1

حزب؛ ارزان‌ترین راه اداره کشور

میز گرد «نگاهی به جایگاه احزاب؛ از اجرا نشدن قانون تا حمایت دولتی» به میزبانی روزنامه صبح­امروز و با حضور جواد آرین­منش؛ رئیس خانه احزاب خراسان رضوی، علی گندمی؛ رئیس شورای انجمن اسلامی خراسان رضوی و مرتضی کرامت؛ عضو حزب کارگزاران خراسان رضوی برگزار شد. در این نشست با محوریت آن نقش احزاب در جامعه، بحث و تبادل نظر شد که بخش نخست آن در شماره­های قبل منتشر شد.

در این شماره به بخش دوم این میز گرد با محوریت سیر تاریخی احزاب در کشور پرداخته شده است که در ادامه آن را می­خوانید.

 

آرین‌منش:

سازمان­ها به سراغ افراد خنثی می­روند

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی گفت: معمولا افراد در هر اجتماعی که عضو می­شوند باید کارکردی برای آن­ها تعریف شود. یعنی عضویت در یک مجموعه باعث اثرگذاری بیشتر فرد در جامعه و به دنبال آن قدردانی بیشتر مردم از او شود، اما در شرایط کنونی جامعه شما چنین وضعیتی را مشاهده می‌کنید؟ به هیچ وجه.

جواد آرین­منش تصریح کرد: برای فرد تشکیلاتی باتوجه به این که این فرد برای مدیریت و اداره کشور کارآزموده­تر است، در مقایسه با دیگران باید امتیازات بیشتری را مدنظر گرفت. از طرفی احزاب هم کارکرد مثبتی در دید مردم ندارند. بنابراین فردی که بخواهد عضو یک حزب شود در محاسبات ساده‌ای متوجه می‌شود که آثار مثبتی را تجربه نخواهد کرد.

 

بین موتلفه و شورای نگهبان یکی را انتخاب کنید!

وی افزود: در حزب موتلفه اسلامی در 15 سال اخیر، افراد زیادی همواره آسیب دیده­اند. مثلا افرادی که با شورای نگهبان در همین مشهد همکاری می‌کرده­اند، صراحتا به آن‌ها گفته شده است که بین همکاری با شورای نگهبان و حزب موتلفه اسلامی یکی را انتخاب کنید.

آرین­منش اظهار کرد: حتی افرادی از حزب که در بدنه آموزش و پرورش حضور داشته‌اند، به محض این که مدیریت جدید روی کار آمده است در خطر حذف قرار گرفته‌اند. به جای این که افراد تشکیلاتی را ارج و قرب بنهند و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنند به سراغ انسان‌های خنثی می‌روند.

 

نخبگان حس می­کنند ورود به احزاب باعث آسیب می­شود

وی افزود: این مساله باعث می‌شود که نخبگان حس کنند که ورود به حزب برای آن‌ها آسیب دارد و بدون عضویت در یک تشکل سیاسی می­توانند مثل یک بازیکن آزاد فوتبال برای آینده خود هر تصمیمی بگیرند. من خودم در دوران عضویت در جبهه پیروان رهبری به این مشکل برخورد می­کردم. به من اعتراض می‌شد که چرا مواضع شما، مواضع اصولگرایی جبهه پیروان نیست؟

آرین­منش تصریح کرد: من تلاش می‌کردم تا به افراد توضیح بدهم که به عنوان یک شخصیت حقوقی که دو دوره نماینده مجلس بوده‌ام. تجربیات و دیدگاه‌های کارشناسی خود را مطرح می‌کنم و اگر قرار باشد از جایگاه حقوقی­ که در جبهه دارم سخن بگویم حتما در قالب بیانیه این کار را انجام می‌دهم. این محدودیت‌ها مشخص است و باید آن‌ها را پذیرفت. مشکل این است که در کشور ما با وجود محدودیت‌ها امتیاز مثبتی وجود ندارد.

 

گندمی:

رضاشاه احزاب را به محاق برد

محمدعلی گندمی گفت: بعد از مشروطه رضاشاه با وجود خدمات زیادی که انجام داد احزاب و رسانه‌ها را در کشور به محاق برد. حتی حزبی که طرفدار خودش بود را منحل کرد. اگر بخواهید بدانیم که چرا علی رغم خدماتی که رضاشاه برای کشور داشت، بعد از سقوط او توده­های مردم از او دفاع نکردند به این مساله می­رسیم که دیکتاتوری و خفقانی که او ایجاد کرد، نارضایتی را در مردم نهادینه کرد و مردم از او هیچ حمایتی نکردند.

وی افزود: دهه 20 و بعد از سقوط رضاشاه یکی از دوره های طلایی احزاب است. چرا که بعد از سقوط او محمدرضا شاه قدرت چندانی نداشت و تازه کار بود. به همین دلیل 13 روز بعد از سقوط رضاشاه حزب توده و در سال 1322 حزب ایران متولد شد. حزبی که هسته اصلی آن کانون مهندسان بود.

