1

رفع مشکلات نیازمند ایده‌های نخبگان است

نماینده بردسکن، کاشمر و در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع مشکلات کشور با ایده‌های نخبگان شدنی است.

بهروز بنیادی روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات کارآفرینان که در محل مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه باید از پتانسیل‌های منطقه به بهترین نحو استفاده شود، افزود: اشتغال، کمبود آب، و معضلات محیط زیست و امنیت غذایی از جمله چالش‌های کشور است. برای کاهش مصرف آب نیازمند طرح‌های نخبگان هستیم.

بنیادی با اعلام اینکه استفاده از سموم بسیار در محصولات کشاورزی موجب شده با استانداردهای اروپایی فاصله بسیاری داشته و شاهد برگشت محصولات باشیم، بیان کرد: اکنون استفاده از سموم در محصولات کشاورزی آن‌قدر بالاست که موجب عدم پذیرش محصولات از سوی اروپائیان می‌شود.

 

حرکت به سمت محصولات ارگانیک

وی با تأکید بر اینکه راهبرد دانشگاه‌ها باید به سمت تولید محصولات ارگانیک باشد، افزود: کارشناسان باید آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه دهند.

نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تولید محصولات ارگانیک به 5 سال وقت نیاز است، گفت: باید از تجربیات سایر کشورها در تولید محصولات ارگانیک استفاده کرد.

وی همچنین نبود آزمایشگاه مجهز را از کمبودهای شهرستان دانست و افزود: اکنون دانشگاه پیام نور کشور در حال ساخت آزمایشگاهانی مجهز با 40 میلیارد تومان اعتبار است.

بنیادی با بیان اینکه این آزمایشگاه‌ها باید به صورت منطقه‌ای ایجاد شود، عنوان کرد: باید بر ایجاد یک آزمایشگاه در کاشمر تلاش کرد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کاشمر پتانسیل‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد، بیان کرد: اکنون نیازمند تولید فکر از سوی نخبگان هستیم.

بنیادی با اعلام اینکه ایده‌ها باید در اختیار مسئولان قرار گیرد، افزود: متأسفانه تاکنون نخبگان کاشمری تلاش نکرده‌اند به صنایع این شهر ورود کنند.

وی با بیان اینکه هرچند برخی از کارخانه‌ها شهرستان دارای مجهزترین تجهیزات هستند ولی پژوهشگران و نخبگان از این پتانسیل‌ها استفاده نکرده‌اند، گفت: باید از پتانسیل‌های صنایع شهرستان استفاده کرد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه رفع موانع تولید قوانین بسیاری است، افزود: شاید برخی آیین‌نامه‌ها برخلاف قانون باشد اما تا وقتی نخبگان نواقص را اعلام نکنند به همان شکل اجرا و کسی متوجه نمی‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر بازاریابی برای محصولات گفت: به‌رغم اینکه در گذشته تمامی محصولات از طریق امارات صادر می‌شد اما از زمانی که با مشکل مواجه شده‌ایم هر چه تولید شود در صادرات با مشکل مواجه هستیم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه اگر ابتدا بخواهیم به فکر صادرات باشیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، عنوان کرد: برای بازاریابی نیازمند راهکارهای جامع هستیم.

 

برای رفع مشکلات نباید منتظر مسئولین بود

بنیادی رفع مشکلات نخبگان را نیازمند زمان زیادی دانست و بیان کرد: نخبگان باید انتظارات خود را مطرح کنند.

فضای فعلی برای به نتیجه رساندن یک پروژه باید تلاش بسیاری کرد. برای رفع مشکلات نباید منتظر مسئولان ماند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب هستیم، اظهار کرد: متأسفانه اکنون امامزاده سید مرتضی در حوزه گردشگری از وضعیت مناسبی برای حضور زائران برخوردار نیست.

بنیادی با بیان اینکه نخبگان باید خود را به مسئولان تحمیل کنند، گفت: اگر نخبگان در رسیدن به اهداف خود ناامید شوند به نتیجه نخواهند رسید.

وی با اظهار تأسف از اینکه برخی طرح‌ها در کاشمر اجرا می‌شود که هیچ تأثیری نداشته و بی‌هدف است، بیان کرد: با توجه به وام‌هایی که برای اشتغال‌زایی در روستاها توزیع می‌شود نخبگان می‌توانند از این فرصت استفاده کند.

 

تسهیلات 18 درصد رمق مخترعان را گرفته است

در ادامه این نشست مدیر مرکز نوآوری ترشیز گفت: متاسفانه سودهای بالای بانکی 18 درصد رمق مخترعان را گرفته است.

مجید عاقل با بیان اینکه نگاه ما ایجاد کسب و کار در کارآفرینی است، افزود: متاسفانه برخی افرادی که کسب و کاری راه می‌اندازد به سمت روز مرگی رفته و خود را به روز نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم خود را به روز کنیم از بازارهای جهانی عقب خواهیم ماند، افزود: متاسفانه در حوزه کشاورزی به روز نیستیم و از ابزار و آلات چندین سال قبل استفاده می‌کنیم.

