1

توجه به شایسته گزینی در مدیریت‌های استان

استاندار خراسان رضوی گفت: جا به جایی‌ها در مناصب مدیریتی استان از جمله در سمت استاندار، فرماندار، بخشدار و روسای ادارات به خصوص در دولتی که چهار سال دوم خدمت خود را طی می‌کند امری کاملا طبیعی است.

علیرضا رشیدیان روز شنبه در دیدار با فرمانداران شهرستان‌ها و مدیران ارشد ستادی استان افزود: این تغییرات با هدف ایجاد انگیزه جدید در نظام مدیریتی صورت می‌گیرد و به معنای نادیده گرفتن اقدامات گذشته مدیران نیست. ما به عنوان دولت تحت تاثیر هیچ فشاری حتی از جانب نمایندگان مجلس قرار نمی گیریم.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر توجه به شایسته گزینی و روحیه ی خدمت به مردم در مدیریت‌های استان، اظهار داشت: در این راستا مرزهای سنی، جنسی و قومی اثری ندارد بلکه توجه به جوانان و بانوان در مدیریت نیز مورد نظر است.

رشیدیان بر بکارگیری نیروهای جوان، بانوان و کادرپروری در درون مجموعه دولت تاکید و بیان کرد: هیچوقت طرفدار نگاه‌های کمیته امدادی نبوه ایم و هیچ وقت کار نباید فدای ملاحظات تبلیغی شود اما اگر بردار و یا خواهر اهل سنتی شایستگی انتصاب بر پست مدیریتی را دارد نباید به او ظلم کرد بلکه می‌بایست این جایگاه را به او داد.

وی تاکید کرد: باید از بانوان و جوانان نیز برای سمتهای کلیدی و مدیریتی متناسب با شایستگی‌های آنان استفاده شود  تا ظرفیت مدیریتی آن‌ها رشد داده شود.
مسئولین نباید خانواده خود را در شهر دیگری سکنی دهند.

استاندار خراسان رضوی همچنین به برخی شکایات مبنی بر اقامت نداشتن برخی مسئولان ادارات در شهرستان‌های محل خدمت اشاره و بیان کرد: قحط الرجال نداریم. لذا مسئولی باید مسئولیت بگیرد که خود و خانواده اش در محل اقامت داشته باشند. اگر کسی برای خود و خانواده اش سطح خاصی را تعریف کرد به درد تصدی پست مدیریت نمی خورد. این تفکر با تفکر دولت و انقلاب سازگاری ندارد.

رشیدیان گفت: مسئولی که به شهرستانی با برخی کمبودها اعزام می‌شود باید بکوشد تا ضعف‌های آن شهرستان را برطرف کند نه اینکه خانواده اش را در مرکز استان سکونت دهد و خود در رفت و آمد بین مرکز استان و شهرستان باشد.

 

فرمانداران نماینده حاکمیت هستند

وی افزود: از نکات قوت دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیپلماسی خارجی قوی است. باید تلاش کرد داخل نظام هم این دیپلماسی و تعامل برقرار شود.
استاندار خراسان رضوی افزود: فرمانداران به تعبیری نماینده صِرف دولت نیستند. بلکه نماینده حاکمیت هم به حساب می‌آیند، از این رو تعامل با همه اجزا و ارکان نظام، از وظائف آن‌ها است.

وی از فرمانداران و مسئولان ادارات دولتی خواست برای ارتباطات مردمی جایگاه و ظرفیت مناسبی ایجاد کنند و با روی گشاده مشکلات مردم را بشنوند و در چارچوب قانون توصیه‌های لازم به دستگاهها را برای حل این مشکلات ارائه دهند. نباید تبدیل به مجموعه‌ای شویم که خودمان از خودمان تعریف کنیم اما از نظر مردم نسبت به خودمان اطلاعی نداشته باشیم.

رشیدیان در ادامه به صدور احکام 90 درصد شهرداران در این استان اشاره و بیان کرد: تنظیم روابط فرمانداریها با شهرداران و شوراها با رویکرد هم افزایی باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: مجمع مشورتی بانوان نیز یک ساختار نوآورانه برای مشارکت 50 درصد جامعه در امور فرهنگی و اجتماعی است اما برخی به شدت به دنبال سیاسی و جناحی کردن آن هستند. ولی این مجامع سیاسی و جناحی نیست و نهادسازی جدید نیز محسوب نمی شود. باید برای جمعیت خاموش و پرتوان بانوان ظرفیت ایجاد کرده و از آنان برای توسعه استان استفاده کنیم.

رشیدیان در ادامه همچنین از فرمانداران خواست با اصحاب فرهنگ و هنر و روسای دانشگاه‌های محل خدمت خود نشست‌های مشورتی ترتیب داده و موضوعات دانشگاهها را حل کنند و هم از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل شهرستانی بهره ببرند.

