1

از حریت نماینده تا فساد نهادینه شده در دستگاه‌ها

دهم آذر سالروز شهادت فقیه مجاهد آیت­الله سید حسن مدرس است روزی که در سال 1372 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان «روز مجلس» نام­گذاری شد. این روز بهانه­ای شد تا صبح­امروز با دو تن از نمایندگان فعلی و سابق مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به گفت­وگو بنشیند و عملکردشان نسبت به وعده­هایی که داده شده را از دید خود این افراد مورد بررسی قرار دهد.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع تبلیغات این­گونه نیست که همه مبالغ نجومی هزینه کرده باشند ولی نمی­توان منکر این قضیه نیز شد. اما بیشتر این هزینه­ها توسط پشتوانه­های حزبی این نمایندگان تامین می­شود.اما مهم‌ترین چیز برای یک نماینده این است که نباید نماینده خود را وامدار یک جریان یا مجموعه بکند و باید حریت خود را حفظ کند.

حجت­الاسلام نصرلله پژمانفر افزود: نمایندگی مجلس کاری است که وظایف مشخصی دارد. اول باید در مورد قوانینی که نیاز کشور هست و موضوع دوم نظارت بر عملکرد دستگاه­ها است. دستگاه­ها باید همکاری کنند تا سازمان بازرسی دیوان محاسبات کشور در این قضیه موفق باشد و موضوع بعد باید به عنوان یک مجموعه در بحث موضوعات مختلف داخل و خارج کشور موضع­گیری مناسب داشته باشد.

پژمانفر ادامه داد: باقی مسائل که مطرح می­شود وعده دادنش اشتباه است چه برسد به این که در بحث تحقق آن تلاش کند. چون این موضوع دخالت در کار اجرا است.کسانی که من را می­شناسند می­دانند که من هیچ­گاه وعده­ای ندادم که در حوزه مسئولیت­های نمایندگی نباشد تا امروز شرمنده باشم که وعده­هایی دادم که خلاف قانون اساسی است.

 

پیگیر احقاق حق موکلینم هستم

وی تصریح کرد: البته در حوزه پی­گیری و نظارت بر مسائل حوزه انتخابی خودمان تلاش­هایی کردیم مثل موضوع زیارت یا حاشیه شهر که اتفاقات خوبی نیز رخ داده است.یا نسبت به پی­گیری اعتبارات استان خراسان که در شرایط خوبی نیست نیز پی­گیری­های خوبی داشتیم.اما اینکه ورود بکنیم به موضوعات عملیاتی به عنوان کسی که وکیل مردم انتخاب شده در حوزه اختیارات من نبوده و کسی این موضوع را از من ندیده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این­که نماینده باید به دستگاه اجرا برای انجام امور در حوزه­های انتخابی کمک کند ، اظهار کرد: من نه تنها در این بخش کوتاهی نکردم بلکه با جدیت می‌گویم که از معدود نمایندگانی بودم که در حوزه انتخابی خودم ، پیگیر جدی احقاق حقوق موکلینم بودم.

وی در خصوص الگوی نمایندگی خود گفت: شخصیت­های مختلفی می­توانند الگوی یک نماینده مجلس باشند مثل شهید مدرس ، اما شرایط شهید مدرس با شرایط کنونی متفاوت بوده است. آن­ها چند نفر بودند که تحت یک اپوزیسیون مقابل حکومت دیکتاتوری رضاخان ایستاده بودند. اما ما در چهارچوب جمهوری اسلامی هستیم و فقط باید تمامی وظایف خودمان را به نحو احسن به انجام برسانیم. البته ما در همین 9 دوره مجلس کسانی را داشتیم که واقعا می­توانستند الگویی برای یک نماینده باشند.

