1

فقط تا 5 سال آینده آب داریم

نماینده مردم تربت حیدریه ، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم کم آب های زیر زمینی، شور شدن منابع و کمبود بارندگی ها و حدود 30 هزار هکتار سطح زیر کشت شهرستان گفت: اگر وضع موجود را مدیریت نکنیم فقط تا 5 سال آینده آب داریم.

سعید باستانی در گردهمایی شوراها و دهیاری های مه ولات افزود: با توجه به حذف محصولات زراعی به پسته رسیده ایم و پسته هم در حال مهاجرت است و برای ماندگاری اشتغال و گردش اقتصادی باید حوزه های در آمدی جدید تعریف کنیم.

به گفته وی، در بودجه 97یکسری نقاط مثبت ومنفی در کلان کشور از جمله ؛کاهش وابستگی به نفت در بودجه97 از نقاط مثبت است واینکه مملکت بدون نفت اداره شود آرزوی همه ماست چرا که ادامه این وضع مشکلات عدیده ای بوجود می آورد، اینکه دولت باید نفت بفروشد تا پول وارد کشوذ شود واگر پول نرسد در داخل کشور هیچ اقدامی نمی توان انجام داد.

سعید باستانی گفت: سازمان برنامه وبودجه برای اولین بار بدون درنظر گرفتن نگاه به دستگاه اجرایی خودش بودجه را تنظیم کرد که این نقطه ای منفی برای بودجه97 می باشد که باعث گله مندی برخی از وزیران شد که حق هم دارند که این عدم توجه به واقعیت جامعه است.

وی گفت: قرار بود از دو طریق تامین منابع جدیدی برای دولت انجام شود که یکی از آن قطع شدن قسمتی از یارانه ها که حدود30میلیون نفر را در برداشت و کسانی که دارای مکنت مالی بالایی هستند و دیگری بنزین و فرآورده های نفتی افزایش پیدا کند که مجلس با هر دو موضوع مطرح شده مخالفت کرد وعقیده ما براین است که اگر بنزین از1000تومان به 1500تومان افزایش پیدا کند 17هزار میلیارد تومان درآمدی برای دولت است ولی این 17هزار میلیارد تومان در تورم اولیه غیب خواهد شد بنابراین مجلس مخالف است وبه دولت اجازه داده شده 10%حامل های انرژی را افزایش دهد.

وی تصریح کرد : از سال1362 هر کس چاه در این منطقه حفاری کرده خلاف کرده نه تنها اینجا بلکه در کل کشور حفرچاه خلاف بوده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی افزود:در این دو سه سال اخیر که برداشت آب کنترل شد، نمودار آب از1/80به 1متر رسیده است و باهمین کنترل و با وجود کاهش بارش ها در این دو سه سال اخیر ومدیریت برداشت آب250میلیون متر مکعب صرفه جویی آب داشتیم.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه یک سری اشتباهاتی در یک زمانی شده است ومجوز غیرقانونی چاه داده شده وتوسعه سطح زیر کشت اضافی داشته ایم ، اما باید بدانیم اگر 5سال هیچ تا 20سال آینده ادامه این وضع غیرممکن است پس از20سال می خواهیم چکار کنیم.

باستانی گفت: زمانی مه ولات مهد پنبه؛گندم؛جوو..بوده و حال به پسته رسیدیم که پسته هم شروع به مهاجرت کردن به جاهایی که شرایط آب وهوایی بهتر دارد.

وی گفت: ماناچاریم روی چند موضوع کار کنیم ومنابع درآمدی جدیدی مطرح کنیم واولین منابع جدید حوزه صنایع ومعادن است.

فرماندار مه ولات که سخنران دیگر این مراسم بود با اشاره به برخی از ناآرامی ها در چند روز اخیر در کشور گفت:انتقاد در کشور باید باشد؛ انتقادی که بدون حب وبغض وباارائه راهکار وپیشنهاد باشد، همچنانکه رییس جمهور بارها اعلام کردند که انتقاد را از خود ایشان شروع کنید، انتقادی که سازنده باشد خیلی خوب و بجا است .

مسعود رنجبر اظهار کرد: انتقادهای که از روی کینه و عداوت باشد ومردم رابه کف خیابان بیاورد خوب نیست؛چهارچوب ها باید رعایت شود؛ مردم ما همان مردمی هستند که جنگ تحمیلی را مقاومت کردند و دلیرانه ایستادگی وتحمل کرند.

به گفته وی ، این مردم تورم 40 درصدی و رشد اقتصادی 6/8درصد منفی را تحمل کردند این مردم همان مردمی هستند که بالا رفتن قیمت لحظه ای برخی از اجناس را تحمل می کردند، نمی گوییم مشکلات را نباید گفت، اما ایجاد ناآرامی و تخریب اموال عمومی به نفع منافع ملی نیست.

رنجبر خاطر نشان کرد: مردم ما مردمی فهیم و در صحنه هستند، انقلاب را مردم بوجود آوردند، انقلاب ما بامشت ای گره کرده و دستهای خالی به پیروزی رسید مگر یادمان رفته است؛ لذا وظیفه داریم در حمایت و تداوم انقلاب همه پای کار باشیم.