1

از مؤسسات مالی تا فتنه‌ای که در راه است

روز گذشته واکنش‌ها به تجمعات در مشهد و برخی شهرهای دیگر ادامه داشت. برخی از این اظهارنظرها را در ادامه می‌خوانید.

 

 

استاندار خراسان رضوی:

مشکلات معیشتی نباید دست‌مایه سوء استفاده دشمنان انقلاب شود

استاندار خراسان رضوی گفت: مردم ما نشان داده‌اند پای آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و مشکلاتی که ممکن است در برخی حوزه‌های اقتصادی و معیشتی باشد؛ نمی تواند دست مایه ای برای سوء استفاده دشمنان قرار گیرد.

علی‌رضا رشیدیان افزود: ما یک خانواده ایم و به طور قطع، می‌توانیم مسائل و مشکلات خود را در درون خانواده ی خود تدبیر و مدیریت کنیم.

وی با تقدیر از مشارکت گسترده مردم استان در راهپیمایی 9دی خاطر نشان کرد: این حضور جواب دندان شکنی به بدخواهان نظام مقدس اسلامی است که فکر کردند مسائل و مشکلات داخلی می‌تواند زمینه ای برای حضور مجدد تفکرات انحرافی و ضد انقلابی در کشور باشد.

 

 

تولیت آستان قدس:

دشمن می‌خواهد فتنه جدید درست کند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: دشمنان می‌خواهند با سوار شدن بر موج مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم، فتنه جدید درست کنند اما مردم هوشیار هستند و ضمن اینکه مطالبات خود را مطرح می‌کنند اجازه سوء استفاده نخواهند داد.

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه در حماسه ۹ دی در مصلی بوشهر با بیان اینکه دشمنان در انتخابات ۸۸ دشمن امید و اعتماد مردم را نشانه گرفته و بدنبال جدا کردن راه مردم از نظام بودند، افزود: باید مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم برطرف شود. مردم درگیر مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همه مسئولان بویژه دولت باید خود را نسبت به حل این مشکلات موظف بدانند و در میدان عمل ثابت کنند که تلاش آن‌ها برای گره گشایی از مشکلات مردم است.

وی با بیان اینکه دو قطبی کردن جامعه در این عرصه کارساز نیست؛ ابراز کرد: زمان انتخابات گذشته است، مسئولان باید با وحدت ملی به دنبال رفع مشکلات باشند، همه بخش‌های کشور با دولت همکاری کنند و دولت هم اراده جدی داشته باشد تا گره‌ها گشوده شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: کشوری که در آن جوانان توانستند پیچیده‌ترین فتنه‌های بین المللی را در کشور و منطقه خنثی کنند، حل گره‌های اقتصادی برای آنها کار دشواری نیست، مهم دلسوزی، جدیت و اعمال اراده قوی برای حل مشکلات مردم است.

 

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی:

تجمعات جنبه سیاسی نداشت

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی گفت: تجمعات مردمی اخیر جنبه سیاسی نداشت اما به دلیل فقدان رهبری مناسب در آنها، مورد سوء استفاده عوامل اپوزیسیون و مخالف نظام قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، جواد آرین‌منش افزود: معمولا بروز مسائل اجتماعی نتیجه یک عامل نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند تا یک مساله یا بحران اجتماعی ظهور و بروز پیدا کند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی گفت: تجمع اعتراض آمیزی که پنجشنبه گذشته در مشهد اتفاق افتاد حاصل سوء تدبیرها، ضعف مدیریت‌‌‌ها و ضعف برنامه ریزی‌‌‌هایی است که از گذشته بویژه در دهه اخیر در کشور به وجود آمده است.

وی بیان کرد: ریشه عمده حرکات اعتراض آمیز سالهای اخیر را باید نه در مسائل سیاسی که در وجود چالش‌‌‌ها و ابرچالش‌‌‌های اقتصادی و اجتماعی جستجو کرد.

