1

تداوم آلایندگی نیروگاه برق توس مشهد و اقدام حقوقی محیط زیست

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با وجود اخطارهای متعدد زیست محیطی، تداوم آلایندگی نیروگاه توس مشهد، به علت استفاده از سوخت سنگین مازوت در این واحد ادامه دارد.

محمد عرفانی افزود: متاسفانه استفاده از سوخت سنگین مازوت در این نیروگاه منجر به تولید بار آلودگی بالایی شده است.

وی با بیان اینکه این نیروگاه در سه کیلومتری مشهد در جاده قوچان و در مسیر وزش باد به سمت کلانشهر مشهد قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به اخطارهای قبلی که به این نیروگاه داده شده، اقدام حقوقی علیه این مجموعه آغاز و مراتب به سازمان بازرسی استان نیز اعلام شده است.

معاون محیط زیست خراسان رضوی گفت: در صورتجلسه ای که امروز توسط کارشناسان و مسئولان نیروگاه مکتوب شده، استفاده از سوخت مازوت درج شده است.

وی افزود: استفاده از سوخت مازوت از ابتدای آذرماه در این نیروگاه انجام می شود و مستندسازی در این زمینه انجام شده است.

عرفانی بیان کرد: در شرایط موجود برابر با قوانین و مصوبات هیئت دولت، نیروگاه ها اجازه استفاده از سوخت سنگین مازوت در شرایط آلودگی هوای شهر را ندارند و روند فعلی استفاده از مازوت در این نیروگاه بر خلاف قوانین موجود است.

وی همچنین از نیاز اعتباری دستگاه های استان برای کاهش آلودگی هوا خبر داد و گفت: این اقدام در راستای اجرای مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان انجام می شود و در قالب آن اعتبار مورد نیاز دستگاه های مرتبط با کاهش آلودگی هوا جمع آوری و به منظور اعلام نیاز جمع بندی می شود.

عرفانی بیان کرد: اجرای برنامه های دستگاه های مختلف برای کاهش آلودگی هوای مشهد، نیاز به اعتبارات استانی و ملی دارد.

وی افزود: بر همین اساس در جلسه این هفته کارگروه، قرار بر جمع آوری اعتبارات مورد نیاز دستگاه ها برای اجرای برنامه هایشان شد تا تامین آن از طریق اعتبارات ملی و استانی پیگیری شود.

معاون پایش محیط زیست خراسان رضوی گفت: آلودگی هوا منابع متعدد ثابت و سیاری دارد که از آن جمله می توان به نیروگاه مشهد، اتوبوس های فرسوده، تاکسی ها و صنایع فرسوده اشاره کرد که نوسازی و اصلاح این موارد نیاز به اعتبار دارد.

عرفانی اظهار کرد: در این راستا از کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط و مسئول در زمینه آلودگی هوا خواسته شده است تا اعتبار مورد نیاز خود را برای اجرای برنامه هایشان اعلام کنند.

وی بیان کرد: جمع بندی در حال انجام است و پیش بینی می شود تا هفته آینده به اتمام برسد.