1

«فرهنگ سمبل ها، اساطير و فولكلور»

منشا اثر حاضر علاقه به سمبل هاست. اما سمبل يا نماد چيست؟ هرچه به وجود آيد، آنچه هست يا بوده. از آن زمان كه «در آغاز كلمه بود» و شايد هم پيش از آنكه كلمه در اين عبارت خاص ظاهر شود انسان تلاش كرده است كلمه را درك كند. بدين ترتيب در آغاز زبان در مقام وسيله‌اي حياتي براي ارتباط و گفت وگوي انسان ها جنبه نمادين داشت. ابتدا انسان نشانه هايي بصري براي تفسير كلمه ايجاد كرد و طرح‌ها و اسباب و پشته‌هايي خلق كرد كه تا امروز باقي مانده حال آنكه استخوان هاي خود او پوسيده و از ميان رفته است. اگر كليدهايي براي فهم نمادهاي متعارف استفاده شده طي قرون و اعصار وجود نداشته باشد لاجرم ارتباط ميان نسل‌ها و حتي ميان افراد هم عصر از بين مي‌رود. اما اين كليدها وجود دارند و با توجه به اينكه در انبوهي از آثار وسيعا پراكنده اند و برخي شان را بايد در اعماق پيدا كرد براي رسيدن به آنها بايد پژوهنده اي سختكوش بود.کتاب امروز گامی در این مسیر است.

«فرهنگ سمبل‌ها، اساطیر و فولکلور» شامل ٩ فصل است كه به جانوران، جانوران اساطيري، گياهان، گياهان ماه‌هاي تولد، گياهان اساطيري، ساير گياهان، بدن، اشارات وحركات، اشيا، و طلسم ها، سنگ ها و جواهرات، مكان‌ها، مكان‌هاي تاريخي و اساطيري، بناها و سازه هاي معماري، طبيعت و پديده‌هاي طبيعي، سيارات و ستاره‌ها، بناها و سازه‌هاي معماري، جهت‌هاي اصلي، نجوم، آيين‌ها و مراسم، قوم‌ها و فرقه‌ها، رنگ‌ها و اعداد، روزهاي هفته و ماه ها، قهرمانان و شخصيت‌ها و… پرداخته است. در فصلي مجزا نيز تصاويري از جانوران و گياهان اساطيري، اشيا و طلسم‌ها، آيين ها، قوم‌ها و فرقه‌ها و… منتشر شده است.

«فرهنگ سمبل ها، اساطير و فولكلور» نوشته گرترود جابز با ترجمه و تنظيم محمدرضا بقاپور در ١١٦٨ صفحه با شمارگان ٦٠٠ نسخه و قيمت ٩٨ هزار تومان را انتشارات اختران منتشر کرده است.

 

 

جواد لگزیان