1

کارگران امنیت شغلی ندارند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، از عملکرد سیاسی و دولتی سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: پیگیر استیضاح ربیعی هستیم تا اوضاع کارگران بهبود یابد.

حسین مقصودی با اشاره به جمع آوری ۵۵ امضا برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مشکلات و ایرادات عدیده‌ای که در بدنه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد به استیضاح ربیعی دامن زده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکل بسیار بزرگی است که از ترکیب چهار وزارتخانه به وجود آمده، افزود: عملکرد این وزارتخانه منجر به بروز اشکالات در بخش‌های مختلف زیرمجموعه این وزاتخانه شده به طوریکه به طور مثال شاهد فراگیری آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور هستیم از این رو بحث استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اهمیت امنیت شغلی کارگران، تصریح کرد: کارگران مظلوم واقع شده اند متاسفانه در حال حاضر عقد قراردادهایی موقت افزایش یافته است در حالی که قانون کار می‌گوید که اگر کسانیکه به صورت پیوسته و دائم در حال کار هستند یا ماهیت آن‌ها کار مستمر است طبق تبصره ٢ ماده ٧ قانون کار باید با آن‌ها قراداد دائم بسته شود.

مقصودی با انتقاد از بی توجهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کار و امنیت شغلی کارگران، گفت: وزیر هیچ دستور العمل خاص و هیچ حرکت خاصی برای بهبود وضعیت کارگران انجام نمی دهد.

 

انتقاد از معلوم نبودن جایگاه تشکل‌های کارگری در وزارت کار

وی با تاکید بر اینکه جایگاه تشکل‌های کارگری در وزارت کار معلوم نیست، افزود: طبق قانون ٣ تشکل قانونی کار از جمله مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران، کانون عالی شوراهای اسلامی کارگران، انجمن صنفی کارگران ایران که این سه انجمن صنفی در اصل باید در گردهمایی‌ها تصمیم ساز باشند و نقش اصلی را داشته باشند اما می‌بینیم که در تصمیم گیری‌ها این سه تشکل کاره‌ای نبوده و یک تشکل سیاسی به نام خانه کارگر تصمیم ساز است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ٣ تشکل مذکور صنفی بوده و از بدنه کارگران بیرون آمده اند، گفت: خانه کارگر ماهیت کاملا سیاسی داشته که در وزارت کشور نیز ثبت شده است.

وی ادامه داد: پایه گذاران خانه کارگر ٣ آقایان محجوب نماینده مجلس، ربیعی وزیر کار و کمالی وزیر دوره سازندگی هستند که هر سه از افراد سیاسی کشور هستند به همین دلیل در تصمیم گیری‌های اصلی برای کارگران اقدامی صورت نمی گیرد زیرا این تشکل نقش اصلی را دارد.

مقصودی افزود: موارد مطرح شده نه مورد تایید سازمان جهانی کار بوده و نه مورد استقبال کارگران واقع شده است از این رو باید تجدیدنظر اساسی در آن صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه امروزه امنیت شغلی برای کارگران وجود ندارد، گفت: اخراج کارگران در هر حالتی رخ می‌دهد و متاسفانه تشکل‌های صنفی که حمایت از قوانین کار را بر عهده دارند در تصمیم گیری‌ها کاره‌ای نیستند.

 

ضرورت شفاف‌سازی نحوه «شستا»

مقصودی با اشاره به محور دیگر استیضاح وزیر کار، افزود: موضوع شستا و همچنین نحوه اداره آن از موارد مهمی است که به استیضاح ربیعی دامن زده است.

وی ادامه داد: این سازمان به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و اعضای هیئت ٩ نفر هستند که ٢ نفر کارگر یک نفر نماینده کارفرمایان و ۶ نفر دولتی در آن حضور دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه پول تامین اجتماعی از حقوق کارگران تامین می‌شود اما مدیریت آن خود به خود دولتی شده است، گفت: دو نفر حاضر در هیئت مذکور که باید کارگر باشند یکی دبیر خانه کارگر قم و دیگری دبیر خانه کارگر کرمانشاه است که هر دو سیاسی بوده و از تشکل‌های صنفی نیستند یعنی در عمل یک نفر هم کارگر نیست.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: ایرادات زیادی بر نحوه اداره تامین اجتماعی وارد است زیرا تشکل دولتی و سیاسی اداره می‌شود که این موجب ورشکستگی تامین اجتماعی شده است.