 

ناکارآمدی موسسات و بانک‌ها

وی اظهار کرد: مسائلی نظیر ناکارآمدی موسسات پولی و بانکی که ریشه آنها در مشهد بود، رکود اقتصادی، بیکاری فزاینده، عدم پرداخت مطالبات اقتصادی دولت به بنگاه‌‌‌های مختلف، عوامل بسترساز این نارضایی‌‌‌ها در کل کشور به شمار می‌روند.

دبیر حزب موتلفه خراسان رضوی گفت: کسانی که در خیابانها حاضر می‌شوند، عموما مردم عادی دارای مشکلات معیشتی هستند، یعنی همان کسانی که طی یک یا دو سال گذشته بارها مقابل استانداری، دادگستری و فرمانداری تجمع کردند.

آرین‌منش اظهار کرد: این مردم معترض، کسانی هستند که مطالبات آنان پرداخت نشده است، پول‌‌‌های آنان دست شرکت‌ها و موسساتی مانند میزان و پدیده مانده و خواستار وصول مطالباتشان هستند.

وی بیان کرد: مطالبات مردم از یک سو و عوامل مداخله گری مانند شبکه‌‌‌های مجازی و مسئولانی که پاسخگو نبوده و حاضر به متقاعد کردن و گفت‌وگو با مردم نیستند، از سوی دیگر، باعث می‌شود نارضایی‌‌‌ها به صورت یک بحران ظهور پیدا کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نباید مردم ناراضی که در خیابان تجمع می‌کنند را ضدانقلاب دانست، اما بعضا در این تجمع‌‌‌ها به دلیل فقدان رهبری مناسب عوامل اپوزیسیون و مخالف نظام ورود و از هیجانات اجتماعی سوء استفاده کرده و جریان اجتماعی را به سمت اهداف خود هدایت می‌کنند و شعارهای هنجارشکنانه مطرح می‌نمایند.

آرین‌منش گفت: باید پذیرفت که ناکارآمدی‌‌‌هایی در بدنه دولت، دستگاه‌‌‌های قضایی و قوه مقننه و نهادهای عمومی وجود دارد که مردم را ناراضی کرده است.

 

حل مشکلات در سایه تعامل است

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی ادامه داد: برخی دولت‌ها در زمان انتخابات وعده‌‌‌های تحقق نیافتنی و شعارهای عمل نشدنی مطرح می‌کنند که بیش از توانایی‌‌‌های کشور است و باعث افزایش مطالبات مردم می‌گردد و بعدها به آن وعده‌‌‌ها، عمل نمی‌شود .

آرین‌منش اظهار کرد: به طور قطع حل مشکلات کشور در سایه تعامل میان مردم و مسئولان، پاسخگویی شفاف مسئولان به مردم، وحدت و انسجام ملی، مشارکت آحاد مردم در حل مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی میسر است.

وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی مرهون سه رکن اساسی اعتقاد مردم به ارزشها، وفاداری مردم به رهبری، مشارکت و انسجام ملی بود و امروز هم عبور از چالشها در سایه همین سه عامل میسر است لذا باید با هوشمندی این مرحله را پشت سر گذاشت.

وی تاکید کرد: مسئولان کشور هم این اجتماعات را جدی تلقی کرده و برای پاسخگویی به مردم و مصالح بلندمدت مردم برنامه ریزی نمایند، جریان‌‌‌های سیاسی هوشمندی خودشان را در این برهه حساس نشان دهند، باب نقد و گفت‌وگو باز شود، مسئولان از نقد منصفانه هراسی نداشته باشند و مراقب نفوذ جریان‌‌‌های انحرافی و دشمنان انقلاب باشند.

 

 

واکنش آیت الله نوری همدانی به وقایع اخیر؛

دولت به خواسته‌های به حق مردم رسیدگی کند

یک مرجع تقلید شیعیان رسیدگی به خواسته‌های به حق مردم را ضروری دانست و گفت: ما نیز از مردم پشتیبانی می‌کنیم اما نگذارید که افراد فتنه گر بر شما سوار شوند.