 

صنعت کاشمر نیازمند حمایت

عاقل با اظهار تاسف از اینکه در حوزه گردشگری نتوانسته‌ایم کاشمر را به عنوان منطقه‌ای گردشگری معرفی کنیم، عنوان کرد: اکنون در حوزه صنعت 60 کارخانه در شهرستان داریم که 30 واحد آن فعال بوده و با 30 تا 80 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم صنعت خود را به روز نگه داریم و تولیدات خود را به خوبی معرفی کنیم، اظهار کرد: به‌رغم اینکه صنعت کاشمر با بسیاری از صنایع دیگر در کشور قابل رقابت اما به آن توجه نشده است.

مدیر مرکز نوآوری ترشیز، صنعت کاشمر را نیازمند حمایت دانست و بیان کرد: متاسفانه در صنایع به مسائل پژوهشی و علمی توجهی نشده و بی‌توجه هستند.

عاقل با اعلام اینکه اکنون دنیا براساس فن‌آوری و انرژی‌های نو به پیش می‌رود، گفت: در حوزه علم و فن آوری از پژوهشگران حمایت نمی شود.

مدیر مرکز نوآوری ترشیز در ادامه از راه‌اندازی کمیته یاوران وقف علم و فن آوری شهرستان در حمایت از پژوهشگران خبر داد و افزود: به رغم اینکه هزینه‌های بسیاری به نام حمایت از علم فن آوری در ادارات می‌شود اما در عمل هیچ چیز دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری برای به ثبت رساندن اختراع خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند، عنوان کرد: مخترعان با سودهای 18 درصد نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

عاقل در پایان مخترعان را برای رسیدن به اهداف خود نیازمند تسهیلاتی با سودهای کم دانست.

 

فارغ‌التحصیلان امیدی به بهبود وضعیت اشتغال ندارد

در ادامه دبیر اجرایی دفتر کارآفرینی در ارتباط با جامعه جهاد دانشگاهی گفت: متأسفانه فارغ‌التحصیلان امیدی به بهبود وضعیت اشتغال خود ندارد.

سیداحمد‌هاشمی نژاد با بیان اینکه جامعه فارغ‌التحصیلان و تحصیل‌کردگان نیازمند حمایت و همیاری مسئولان هستند، افزود: در سنجش میل به امید و زندگی شاخص بسیار مهمی است.

وی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان امیدی به وضعیت اشتغال و آینده خود ندارد، بیان کرد: کارآفرینان با موانع و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرمی کنند.

دبیر اجرایی دفتر کارآفرینی در ارتباط با جامعه جهاد دانشگاهی با اعلام اینکه اکنون جهاد دانشگاهی در آموزش‌های مشاغل خانگی مشکلی ندارد، اظهار کرد: متأسفانه در شهرستان کاشمر هنوز یک مجوز کسب و کار خانگی صادر نشده است.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه اکنون نه نیازمند بودجه هستیم نه قانون چون همه را داریم، گفت: موسسه جهاد دانشگاهی توانسته با ارائه آموزش‌های خوب با 353 هزار تومان برای یک خانواده بد سرپرست شغل ایجاد کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه فرهیختگان تک بعدی پرورش یافته‌اند، بر راه‌اندازی ستاد اجرایی کارآفرینی و اشتغال در ترشیز تأکید کرد و افزود: با راه‌اندازی ستاد اجرایی کارآفرینی و اشتغال گرفتار بروکراسی‌های اداری نخواهیم شد.

 

اقتصاد منطقه بر پایه کشاورزی است

در ادامه همچنین حمید کسنوی یزدی مسئول امور فرهنگی دانشگاه پیام نور کاشمر و کارشناسان گیاهان دارویی در منطقه با بیان اینکه گیاهان دارویی معدنی بسیار ارزشمندی در منطقه کاشمر است، افزود: متأسفانه هیچ توجهی به پتانسیل‌های موجود در منطقه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد منطقه بر کشاورزی است، از کاشمر به عنوان قطب تولید خشکبار و تره‌بار نام برد و عنوان کرد: متأسفانه امسال بخشی از تولیدکنندگان طالبی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی محصول خود را برداشت نکردند.

کسنوی یزدی با بیان اینکه کیفیت محصولات کاشمر با محصولات سایر شهرها قابل مقایسه نیست، بیان کرد: در حوزه بازرگانی نتوانسته‌ایم به خوبی کار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید همراه مذاکره‌کنندگان کشور تیم‌های بازرگانی خصوصی هم باشند، نبود بسته‌بندی مناسب را یکی از دلایل عدم موفقیت در صادرات دانست و افزود: اکنون محصولات کاشمر به خصوص کشمش به صورت فله‌ای صادر می‌شود.

مسئول امور فرهنگی دانشگاه پیام نور کاشمر صادرات فله‌ای را سدی برای رقابت با سایر کشورها دانست و گفت: در حوزه صنایع تبدیلی نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ارتباط صنعت با دانشگاه موفقیتی کسب نکرده‌ایم، اظهار کرد: باید ایده‌های دانشجویان را به سمت صنعت هدایت کنیم.

کسنوی یزدی با بیان اینکه باید مراکز صنعتی را از وجود فارغ‌التحصیلان بهره‌مند کنیم، افزود: اکنون دانشجویان ما سرخورده و افسرده هستند.

وی با اعلام اینکه هرچند دانشجویان بسیار خلاق و کارآفرین هستند اما زمینه‌ای برای شکوفایی استعدادهایشان فراهم نکرده‌ایم، گفت: این موجب شده در تحصیل خود ضعیف عمل کنند.

 

 

منبع: ایسنا