1

کاهش 85 درصدی بارش ها در مشهد

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی از کاهش 85 درصدی باران در شهر مشهد از ابتدای سال زارعی جاری تاکنون نسبت به دوره آماری بلند مدت خبر داد.

سید جواد رسولی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 10 میلیمتر باران در مشهد باریده است، در حالیکه این میزان در دوره آماری بلند مدت 63 میلیمتر گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: شهر مشهد پس از تایباد، خواف، بردسکن و گناباد بیشترین کاهش بارندگی در استان خراسان رضوی را طی سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت داشته است.

وی بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده در سال زراعی جاری تمامی شهرستان های استان خراسان رضوی کاهش بارندگی داشته اند که بیشترین آن مربوط به تایباد با 95 درصد کاهش بوده است.

وی از کاهش 76 درصدی میانگین بارندگی در کل استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون حدود 14 میلیمتر باران در این استان باریده که نسبت به دوره آماری بلند مدت کاهش قابل توجهی داشته است.

رسولی ادامه داد: بارشهای باران در زمستان امسال برای خراسان رضوی طبیعی پیش بینی شده است و امیدواریم در روزهای باقی مانده شاهد جبران کمبودها و وقوع بارشهای خوب برف و باران در این استان باشیم.

 

تغییر اقلیم و افزایش دما از علل کاهش بارندگی

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی با اشاره به دلایل مختلف کاهش نزولات جوی طی سالهای اخیر اظهار کرد: تغییر اقلیم و افزایش دما مهم ترین علت این موضوع است به ویژه در شهر مشهد افزایش دما شدت بیشتری داشته است.

وی بیان کرد: حرارت محیط سبب می شود که ظرفیت هوای جو برای به اشباع رساندن ابرها و تشکیل باران نیاز بیشتری به رطوبت داشته باشد.

وی از مهم ترین علل افزایش دما در شهرها را تشکیل گازهای گلخانه ای متشکل از دی اکسید کربن و متان، افزایش گرد و غبار، ذرات جامد، کاهش رطوبت هوا و افزایش آلودگی هوا برشمرد.

رسولی در ادامه گفت: مشهد بالاترین افزایش میانگین دمای هوا را در بین شهرستانهای استان طی پاییز امسال داشته است، به طوریکه میانگین دمای هوا در مشهد طی پاییز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

وی میانگین دمای هوای مشهد در پاییز امسال را 12.8 درجه عنوان کرد و گفت: میانگین دمای مشهد در مدت مشابه دوره آماری بلند مدت 11.8 درجه سانتیگراد بود.