شود تا بتوانند حرف خود را به صورت قانونمند بزنند.
وی تصریح کرد: باید کسانی که معترض هستند بتوانند مجوز تجمع بگیرند، راهپیمایی کنند، سخنرانی کنند تا حرفشان شنیده شود. بدنه احزاب را عموما نیروهای کم بضاعت علاقهمند تشکیل دادند، به عنوان مثال حزبی که آقای گندمی متولی آن هستند و فرهنگیان عضو آن هستند عدهای هستند که مشکلات جدی معیشتی و اقتصادی دارند چگونه میتوانند به حزب کمک مالی کنند؟
حزبی بودن را ضد ارزش ندانیم
آرینمنش ادامه داد: اگر تجمعی بخواهد شکل بگیرد، سخنرانی شود، سالن اجتماعات استفاده شود باید چگونه مدیریت شود؟ همین که استانداری اعلام کرده ما آمادهایم امکانات دولتی را در اختیار خانه احزاب قرار دهیم امر کوچکی نیست چون احزاب سلایق مختلفی قرار است در آن مطرح شود.
رئیس خانه احزاب خراسان رضوی اظهار کرد: اگر قرار است فضای سالم سیاسی ایجاد شود، بینش سیاسی مردم تعمیق شود، امنیت فعالیت سیاسی تامین شود، نشات سیاسی اتفاق بیفتد و … باید به احزاب بسیار بیشتر بها دهیم، آنها را رشد دهیم، به حزبی بودن افتخار کنیم و حزبی بودن را یک ضدارزش ندانیم، بنابراین بخشی از این مشکلات جامعه بخاطر خلا وجود احزاب است.
کرامت: وابستگی مالی احزاب به دولت خوب نیست
عضو حزب کارگزاران خراسان رضوی گفت: احزاب نباید صد در صد وابستگی مالی به دولت داشته باشند چون باعث میشود استقلال خود را از دست بدهند. بخشی از درآمد باید کمکهای مردمی باشد که در این بخش نیز باید شفافیت وجود داشته باشد. همچنین نباید اینگونه باشد که 350 حزب داریم و به هرکدام به یک میزان بودجه میدهیم، در کشورهای توسعه یافته بر اساس میزان رای یا کرسیهای پارلمان بودجه میدهند تا احزابی که جدیتر فعالیت میکنند بیشتر حمایت شوند.
مرتضی کرامت در خصوص حزب کارگزاران اظهار کرد: حزب کارگزاران چند ویژگی دارد: یکی این که ساختار این حزب کاملا از پایین به بالا است، یعنی حزب کارگذاران کنگره استانی تشکیل میدهد و شورای استان را انتخاب میکند و تمام اعضای رسمی نیز میتوانند عضو شوند و همه نیز میتوانند رای بدهند. اعضای شورای استانی در کنگره کشوری شرکت میکنند و باز میتوانند کاندید شورای کشوری و انتخاب کننده آن باشند. یعنی کوچکترین عضو تاثیرگذار است و فرصت پیشرفت را نیز برای همه فراهم میکند.
وی افزود: حزب کارگذاران کانون محور است، کانونها بر اساس صنفهای مختلف و مشاغل مختلف شکل گرفته است و بخش مربوط به حوزه خود را پوشش میدهد. تمام کسانی که در کانون خاصی قرار می گیرند افراد معتبر این بخش هستند و مشکلات و پیشنهادات بخش خود را از طریق این افراد به گوش مسئولین بالادستی میرسانند. این ویژگیها باعث شده که هم حزب کارگزاران ساختار مناسبی داشته باشد و هم بتواند خواست همه را به گوش مسئولین برساند.
گندمی: خانه احزاب یک سازمان مردم نهاد است
رئیس شورای انجمن اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه خانه احزاب سازمان مردم نهاد است،گفت: خانه احزاب عملا یک ساختار حزبی ندارد و فقط ایجاد شده تا مشکلات عام که مربوط به همه جامعه میشود مثل مناظره و دعوت از مسئولین در آنجا مطرح گردد.
گندمی با بیان اینکه کمک مالی دولت به احزاب در همه کشورهای توسعه یافته رایج است، تصریح کرد: اتریش سالها قبل حدود 10 میلیارد دلار برای کمک بلاعوض به احزاب در بودجه سال خود قرار داده بودند که درآمد نفتی ما در آن دوره نصف این مبلغ هم نمیشد. این جزو وظایف دولت است و مثل دیگر نهادها نباید انتظار داشته باشد سیاستهای دولت را دنبال کنند.