به گزارش رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با جمعی از کارکنان نیروی انتظامی با اشاره به آیه هفتم سوره ابراهیم افزود: خداوند در این آیه شکر نعمت را موجب افزایش نعمت و کفران نعمت را موجب کاهش نعمت و عذاب دردناک می‌داند.

این مرجع تقلید ادامه داد: خداوند در قرآن کریم 73 مرتبه از شکر نعمت سخن گفته است و بیان می‌کند باید منعم که پروردگار است را بشناسید و شکر نعمت‌های او را به جا آورید.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که بالاترین نعمت چیست، اظهار کرد: امام صادق(ع) ولایت اهل بیت(ع) را بالاترین نعمت معرفی می‌کند زیرا در سایه اهل بیت(ع) است که خداوند و نعمت‌های او را می‌شناسیم و وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: این نظام اسلامی نیز برگرفته از فرهنگ اهل بیت(ع) است. شناخت ارکان، اهداف، دستاوردها و در نتیجه تهدیدهای انقلاب وظیفه ما است و باید در زمینه آنها تفکر کرد.

نوری همدانی افزود: این تاریخ نباید فراموش شود و اگر تماشاگر باشیم بار دیگر نیز رخ خواهد داد؛ باید احساس وظیفه کنیم، این مردم بودند که به میدان آمدند و میثاق با ولایت در روز نهم دی را رقم زدند؛ ما باید از تاریخ درس بگیریم که چرا این گونه شد و چگونه توانستیم بر آنها غالب شویم زیرا دشمن در حال نقشه‌ها و فتنه‌های شدید تری است و او کار دیگری به غیر از نقشه کشیدن ندارد.

وی تصریح کرد: در برخی شهرها حرکت‌هایی صورت گرفته است که لازم می‌دانم چند نکته را بیان کنم؛ نخست آن که همیشه باید از چهار موضوع نظام اسلامی، آرمان‌های امام خمینی(ره)، خون شهیدان و اصل ولایت فقیه حمایت کرد که اوجب واجبات است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: نکته دیگر مربوط به خواسته‌های مردم است که خواسته‌های به حقی است و پشتیان آنها هستیم؛ مردم از گرانی، فقر و بیکاری رنج می‌برند و در زندگی مشکلات فراوانی دارند که با جلسه و سخنرانی بر طرف نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مملکت مال باختگانی وجود دارند که هر روز برای ما نامه می‌نویسند، دولت اقدامی نمی‌کند. دولت با وجود این که بار‌ها گفته ایم دیرکرد حرام است به واسطه بانک‌ها از مردم دیر کرد می‌گیرد اما برای مال باختگان کاری انجام نمی‌دهد.

 

چرا مردمی که شهید داده‌اند از نظر معیشت در رنج باشند؟

نوری همدانی با تأکید بر این که دولتمردان و مسؤولان باید تابع ولایت فقیه باشند، تصریح کرد: برخی برای کار خود از کلام امام و رهبری به صورت گزینشی استفاده می‌کنند و می‌گویند هرچه که انجام می‌دهیم بر اساس فرمایشات ایشان است در حالی که این گونه نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان عید نوروز رهبرمعظم انقلاب در مشهد، گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود بر تولید و اشتغال تأکید کردند که برخی بلافاصله بیان کردند همین گونه عمل می‌کنیم اما فقط حرف بود و مشکلات و سختی معیشت باقی است و برای مردم کاری نکردند؛ چرا باید مردمی که برای انقلاب شهید داده‌اند از نظر معیشت در رنج باشند.

وی در پایان تبیین کرد: ما به مردم می‌گوییم خواسته شما صحیح است اما عده ای موج سواری می‌کنند و نگذارید افرادی که از آغاز ضد انقلاب و فتنه گر بوده‌اند با شما مخلوط شوند، آنها صلاح شما را نمی‌خواهند بلکه همیشه گوش به فرمان دشمن بوده‌اند بنابراین خود را از آنها جدا سازید در غیر این صورت شعارهایی را می‌دهید که همه چیز را زیر سؤال می‌برید؛ ما به عنوان یک طلبه و تمام مسؤولان با بصیرت می‌خواهیم به شما کمک کنیم اما نگذارید افرادی که فتنه گر هستند بر موج سوار شوند.