گندمی با اشاره به این که این حزب در آن مقطع تاریخی 14 نشریه داشت، تصریح کرد: اگر شما وضعیت را با امروز مقایسه کنید متوجه سطح فعالیت متفاوت می شوید. در حال حاضر تعداد اندکی از احزاب ما دارای یک نشریه هستند و بسیاری از احزاب رسانه یا نشریه ای ندارند.

 

تنها دولت حزبی، دولت مصدق بود

وی ادامه داد: با جذب گسترده­ای که از میان جوانان، بانوان و اقشار مختلف مثل کارگران داشت توانست در حوزه های سیاسی و صنعتی تاثیرگذاری کند و بعد دولت ملی را در زمان مصدق به دست بگیرد. یک دولت نسبتا حزبی که در تاریخ معاصر داشته­ایم همین دولت بوده است.

رئیس شورای هماهنگی انجمن اسلامی معلمان خراسان رضوی اظهار کرد: به مرور زمان اما سایه دیکتاتوری پررنگ شد و احزاب به حاشیه رفتند. بعد از تذکری که مرحوم بازرگان به شاه داد درباره ضرورت توجه به احزاب، محمدرضا مدعی شد: «من به عنوان یک پادشاه مشروطه دلیلی ندارد که با احزاب مخالف باشم»

وی افزود: ولی همین فرد به صورتی دیکتاتوری را ادامه داد که در سال 53 اعلام کرد: یا عضو رستاحیز بشوید و یا از کشور بروید. حتی پاسپورت رایگان افراد را برای رفتن آماده می­کنیم، اگر در کشور بماند با او برخورد می­کنیم. بدین شکل بود که در یک کشور وابسته به غرب تک حزبی که محصول سوسیالیست است، شکل گرفت. این مشاله یکی از دلایل سقوط نظام شاهنشاهی بود.

 

نهادهای مدنی باید حامی احزاب باشند

گندمی با بیان این که اگر بخواهیم در جمهوری اسلامی احزاب به درستی کار کنند نباید برای آن­ها محدودیت حتی در چارچوب قانون ایجاد کنیم، تصریح کرد: با وجود این که من معتقدم این قانون جدید نکات مثبتی هم دارد ولی شکل گرفتن احزاب بی ریشه در سایه آن یک خطر است. این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته غربی و شرقی رقابت بین نهایتا 3یا4 حزب قدرتمند است.

وی ادامه داد: از طرفی نهادهای مدنی باید تقویت کننده احزاب باشند. برای مثال در آمریکا 15هزار نهاد مدنی حوزه­های فرهنگی، اجتماعی، سلامت، ورزش و غیره فعال هستند و بدنه احزاب را تقویت می­کنند و در نهایت دو حزب قدرتمند در انتخابات رقابت می­کنند.

رئیس شورای انجمن اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: ما در ایران تعداد زیادی حزب در آستانه انتخابات داریم ولی بدنه ضعیفی از حیث نهاد­های مدنی داریم. اتحادیه، سندیکا و نهاد مدنی قوی در کشور نداریم که بتوانیم بگوییم از بدنه مردم تشکیل شده است. البته عده­ای هم معتقدند که رفتار حزبی با تئوری اصلی تعارضاتی دارد. البته بنده معتقدم که این گونه نیست. در همین فضای موجود می توان احزاب را پررنگتر و موثرتر از قبل کرد.

 

جبهه‌­ها مسئولیت­‌پذیر نیستند

وی افزود: باید توجه داشت که جبهه ها مسئولیت پذیر نیستند. در حال حاضر 26 گروه اصلاح طلب و حدود 20 گروه اصولگرا داریم که در قالب جبهه گرد هم آمده­اند و در درون خود هم با تعارضاتی روبرو هستند. تصمیمی را می گیرند و بعد اگر خوب از آب در بیاید می‌شود یک پیروزی که هزار تا پدر دارد ولی اگر تصمیم به مشکل بخورد، هیچ کس مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

گندمی ادامه داد: برخی میعتقدند که این رفتار نوعی به بازی گرفتن احزاب است. در کشور با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. علی رغم این که در قانون اختصاص بودجه به احزاب پیش بینی شده است اما اجرایی نمی شود.

 

آرین­‌منش:

جبهه­‌ها شرکت­های سهامی موقت هستند

جبهه­های سیاسی به منزله شرکت­های سهامی موقت و کوتاه مدتی هستند که بعد از تشکیل از بین می روند. ماهیت آن ها مشخص نیست و مسئولیتی را به عهده نمی گیرند. در نبود ان ها مردم نمی دانند باید به سراغ چه کسی بروند. اگر رئیس جمهوری از سوی یک جبهه حمایت شد در نبود آن جبهه مردم چه کنند. در حالی که یک حزب ساختار و اعضای آن کاملا مشخص است در مورد جبهه چنین چیزی وجود دارد.