وی افزود: دولت باید بنا بر وظیفه کمک مالی مشخصی به احزاب ریشهدار و مردمپایه داشته باشد و در عوض مثل دوره آقای خاتمی از آنها صورتجلسات کنگره را دریافت کند. مثلا تشکیلات ما در استان سالی 15 کنگره برگزار میکند، در شهرستان نیز همیشه دفتر شکل میگیرد و بعد با انتخابات اعضا انتخاب میشوند و از بالا به پایین چیده میشود که این موضوع در همه مشترک است و مختص یک حزب خاص نیست.
رئیس شورای انجمن اسلامی خراسان رضوی در خصوص تشکیلات خود گفت: ما در شهرستانهای خراسان رضوی 26 دفتر انتخابی تشکیلات داریم، همچنین چند دفتر داریم که هنوز در آن انتخابات شکل نگرفته است، که از حیث دفاتر شاید بیشترین تعداد در استان متعلق به تشکیلات ما باشد.
احزابی داریم که تعدادشان اعضایشان به اندازه انگشتان یک دست است
گندمی در خصوص حمایت مالی دولت از احزاب اظهار کرد: در بحث حمایتهای دولتی باید بر اساس معیارهای قابل اندازهگیری یارانه را به احزاب بدهند و یک مرجع ثالث بر نحوه عملکرد آنها نظارت کند. این کار کاملا شدنی و منطقی است اگر بر اساس معیارهای قابل اندازهگیری و صحیح باشد. ما احزاب زیادی داریم که تعداد افراد آنها در کشور به اندازه انگشتان یک دست هم نمیشود. حزبهایی نیز داریم که مثل ما فقط در خراسان 13 تا 14 هزار نفر عضو دارد.
وی افزود: این خیلی متفاوت است که حزبی 20 سال فعالیت تشکیلاتی دارد و هنوز از یک نفر به شما اضافه نشده است. این چه حزبی است؟ فقط یک مجوز برای سهمخواهی دوره انتخابات گرفتهاند که آفت بزرگی است. باید درجهبندی صورت بگیرد، نمیشود حزبی مثل موتلفه که بیش از 40 سال سابقه دارد یا حزب بزرگی مثل کارگزاران کنار حزبی بنشیند که تازه تاسیس شده و پنج عضو بیشتر ندارد. ریشهها، سابقه، اعتبار و عضوهای آنها اصلا با هم مطابقت ندارد و قابل مقایسه نیست.
گندمی با اشاره به این که باید معیارگذاری شود و بر اساس سابقه و اعضا و دیگر معیارهای اصلی به آنها چند کرسی و حق رای داده شود، گفت: البته اینها تا حدی در قانون جدید پیشبینی شده است که هر نفر در چند حزب عضو نباشد، احزاب منطقهای حداقل 100 عضو داشته باشند و بسیاری قوانین دیگر که باعث سازماندهی میشود. دولت باید کمک بدون توجه به سلایق سیاسی داشته باشد و خانه احزاب کاملا مستقل به همراه کمیسیون ماده 10 سیاستگذری کنند.
احزاب حد واسط بین مرد و حاکمیت هستند
گندمی اظهار کرد: احزاب حد واسط بین مرد و حاکمیت هستند، اگر این وظایف به خوبی انجام شود دیگر حرکات کور مثل حرکات اخیر صورت نمیگیرد. نباید کسی را ممنوع الصحبت یا محدود کرد، چرا که احزاب باید کارهای چالشی در چهارچوب قانون اساسی و کلیت نظام بکنند. قانون اساسی این حق را به مردم داده که بدون حمل سلاح میتوانند راهپیمایی، جلسه و… داشته باشند.
وی افزود: اما فردی از یک نهاد میگوید از دید من این موضوع مخل اسلام است! اگر ما به اجتهاد افراد عمل کنیم که به تعداد افراد قانون اساسی خواهیم داشت. قانون اساسی می گوید تا خلاف قانون اثبات نشده نباید جلوگیری از اقدامی کرد، اگر مخل امنیت شد آنگاه باید اقدام صورت گیرد. به احزاب به عنوان حد واسط به گونهای باید شخصیت داده شود که بتوانند این کارها را انجام دهند.
