1

قیمت مرغ در خراسان رضوی طی سه سال گذشته کمترین نوسان را داشت

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قیمت مرغ در استان طی سه سال گذشته به دلیل برنامه ریزی و مدیریت میزان تولید کمترین نوسانات را داشت.

جعفر حاجی مجتهد افزود: رعایت اصول و میزان جوجه ریزی بر اساس زمانبندی اعلام شده، مانع از زیان مرغداران می‌شود.

وی بیان کرد: تولید گوشت مرغ بر اساس نیاز بازار و توجه به اصل عرضه و تقاضا در خراسان رضوی صورت می‌گیرد و به همین دلیل است که در سه سال گذشته کمترین نوسان قیمت مرغ در این استان تجربه شده است.

وی با اشاره به منطقی شدن نوسانات قیمت مرغ گوشتی در سه سال گذشته، افزود: پیش از این افت و رشد نامتعادل در قیمت مرغ را شاهد بوده ایم.

حاجی مجتهد در خصوص گلایه مرغداران از وضعیت بازار اظهار کرد: در مهرماه به طور طبیعی در 15 سال گذشته شاهد کاهش مصرف مرغ بوده ایم اما از میانه‌های دیماه دوباره مصرف در بین مردم به حالت عادی باز می‌گردد.

این مسئول تاکید کرد: جوجه ریزی بر اساس نیاز بازار ضرورتی است که با رعایت آن مرغداران می‌توانند از هر گونه خسارت و افزایش بی رویه تولید جلوگیری کنند اما مساله اینجاست که برخی مرغداران بدون توجه به این اصل و با جوجه ریزی بی موقع، زمینه ضرر و زیان همکاران خود را موجب می‌شوند.

وی گفت: هم اکنون ماهانه حدود 160 هزار تن مرغ گوشتی در خراسان رضوی تولید می‌شود که منطبق بر نیاز بازار است اما ظرفیت و امکان تولید تا 200 هزار تن نیز وجود دارد.

وی مهمترین مشکل فعلی مرغداران را افزایش قیمت نهاده‌ها دانست و افزود: افزایش 20 درصدی قیمت نهاده‌ها به دلیل واردات آن بر اساس قیمت دلار موجب شده تا هزینه تولید بالاتر برود و همین امر در کنار کاهش مصرف، موجب گلایه و بروز مشکل برای مرغداران شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: البته باید توجه داشت وضعیت درآمدی مرغداران استان با توجه به برنامه ریزی تولید موجب شده هم اکنون در نقطه سر به سری قرار داشته باشند به این معنا که سودی ندارند اما ضرر هم نمی‌کنند مگر اینکه سهمیه جوجه ریزی خود را رعایت نکرده باشند.

 

 

منبع: ایرنا