وی به در پیش بودن جشن‌های هفته وحدت نیز اشاره و بیان کرد: این جشن‌ها امسال باید پرو پیمان تر از گذشته برگزار شود و محتوای آن نیز وحدت آفرین و تقریب باشد. در شرایطی قرار گرفته ایم که تمام دستگاههای تبلیغی دشمنان به شکل متفق و متحد در پی تفرقه افکنی بین مسلمانان هستند لذا در مناسبت‌های اینچنین باید با برخی از جمعیت‌هایی که ناراضی هستند تعامل برقرار کرد و ارزش‌های دینی را احیا نمود.

استاندار خراسان رضوی در ادامه به راهپیمایی سالیانه بزرگ آخر ماه صفر به سمت مشهد نیز اشاره و بیان کرد: این راهپیمایی به هیچ وجه نباید جایگزین راهپیمایی اربعین شود. چون آیین اربعین یک راهپیمایی راهبردی است که الگوی برادری، همکاری و آرامش در جهان اسلامی است.

رشیدیان تصریح کرد: همان گونه که راهپیمایی اربعین یک مسیر مشخص 80 کیلومتری از نجف تا کربلا دارد در خراسان رضوی نیز باید یک مسیر مشخص راهپیمایی تعیین و هر سال بر شکوه و عظمت آن به عنوان یک ظرفیت بی بدیل دینی افزوده شود.

وی همچنین بر شتاب در تکمیل 1730 واحد مسکونی زلزله زده این استان تا پیش از آغاز فصل سرما تاکید و بیان کرد: در مناطق سیل زده نیز باید به امور زیربنایی توجه شود تا راه افتادن دوباره سیل در این مناطق موجب تخریب نشود.

 

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی:

نظام برنامه‌ریزی استان در حال تکمیل شدن است

در ادامه این نشست  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: نظام برنامه ریزی در این استانداری استقرار یافته و در حال تکمیل شدن است.

سید جواد حسینی افزود: هم اکنون تمام دفاتر استانداری و معاونان استاندار، برنامه عملیاتی دارند. به عنوان مثال در معاونت سیاسی استانداری 18 هدف کلی وجود دارد که این اهداف به 78 برنامه عملیاتی تبدیل شده است.

وی گفت: برخی از این برنامه‌ها به مرحله اقدام و فعالیت رسیده و سه بار در سال نیز این اهداف عملیاتی پایش و بر اجرای برنامه‌ها نظارت می‌شود.

حسینی افزود: تمام فرمانداران استان نیز به جز 2 نفر برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه کرده اند و قرار است در مرحله بعدی فرمانداران برنامه‌های عملیاتی خود را به معاونان استاندار عرضه و از آنها دفاع کنند که همه این اقدامات در راستای بهبود عملکرد است.

وی اظهار کرد: باید مدل طرح و برنامه، مدل اجرا و مدل ارزیابی برای بهبود عملکرد خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در برخی مقولات غفلت می‌شود گفت: به عنوان مثال هم اکنون اشتغال و اقتصاد مقاومتی در مرکز توجه است اما بخش‌های دیگری نیز هم ارزش و همسنگ این موارد وجود دارند که ممکن است دچار کم توجهی شوند که آسیب‌های اجتماعی، توسعه مشارکتهای مردمی و مقولات فرهنگی از آن جمله است.
هفته‌های فرهنگی برای شهرستان‌های استان

حسینی با اشاره به آغاز هفته فرهنگی شهرستانهای این استان از ابتدای دی ماه امسال افزود: شیوه نامه اجرای این هفته‌های فرهنگی نوشته شده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان دبیر فرهنگی و هنری و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان دبیر میراث فرهنگی و گردشگری این هفته‌ها تعیین شده اند.

وی اظهار کرد: هفته‌های فرهنگی شهرستان‌ها هر ماه در 2 شهرستان استان برگزار می‌شود که اولین هفته فرهنگی در شهرستان بینالود برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت رسانه‌ای استان نیز باید در خدمت هفته‌های فرهنگی و هنری شهرستانهای استان قرار گیرد گفت: به دنبال آن هستیم که یک تا 2 میلیارد تومان از کارگروه برنامه ریزی و توسعه استان برای اجرای هفته‌های فرهنگی اختصاص یابد که در این صورت به هر شهرستان حدود 50 میلیون تومان برای اجرای این برنامه اختصاص می‌یابد. تاکنون نیز 190 میلیون تومان از محل اعتبارات آسیبهای اجتماعی برای این امر در نظر گرفته شده است.