گندمی ادامه داد: موضوع بعد این که اداره کشور باید با برنامه صورت گیرد ولی الان به این صورت نیست. احزاب دیدگاههای مختلف و برنامههای مختلف دارند که دبیر کل مسئول آن است و دولت هم برخواسته از آن است. اگر برنامه دولت به خوبی پیش نرود حزب مسئول آن خواهد بود و مردم دوره بعد در یک رفتار مدنی به آن حزب رای نمیدهند، اتفاقی که نمونه آن در فرانسه رخ داد.
وی تصریح کرد: موضوع بعد نظارت گسترده و کارآمد است. در کشورهای جهان سومی دولتها قادر نیستند به تنهایی یک نظام بدون فساد را طراحی بکنند و این موضوعی اثبات شده است. اما احزاب بدون هزینه و بخاطر رقابت مدنی و بدون تهمت زدن میتوانند این کار را انجام دهند. یعنی شخصیتهای اصلح خود را معرفی میکنند و برنامه خود را اعلام میکنند و در ادارات با هم همکاری میکنند ولی به کار هم دقت میکنند و نقاط ضعف را شناسایی میکنند که این به نفع نظام است چون از فساد جلوگیری میکند.
احزاب کارخانه انسانسازی هستند
رئیس شورای انجمن اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله بعد کادرسازی است که احزاب کارخانه انسانسازی هستند، ابراز کرد: یعنی یک فرد از پایین شروع میکند و پله پله بالا میآید. مثال این موضوع اوباما است که تا قبل از انتخابات امریکا کمتر کسی روی او شناخت داشت اما مرحله به مرحله بالا آمد و تبدیل به رئیس جمهور بزرگترین قدرت جهان شد. این یعنی ساخته شد و درخشید.
وی افزود: از طرفی باید احزاب وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و آسیبشناسی کنند. باید فعال باشند تا افراد شایسته در مسئولیتها قرار بگیرند چرا که اگر فرد خوب کار کند حزب بالا میرود و اگر بد کار کند حزب تخریب میشود. پس میبینید که خیلی از مشکلات ما با نظام حزبی قابل حل است و نباید احزاب را تخریب کرد و کنار گذاشت.
گندمی ادامه داد: در کشور ما به راحتی روزنامهای را به جرم این که علیه کسی مطلبی نوشته تعطیل و دهها نفر را بیکار میکنند، اما این کار در نظام حزبی و در کشورهای غربی با این نظام غیرممکن است و چنین کاری سیستم کشور را بهم میریزد. باید مجازاتها مناسب و متعادل باشد یعنی ما گاهی بخاطر یک روسری قیصریه را به آتش میکشیم اما برای تصمیمات اشتباه، مشکلات اخلاقی و مالی مسئولین که بسیار به کشور لطمه زده هیچ مجازاتی در نظر نمیگیریم.
گندمی تصریح کرد: نیروی حزبی میخواهد فکرش در جامعه جاری و ساری باشد اما با این سیستم یک بام و دو هوا این کار ممکن نیست. ما باید پاسخگوی این نیروها باشیم و در شرایط کنونی کشور خود را مقصر میدانیم اما این کشور و مردم را همچنان دوست داریم و در تلاشیم امید را به جامعه تزریق کنیم.
آرینمنش: دولت باید در خصوص احزاب حمایت، هدایت و نظارت داشته باشد
رئیس خانه احزاب خراسان رضوی با اشاره به این که اگر قرار است احزاب تقویت شوند در چهارچوب قانون اساسی میتواند شرایط احزاب بهتر از چیزی باشد که در آن قرار داریم، گفت: دولت در این رابطه سه کار حمایت، هدایت و نظارت را باید در مورد احزاب انجام دهد. حمایت هم مادی و هم غیر مادی است، من با این حرف که اگر دولت به احزاب کمک کند، احزاب وابسته میشوند مخالفم، کما اینکه دولت هم به مطبوعات و رسانههای حامی دولت و هم منتقد دولت کمک میکند ولی این روزنامهها وامدار دولت نیستند.
وی افزود: هم حمایت از دولت مفید است و هم نقد دولت، با این تفاوت که ما فرق انتقاد و تخریب را متوجه نشدهایم. گاها طوری نقد میکنیم که انگار دشمن مقابل ما است در حالی که ما همه برای یک هدف مبارزه میکنیم. بهترین راه کمک به احزاب توسط دولت اعمال قانون است، چون قانون مشخص کرده است که حزب چیست و جبهه چیست. جبهه ائتلافی سیاسی از احزاب سیاسی در حال فعالیت در زمینه مشخص است که با اطلاع کمیسیون احزاب تشکیل میشود.
