1

سیاست دولت امنیت پایدار در مرزهاست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: سیاست دولت امنیت پایدار و مردم پایه در مرزهاست.

سیدجواد حسینی در نشست بررسی مسائل مرز و شهرهای مرزی،با اشاره به اینکه موقعیت استان خراسان رضوی از حیث مرز منحصر به ‌فرد است، اظهار کرد: با 8 شهر مرزی و بیش از 830 کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان که 16 درصد مرزهای کشور و 9 درصد مرزهای خشکی را به خود اختصاص می‌دهد، جایگاه ویژه‌ای داریم.

وی افزود: اکثر 8 شهر مرزی استان تلفیقی هستند که برادران تشیع و تسنن با آرامش و مسالمت‌آمیز و با رویکرد وحدت با یکدیگر زیست می‌کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست دولت ایجاد امنیت پایدار و مردم پایه در مرزهاست، بیان کرد: این سیاست از طریق نقش دادن نیروهای مردمی، اقتصادی کردن مناطق مرزی و پایداری اشتغال و کار در این مناطق قابلیت تحقق دارد.

وی افزود: در همین راستا موضوع تعاونی مرزنشینان و سود ناشی از فروش سوخت، ایجاد مراکز تجاری و اقتصادی مثل مناطق ویژه اقتصادی را دنبال می‌کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم مرز، آبخیزداری است که در دو بخش بندهای تغذیه‌ای و بندهای تثبیتی باید دنبال شود، افزود: در این راستا حفظ روان آب‌ها و جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک و تغذیه منابع آبی زیرزمینی موردنظر می‌باشد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های مثبت در قلمرو آبخیزداری در مرز می‌تواند هر سه قلمرو را پوشش دهد، حفظ پوشش‌های گیاهی و حفظ و تثبیت جمعیت نیز اهداف دیگری است که در این راستا موردنظر قرار می‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در استان 8 رودخانه وجود دارد که آب آن از کشور خارج می‌شود و فرسایش خاک را به همراه دارد، اظهار کرد: متأسفانه طی 10 سال گذشته 3 هزار و 300 روستا خالی از سکنه شده که عمدتاً در مناطق مرزی می‌باشند و همین موضوع باعث شده است حاشیه شهرهای ما 2 برابر شود.

وی گفت: این موضوعات ضرورت پررنگ کردن مشارکت مردم و اقتصاد مرز را بیشتر عیان می‌کند. در همین راستا موضوع حریم مرز مطرح است که از سال 62 پیگیری شده و در سال 85 حریم مرز با مناطق قرمز و زرد مطرح‌شده است.

حسینی با اشاره به اینکه اخیراً تلاش کردیم برای اقتصادی شدن مناطق مرزی حریم مرز را کوچک کنیم و از مناطق قرمز و زرد بکاهیم تا امکان فعالیت اقتصادی برای ساکنان مرز فراهم شود، گفت: در راستای حریم مرز مبلغ 5 میلیارد تومان برای مرزنشینانی که از این حیث خسارت‌دیده‌اند در نظر گرفته‌شده که 3.5 میلیارد آن پرداخت و مابقی هم با کار کارشناس برای مرزنشینان در حال انجام است.

 

 

منبع: ایسنا