 

کرامت:

احمدی­نژاد نه تنها تحزب بلکه دموکراسی را قبول نداشت

عضو حزب کارگزاران خراسان رضوی گفت: بعد از انقلاب اسلامی و اتفاقاتی که برای حزب جمهوری به وجود آمد احزاب رو به افول رفتند، اما در دوره اصلاحات احزاب جان تازه ای گرفتند. البته همزمان با حمایت دولت نهادهای دیگری سعی در سنگ اندازی در مسیر احزاب داشتند.

کرامت ادامه داد: نمونه این موفقیت توسعه گرفتن حزبی مثل مشارکت است که توانست در استان­های مختلف دفاتر خود را تاسیس کند. در این دوره روزنامه­های حزبی فعالیت داشتند، مسئولین حزب­گریزی کمتری داشتند، در جلسات احزاب شرکت می­کردند و فضا خوب پیش می­رفت تا جایی که به دولت آقای احمدی­نژاد رسیدیدم که نه تنها خود را حزبی نمی­دانست بلکه اصلا حزب را قبول نداشت و بالاتر از آن دموکراسی را قبول نداشت.

وی تصریح کرد: این دوره زوال احزاب بود اما احزاب حیات خود را به سختی ادامه می­دادند تا سال 88 که دوباره با احزاب برخورد شد که اگر این برخورد نبود آن اتفاقات به نحو دیگری رقم می­خورد و شاهد مسائلی نبودیم. اگربخواهیم پلی بزنیم به اتفاقات این روزها، در صورتی که احزاب قوی داشتیم اعتراضات این تجمعات مسالمت­آمیز می­ماند و به سمت تخریب اموال عمومی نمی­رفت. این می­توانست در خصوص اتفاقات 88 نیز صدق پیدا کند. احزاب پس از تعطیلی کامل در دوره آقای احمدی­نژاد از سال 92 فعالیت خود را از سر گرفتند، لیست انخاباتی دارند و دورباره دیده می­شوند.

 

گندمی:

راهی ارزان‌تر از حزب برای نظارت نیست

گندمی خاطرنشان کرد: من مسئول شورای برنامه ریزی ستاد رئیس دولت اصلاحات بودم ولی ایشان با وجود اعتقاد زیاد که به تحزب داشتند بارها اعلام کردند که دولت من دولت فراجناحی است. متاسفانه این حرف خوراک تمام دولت­ها شد. تعریف حزب این است که حزب حاصل تجربه و عقول بشر برای اداره برنامه­دار و سازمان یافته یک کشور با نظام است.

در دنیا بهتر و ارزان قیمت‌تر از حزب، راهی برای نظارت نداریم. ما ده­ها سازمان عرض و طویل دیوان محاسبات و بازرسی داریم اما بازهم بسیاری دزدی و اختلاس داریم. ما از قبل مشروطه تا کنون رفتار حزبی با تشویق نظام نداشتیم چون با رفتارهای خودسرانه، پوپولیستی و ایدئولوژیکی در تعارض است. اصلا امکان ندارد شما یک حزب تمام عیار در چنین کشوری سوار کنید.

رئیس شورای انجمن اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: در دنیا حزبی که پیروز می­شود روی کار می­آید و بقیه به او تبریک می­گویند و برای چهار سال کشور را با برنامه او می­پذیرند. اما بین فعالیت­های کارشناسی علمی و فعالیت­های سیاسی تفاوت قائل می­شوند. یعنی کار مدیریتی در سازمان جداست و فعالیت سیاسی حزبی جداست.

چرا یک قاضی ابرقدرتی مثل ترامپ را به دادگاه می­کشاند؟ حتی فرمانداران ایالتی در پیمان پاریس از ترامپ حمایت نکردند. این یعنی نهادهای مدنی قدرتمند هستند، به وظایف خود واقفند و دولت حداقل تغییرات را دارد اما دولت در ایران از یک مستخدم تا وزیر را تغییر میدهد در حالی که تجربه­ای که مدیر کسب می­کند مهم­ترین سرمایه یک کشور است. در نظام حزبی اگر مدیر خوب عمل نکند اولین کسی که او را توبیخ می­کند نظام حزبی است اما در کشورهای پوپولیستی معیار دوری و نزدیکی به دولت است.

 

میز سیاسی روحانی خالی است

گندمی اضافه کرد: ضمن حمایت ما از آقای روحانی یکی از انتقادات ما به ایشان همین خالی بودن میز سیاسی اوست. دوست و دشمن را خوب تشخیص نمی­دهد و به جای افراد با صلاحیت افراد مطیع را گاها مقام قرار می‌دهد. در نظام حزبی حضور فرد بدون صلاحیت ممکن نیست، بسیاری از مشکلات کشور ما از همین جا نشات می­گیرد.

رئیس شورای انجمن اسلامی خراسان رضوی  تاکید کرد: آیا احزاب ما به اندازه جامعه­المصطفی ارزش ندارند؟ چند صد میلیارد تومان اعتبار به یک موسسه فرهنگی می‌دهید حداقل 50 میلیارد تومان هم به احزاب کشور اختصاص دهید. با وجود این همه زحمت که نیروهای حزب ما کشیدند، یک نفر هم پستی دریافت نکرده است. این انگیزه افراد را کاهش می­دهد.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»