1

جای خالی آموزشگاه تخصصی گرافیک در مشهد

یک گرافیست گفت: به نظر من، در کنار این که دانشگاه‌ها باید متولی این امر باشند، کلاس‌های کوتاه‌مدت و پودمان‌ها برای افراد خاص، که تحصیلات گرافیک ندارند و فقط با صرف تجربه کار گرافیکی در جامعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند بسیار موثر باشد و جواب دهد.

حسن کلانتری پیرامون وضعیت آموزش گرافیک در مشهد اظهار کرد: در دانشگاه‌های ما هنوز این مسئله وجود دارد که آیا گرافیک هنر است و  یک هنر ناب به حساب می‌آید و باید به‌صورت فرهنگی تدریس شود یا این که باید تجاری باشد. متاسفانه آموزش ما آنقدر آموزش دقیقی نیست؛ به‌طور مثال، در امتحانات پایان ترم دانشجویان گرافیک شاهد این هستیم که یک استاد از درسی یک خروجی گرفته، درحالی که استاد دیگر با همان درس و سرفصل، خروجی متفاوت از دانشجویان گرفته است و این دوگانگی موجب می‌شود دانشجو تا مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را طی کند، با آن رشد نموده و در آینده، تا خود وارد بازار کار نشود، نمی‌داند چه چیز درست است و در نهایت نیز خودش باید تصمیم بگیرد.

این مدرس دانشگاه افزود: با این وجود، در کل روند آموزش نسبتا خوب است و هر دو نگاه تجاری و هنری، نگاه خوبی را پیش می‌برند. همچنین به‌نظر من اساتید این حوزه نه صددرصد، اما ۵۰ درصد برای تدریس افراد قابلی هستند.

کلانتری در پاسخ به سوالی پیرامون میزان رسمیت آموزش در رشته گرافیک بیان کرد: جدیدا این مسئله خیلی بهتر شده، درحالی که قبلا همه گرافیک را نقاشی در نظر می‌گرفتند، ولی اکنون مقوله گرافیک جدا شده و در این مسئله شکی نیست که گرافیست می‌تواند بر فروش یک محصول، درآمدزایی و دیده شدن برندها موثر باشد. بنابراین روی گرافیست‌ها حساب بهتری باز می‌کنند.

از طرفی، در سیستم آموزشی هم شاخه جدیدی در گرافیک با نام اینفوگرافی، یعنی تصویری کردن اطلاعات داریم که درحال حاضر از آن استفاده شده و این فهم به‌وجود آمده که با چنین مدل‌هایی، بهتر می‌توان به مردم مواردی مثل تابلوها را در سطح شهر نشان داد.  به‌طور مثال، شهرداری مشهد در استقبال از بهار جدید، بخشی را به تابلوهای اطلاع‌رسان اختصاص داده تا زوار به راحتی و با تابلوهای حرفه‌ای‌تر مسیر حرم و دیگر مکان‌ها را پیدا کنند.

کلانتری خاطرنشان کرد: اکنون وجود طراح و گرافیست برای جامعه و تمام مشاغل یک نیاز است و بنابراین باید بیشتر به بحث آموزش‌های خصوصی بها داده شود که به‌نظر من می‌تواند تکمیل‌کننده کار دانشگاه‌ها باشد. به‌نظر من، درحال حاضر دانشگاه‌ها مسیر خوبی را طی می‌کنند و نسبتا بد نیست، ولی قشر عمده‌ای که در مشهد درحال کار هستند، شاید کسانی باشند که در قدیم به دانشگاه رفته‌اند یا اصلا نرفتند، از این رو، نیاز دارند که مراکزی خصوصی وجود داشته باشد تا آموزش ببینند‌. به نظر من، در کنار این که دانشگاه‌ها باید متولی این امر باشند، کلاس‌های کوتاه‌مدت و پودمان‌ها برای افراد خاص، که تحصیلات گرافیک ندارند و فقط با صرف تجربه کار گرافیکی در جامعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند بسیار موثر باشد و جواب دهد.

