1

تایباد بی‌بهره از اقامتگاه بومگردی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت: هنوز هیچ اقامتگاه بومگردی در تایباد ایجاد نشده است. در همین راستا، در دو روستای این شهرستان مقدمات این موضوع فراهم شده است و به دلیل اینکه این اقامتگاه‌ها خانه‌های قدیمی هستند، در حال عقد قرارداد با مالکین این خانه‌ها هستیم.

عبدالرحیم تاج محمدی با بیان اینکه تایباد با بیان اینکه گردشگران خارجی بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیای میانه و به ویژه افغانستان به این شهرستان ورود پیدا می‌کنند، اظهار کرد: به دلیل اینکه شهرستان تایباد در محور گردشگری قرار دارد و افرادی که به مشهد سفر می‌کنند از مسیری وارد می‌شوند که تایباد در مسیر اصلی راه قرار دارد.برهمین اساس گردشگران بسیاری به این شهرستان می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه  تاکنون 75 اثر در این شهرستان شناسایی شده است که از این تعداد 44 اثر به ثبت ملی رسیده است. برخی از آن‌ها به صورت مجموعه‌ای هستند و همچنین 25 پرونده نیز آماده کرده‌ایم که امید است طی یکی دوماه آینده برای به ثبت رسیدن به این لیست اضافه خواهند شد، خاطرنشان کرد: در این میان هم این مجموعه تارخی مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی دو ویژگی مهم  دارد، یکی کتیبه بنا است که نوشته‌هایی را با خط ثلث روی آجر معرق شده که چنین موردی را در هیچ نقطه‌ای از کشور نمی‌توان یافت و دیگری نیز وجود یادگارهای ارزشمندی است که بر روی دیواره داخلی مسجد قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به صنایع دستی این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: اصیل‌ترین صنایع دستی تایباد فرط بافی و قالیچه است که از قدیم به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند و از رونق بیشتری نیز برخوردار است، اما با این وجود می‌توان از دیگر صنایعی که در این شهرستان به آن پرداخته می‌شود به دوتار سازی، گلیم بافی، قلاب بافی، کارهای نجاری سنتی و آهنگری سنتی نام برد.

تاج‌محمدی  با بیان اینکه مرکز آموزشی در زمینه صنایع دستی در این شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر نیز ساختمان جدیدی برای این موضوع در حال ساخت است که طی دو ماه آینده و یا در دهه فجر افتتاح خواهد شد و باید در نظر داشت که فضایی که اکنون برای آموزش‌ها فراهم شده است نسبت به گذشته بزرگ‌تر و مطلوب‌تر است اما باید توجه داشت که همه افرادی که دراین محیط آموزشی مشغول هستند بانوان‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد عنوان کرد: البته این افراد تنها به اشتغال خاصی محدود نیستند، بلکه اشتغال آن‌ها به نوعی کمک خرج بودن برای خانواده‌ است و فرد خانه دار در کنار امور خانه داری به فعالیت‌هایی مانند فرط بافی، سید بافی و… می‌پردازد که از گذشته به همین شیوه فعالیت داشته‌اند و همچنان هم به همان روش قدیمی ادامه دارد.

وی عنوان کرد: در بحث اشتغال هم تاکنون تسهیلاتی را در اختیار این افراد قرار داده شده که تا حدودی این فعالیت‌ها مفید و موثر بوده است.

 

 

منبع: ایسنا