 

 

نماینده کاشمر مطرح کرد:

مشکلات موسسات مالی ریشه تجمعات

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: عوامل مختلفی همچون مشکلات مؤسسات مالی باعث شده تا تجمعات اعتراضی در روزهای اخیر شکل بگیرد.

به گزارش فارس، بهروز بنیادی با اشاره به تجمعات صورت گرفته در روزهای اخیر گفت: آنچه که در این چند روزه اتفاق افتاده مربوط به امروز و دیروز نیست و سابقه آن به سال‌های قبل باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: مردم از طریق فضای مجازی در جریان اخبار مختلف چه راست و چه دروغ قرار گرفته‌اند و این موجب حساسیت آنان نسبت به مسائل شده است.

نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از سوی دیگر شرایطی که در حوزه معیشت و مسائل اقتصادی مردم وجود دارد این علامت سئوال را برای مردم به وجود آورده که چرا با این درآمدی که در کشور وجود دارد چرا ما شاهد این وضعیت اقتصادی هستیم و چرا این حیف و میل‌ها صورت می‌گیرد.

 

پاسخ شفافی به مطالبات داده نمی‌شود

بنیادی خاطرنشان کرد: علاوه بر این پاسخ شفافی به مطالبات و سئوالات مردم داده نمی‌شود و همه مردم را فقط به صبر و بردباری و انتظار دعوت می‌کنند و آن افرادی که بلندگوها دستشان است و مردم را به قناعت و فداکاری و ایثار دعوت می‌کنند خودشان در این مسیر حرکت نمی‌کنند و از مردم می‌خواهند که اینگونه باشند.

وی افزود: این گفتار درمانی‌ها سبب شده تا این اتفاقات بیفتد و در این بین افرادی هم از این تجمع اعتراضی مردم به نفع خود سوء استفاده کنند و شعارها و حرف‌هایی را مطرح کنند که شاید همه افراد معترض در تجمع به دنبال این شعارها نبوده‌اند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی که همه مسئولین روی موضوع سوء مدیریت‌ها اتفاق نظر دارند مردم انتظار دارند که این سوء مدیریت هرچه زودتر تدبیر شود نه اینکه ادامه پیدا کند.

بنیادی خاطرنشان کرد: همچنین بحث موسسات مالی و اعتباری که بیش از 7-8 میلیون خانوار درگیر این مؤسسات هستند مطالبه بزرگی از مجموعه نظام بود که مشکلات در این حوزه رفع شوند و تاکنون این موضوع به درستی تدبیر نشده و اینها همه دست به دست هم داده و امروز این اعتراضات خیابانی را شکل داده است.

 

نمایندگان در کنار مردم هستند

وی افزود: کسانی به دنبال سوء استفاده از این تجمعات اعتراضی به نفع خود هستند و مسائل و نکاتی در این تجمعات شاید مطرح شود که تاکنون ما شاهد آن نبوده‌ایم و از سوی دیگر مسائلی مطرح می‌شود که برای کشور رهگشا نیست و اینکه اعتراضات در کشور به این شکل مطرح می‌شود جز اینکه به اصل وحدت و انسجام مردم آسیب بزند نتیجه دیگری نخواهد داشت.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بودجه 97 نقاط ضعفی همچون افزایش قیمت حامل‌های انرژی، استفاده از اوراق اسلامی، حذف یارانه‌ها و امثال آن وجود دارد که طبق گفته اقتصاددانان اگر این بودجه عملیاتی شود کشور را رکود اقتصادی بیشتری مواجه خواهد کرد.

بنیادی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان در بررسی بودجه 97 در کنار مردم هستند و اجازه نخواهند داد که افزایش قیمت‌ها در بودجه 97 در حوزه اقتصادی به مردم فشار وارد کند.