آرینمنش تصریح کرد: یعنی حداقل پنج حزب دارای مجوز باید در کنار هم جمع شوند و جبهه خاصی را تشکیل دهند و اطلاع کافی را به وزارت اطلاعات بدهند و در راستای آن کاندیدای انتخابات معرفی کنند، اما در کشور شاهد افرادی هستیم که از یک حزب هم کمتر هستند اما تشکیل جبهه میدهند و بدون مجوز فعالیت میکنند. از جمله حمایتهای دولت ممانعت از فعالیت چنین افرادی است و جلوی حضور تشکلهای غیرمجاز و غیر پاسخگو را بگیرد.
فعالیت احزاب سوپاپ اطمینان امنیت حاکمیت است
وی ادامه داد: یکی از حمایتهایی که دولت میتواند انجام دهد ایجاد، توسعه و حمایت از خانههای احزاب در سراسر کشور است. البته که خانههای احزاب کار صنفی میکنند و وظیفهاش ایجاد فضای سالم سیاسی، تقویت و نهادینه کردن احزاب، تقویت روحیه تعاون و همکاری، برقراری ارتباط میان احزاب، آموزش سیاسی افراد و… است. اکنون نیز در خانه احزاب مشهد چنین اتفاقاتی میافتد.
آرینمنش با اشاره به این حرف مقام معظم رهبری که «من صدبار توصیه کردم که کرسیهای آزاد اندیشی را در دانشگاهها ترویج دهید» اظهار کرد: دانشگاههای ما از این موضوع و تنشهای آن میترسند، اگر مردم در چنین مکانهایی بتوانند حرف خود را بزنند و مسئولین پاسخگوی مردم باشند دیگر شاهد اتفاقاتی شبیه به میدان شهدای مشهد نخواهیم بود، این خود میتواند سوپاپ اطمینانی برای نظام و حاکمیت باشد.
کرامت: حمایت دولت از احزاب موجب کاهلی میشود
عضو حزب کارگزاران خراسان رضوی گفت: من معتقدم اگر تمام نیاز مالی یک حزب را دولت تامین کند احزاب دچار کاهلی میشوند که به سراغ حل مشکلات مردم بروند تا مردم از آنها حمایت کنند. به عنوان مثال حکومتهای مبتنی به درآمد نفت توجه کمتری به خواست مردم دارند چون وابستگی به مردم ندارند، این موضوع در احزاب نیز صادق است. موضوع بعد حق عضویتها است که علاوه بر این که نیاز مالی حزب را تامین میکند موجب افزایش تعهد افراد به حزب میشود.
وی در خصوص عدم انتخاب افراد حزبی در دولت گفت: موضوع بعد استفاده از نیروهای حزبی در دولت است که من هرچه در وزرای دولت، معاونین وزرا و استانداران چنین افرادی نمیبینم، حتی با این که مسئولین اذعان به صلاحیت کسی داشتند بخاطر حزبی بودن فرد از انتخاب او سر باز زدند.
کرامت افزود: نکته بعد اجرای صحیح، اصلاح و تنظیم قوانینی است که تحزب را در ساختار سیاسی رسمیت ببخشد. در حال حاضر احزاب نقش خاصی ندارند و نهایتا پیشنهادی به دولت در انتخاب افراد داشته باشند. همچنین احزاب باید به صورت واقعی مورد مشاوره قرار بگیرند، تا کنون در استان من ندیدم در خصوص موضوع مهمی احزاب مورد مشاوره قرار گرفته باشند.
وی افزد: در خصوص مسائل امنیتی و نظارت بر احزاب به خانه احزاب مسئولیت داده شود و از آنها خواسته شود که البته از سال 92 به بعد شرایط بهتر شده است اما با حالت ایدهآل خیلی فاصله داریم. نکته بعد اینکه نهادهای صنفی و مدنی نیز باید از احزاب حمایت کنند و هر کس در جای خود فعالیت کند تا به یک جامعه مردمسالار نزدیک شویم.
علی گندمی: کارکرد اصلی احزاب به محاق رفته است
اگر حاکمیت در محافل سالی یکبار افرادی را که بالاترین مقام احزاب را دارند دعوت کنند، مثلا دولت از دبیرهای احزاب دعوت کند یا وزرا وقتی به استانها میروند به سراغ احزاب هم بروند و در جاهای مختلف به نظرات آنها اشاره شود. تنها نباید به دنبال مسائل معیشتی باشند که البته آن هم خوب است اما کارکرد اصلی احزاب به محاق رفته است.
سرویس سیاسی «صبح امروز»