1

دانشگاه آزاد فرزند هاشمی رفسنجانی بود

رئیس سابق دانشگه آزاد مشهد: آیت‌الله هاشمی همیشه ما را در جلسات به آزاد اندیشی و سخت نگرفتن به جوانان توصیه می‌کرد، همواره می‌گفت دانشجو صاحب دانشگاه است و باید آزاد باشد همچنین همواره بحث پژوهش را اولویت دانشگاه‌ها می‌دانست، همواره در این موضوعات نظارت داشتند و می‌گفتند دانشگاه فرزند من است که واقعا هم این‌گونه بود.

عباس شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌امروز افزود: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی فردی است که شخصیتش از چند جهت قابل بررسی و تحلیل است. در بحث شخصی ایشان بسیار هوشمند، و مدیر و مدبرسیاسی بودند که قبل و بعد از انقلاب اسلامی در پیروزی و تثبیت نظام، در جنگ و بعد از آن در مقاومت و سازندگی، اقداماتش در دوره آقای احمدی‌نژاد و در به قدرت رسیدن دکتر روحانی  بسیار تاثیرگذار بودند و هیچ‌کس در این دوره‌ها نقش ایشان را نمی‌تواند انکار بکند.

وی اضافه کرد: اما ایشان جز شخصیت قوی سیاسی یک عالم دینی و مفسر قرآن بود که نقش سیاسی خود را از همین تفسیر قرآن و علوم دینی بدست آورد. ایشان یک روشن‌فکر دینی بود که نقش بسیار زیادی در توسعه منابع دینی داشتند. درست است که ایشان یک سیاستمدار بود اما فراموش نکنیم ایشان مفسری بودند که تفسیر خود را در زندان نوشتند.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: جهت سومی که شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشت بحث علمی و نقش ایشان در آموزش عالی است. در این بخش ایشان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری جهان را تاسیس کرد که این دانشگاه نقش بزرگی در سطح سواد مردم کشور ایفا کرد. ایشان در سال 1361 که جنگ بود و پرداختن به آموزش عالی خیلی ضرورتی نداشت و خصوصی‌سازی ناپسند و جرم محسوب می‌شد، ایشان دانشگاه آزاد را به عنوان یک موسسه غیردولتی برپا کرد که 6-7 میلیون فارغ‌التحصیل و بیش از سه میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد نشان از بزرگی این کار داشت است و باعث شد نام هاشمی در بزرگان تاریخ فرهنگ و هنر کشور ثبت شود.

وی با بین این که دیگر بحث در شخصیت ایشان صبر و تحمل این فرد بود، تصریح کرد:  خیلی‌ها با فشارهای موجود خود را از سیستم نظام کنار کشیدند ولی ایشان همواره محکم ایستاد و مبارزه کرد. حتی در دوره‌ جنگ ایشان پذیرفت که پایان جنگ را اعلام کند و امام ایشان را محاکمه کند فقط به این خاطر که آبروی نظام حفظ شود.

شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: در دوره‌های مختلف در جاهای نختلف حتی صدا و سیما سعی کردند ایشان را حذف کنند اما ایشان با هوش زیاد خود نه تنها حذف نشد بلکه در تاریخ ما ماندگار شد و برخلاف خیلی شخصیت‌ها که از یاد مردم رفتند، ایشان در قلب مردم ایران جاودانه شدند.

رئیس سابق دانشگه آزاد مشهد ابراز کرد: آیت‌الله هاشمی همیشه ما را در جلسات به آزاد اندیشی و سخت نگرفتن به جوانان توصیه می‌کرد، همواره می‌گفت دانشجو صاحب دانشگاه است و باید آزاد باشد همچنین همواره بحث پژوهش را اولویت دانشگاه‌ها می‌دانست، همواره در این موضوعات نظارت داشتند و می‌گفتند دانشگاه فرزند من است که واقعا هم این‌گونه بود.

وی افزود: پی‌گیری ایشان بود که باعث قدرت دانشگاه شد اما پس از ایشان و کمرنگ شدن نظارت‌ها مشکلاتی ایجاد شد. مثلا در دوره ایشان برخی رشته‌ها را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه بگیرند اما ایشان اجازه ندادند اما امسال دیدیم که خیلی از رشته تا در مقاطع ارشد و دکترا از دانشگاه گرفته شد در حالی که دانشگاه با مشکلات مالی عدیده مالی مطرح است و این نشان دهنده نقش بزرگ ایشان در پشتیبانی از دانشگاه آزاد بود.

مشاور حقوقی شهردار مشهد در خصوص تغییر رویه دانشگاه آزاد نسبت به دوره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: متاسفانه می‌بینیم که رویه‌ها متفاوت شده و کارهایی که در دوره مرحوم آیت‌الله هاشمی اتفاق نمی‌افتاد در حال وقوع است. وقتی دانشگاه‌ها ناامید می‌شوند بزرگترین بحران‌ها اتفاق می‌افتد. دانشگاه اگر انگیزه نداشته باشد و احساس کند در محیطی پاگذاشته که امنیتی است و برایش امن نیست و کیفیتی که در دوره هاشمی رفسنجانی وجود داشت از بین رفته به دانشگاه نمی‌آید، مخصوصا در دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد که خرج تحصیل را خودشان می‌دهند و اینگونه ما این سرمایه عظیم را از دست می‌دهیم. سرمایه دانشگاه ساختمان‌ها، اساتید و کارمندان نیستند بلکه فقط دانشجو است. البته که با عدم این استقبال سرمایه مالی نیز از بین می‌رود چون دانشگاه آزاد کاملا به شهریه دانشجوها وابسته است.

وی در پایان گفت: بحث آخر نیز بحث فناوری و ورود دانشگاه به نسل سوم است. یعنی روی مباحث تربیت دانشجوی فن‌آور و حمایت از استارت‌آپ‌ها که آیت‌الله هاشمی در بازدید از دانشگاه‌ آزاد مشهد بر آن تاکید کرده بودند، تمرکز شود که دانشگاه از این مسیر منحرف شده و مقداری سیاسی شده است که ممکن است برای دانشگاه ایجاد مشکل کند.

 

 

گزارشی از رضا شجاع