این گرافیست در پاسخ به سوالی پیرامون وجود عدالت در زمینه آموزش رشته انیمیشن بیان کرد: درحال حاضر، مشهد به‌لحاظ گرافیک، پس از تهران، جایگاه بالایی داشته و گرافیست‌های مشهدی در کشور از جایگاه مطلوبی برخوردار هستند، به‌طوری که می‌توان گفت، مشهد جزء سه شهر برتری است که در گرافیک ایران فعالیت دارند، ولی با وجود چنین جایگاهی، متاسفانه در مشهد، به‌ غیر از دانشگاه‌ها، برای افرادی که در حال کار در این زمینه هستند و می‌خواهند از آموزش استفاده کنند، آموزشی قوی را شاهد نیستیم و در شهرهای کوچک‌تر هم اصلا این قضیه نیست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم آموزش هنرمندان گرافیک در خارج از کشور برای رسیدن به ایده‌آل و حد مطلوب آموزش افزود: به‌نظر من، نیازی نیست این افراد برای آموزش به خارج از کشور یا حتی تهران مراجعه کنند، چون درحال حاضر، بسیاری از اساتید از تهران به مشهد می‌آیند و یا بعضی اساتید در تهران آموزش دیده و به‌روز شدند. بنابراین فضاها از یکدیگر دور نیست و این فاصله‌ها نزدیک شده است.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: اگر افراد به همین شهر مشهد اکتفا کرده و در دوره‌هایی که برگزار می‌شود، وقت گذاشته و تلاش کنند، می‌توانند موفق شوند، ضمن این که از چهار جایزه سرو نقره‌ای، یک یا دو نفر مشهدی هستند و یا به‌طور مثال، دبیر اجرایی سرو نقره‌ای قبلی، آقای مهدوی از گرافیست‌های مشهد بودند. بنابراین اگر چنین دوره‌هایی در مشهد برگزار شود و با اساتیدی که در حال حاضر تدریس می‌کنند، افراد می‌توانند خیلی راحت نیاز خود را برطرف کرده و خروجی خوبی بگیرند.

کلانتری در پاسخ به سوالی درمورد تاثیر نهادها و قانون‌گذاری در بهبود وضعیت آموزش گرافیک گفت: این موضوع دغدغه همه ماست و همه بر این عقیده‌اند که کارها تخصصی شود، ولی متاسفانه این‌طور نیست و به‌طور مثال، در برخی ادارات شاهد این هستیم که کسانی که گرافیست هستند، در هیچ قسمتی سروکار نداشته و پست مربوط به فردی تعلق می‌گیرد که هنری نیست که این می‌تواند به میزانی ضربه وارد کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از طرفی فردی که تخصص ندارد، زمانی که کاری را از یک پیمانکار قبول می‌کند، طبیعتا نمی‌تواند کار خوب را تشخیص دهد و این هم آسیب وارد می‌کند. همچنین می‌بینیم که یک‌سری پوسترها از برخی ادارات بیرون می‌آید که کیفیت، زیبایی و تاثیرگذاری نداشته و درواقع آنچه که باید، نیست.

وی افزود: حتی شرکت‌های تبلیغاتی که بسیاری مجوز هم دارند، بعضا در رشته گرافیک تحصیل نکردند و اگر قانونی باشد تا چنین افرادی را مجبور سازد که یک‌سری دوره‌ها و دروس را به‌طورمثال طی ۲۰ یا ۳۰ ساعت در آموزشگاه‌های معتبر بگذراند، حداقل می‌توان خروجی‌های بهتری را شاهد بود.

کلانتری در تکمیل سخنان خود در این مورد خاطرنشان کرد: از آن‌جا که بودجه در دست ادارات است و قدرت لازم را دارا هستند، بهتر می‌توانند عمل کنند، مثلا شهرداری، آموزش و پرورش، آستان قدس و یا شرکت شهرک‌های صنعتی در این زمینه می‌توانند کمک‌کننده باشند و مهم‌تر از همه ارشاد است که به نظر من باید بیشتر برای این قضیه تلاش کند تا حداقل افراد از فیلترهایی عبور کنند و بتوانیم نتیجه مطلوب را در شهر شاهد باشیم.

 

 

منبع: ایسنا