 

شرایط مالی، ملاک انتخاب نماینده نیست

پژمانفر در خصوص شرایط مالی نمایندگان تصریح کرد: در مجلس چه کسانی که نماینده­های خوبی بودند و چه نبودند افرادی بودند که موقعیت شغلی مناسبی داشتند و از نظر شرایط مالی و درآمد وضعیت بسیار بهتری نسبت به نمایندگی مجلس داشتند مثل جراحان و دندان­پزشکانی که اگر وارد نمایندگی نمی­شدند درآمدشان ده­ها برابر بود.اگرچه از موضوع شرایط مالی نباید به راحتی گذشت ولی اصلا ملاک مناسبی برای انتخاب نماینده نیز نخواهد بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص مبالغ نجومی که صرف تبلیغات انتخابات می­شود ،تصریح کرد: در موضوع تبلیغات این­گونه نیست که همه مبالغ نجومی هزینه کرده باشند ولی نمی­توان منکر این قضیه نیز شد.اما بیشتر این هزینه­ها توسط پشتوانه­های حزبی این نمایندگان تامین می­شود.اما مهم‌ترین چیز برای یک نماینده این است که نباید نماینده خود را وامدار یک جریان یا مجموعه بکند و حریت خود را حفظ کند.البته من بارها گفته­ام و آماده­ام دارایی­های خود را اعلام کنم و چه دیگران این کار را بکنند چه نه من این کار را خواهم کرد تا مردم بدانند پژمانفر قبل و بعد نمایندگی تغییری در شرایط مالی­اش ایجاد نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هفتم و هشتم گفت: دهم آذر ماه که به عنوان روز مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است روز شهادت یک اسوه نمایندگی به نام آیت­الله حسن مدرس است.یک فقیه زاهد و شجاع که مثل هیچکس نبود و یک اسطوره مقاومت بود.طبیعتا هدف از این نام­گذاری ارائه یک الگوی تمام عیار برای نمایندگی بوده که در تاریخ ما می­درخشد.

 

­

مجلسی قادر به تحقق شعارهای خود نشده است

جواد آرین­منش افزود: در حالت کلی تا کنون هیچ مجلسی قادر به تحقق شعارها و وعده­های خود به طور کامل نبوده است و هیچ نماینده­ای به طور کامل به تمام وعده‌های خود عمل نکرده است.چرا که مجلس یک کار جمعی می­کند و هر فکرو و برنامه­ای برای تصویب نیازمند گرفتن رای وجلب نظر دیگران است.این که بسیاری از نمایندگان به اهداف خود در مجلس نرسیده­اند به این دلیل است که برنامه­های بزرگی در مجلس مصوب می­شود که کاملا اجرایی نمی­شود.

آرین­منش تصریح کرد: به عنوان مثال برنامه چهارم،پنجم و ششم توسعه که در آن اهداف بزرگ آموزشی ، فرهنگی ، علمی و اقتصادی طرح شده است.که البته به نظر من اگر خوش­بینانه نگاه کنیم میزان تحقق این­ها کمتر از 40 درصد بوده­است. این نشان می­دهد که مجلس به تنهایی قادر به پیشبرد این­گونه طرح­ها نیست و نیازمند کمک سایر دستگاه­ها است. چرا که در کشورما اصل تفکیک قوا حاکم است . مجلس قانون تصویب می‌کند، دولت مجری است و قوه قضاییه بر پیشگیری از تخلفات و اجرای قانون نظارت می­کند. پس اگر یک هماهنگی کامل بین سه قوه نباشد اهداف مهم کشور محقق نمی­شود.

وی با بیان این­که ما امروز چالش­های بزرگ اقتصادی داریم، جوانان زیادی بیکار هستند، فقر و فساد فراوانی در کشور داریم و تبعیض بسیار زیاد است، اظهار کرد:این­ها نمایانگر این است که نمایندگان از جمله خود من( طی دو دوره) در تحقق اهدافمان موفق نبوده­ایم. این موضوع عللی دارد که جای بررسی­­های زیادی دارد. چرا که مجلس دو وظیفه اصلی قانون­گذاری و نظارت را دارد. اگر مجلس فقط ماشین تصویب قانون باشد و نظارت نکند کار بی­ثمری کرده است.

 

صدها قانون اجرا نشده در کشور داریم

آرین­منش ادامه داد: در حال حاضر ما صدها قانون اجرا نشده در کشور داریم.مثل قانون مدیریت خدمات کشوری که قرار بوده تبعیض را در دستگاه­های دولتی در پرداخت حقوق کارکنان دولت از بین ببرد.یا قانون سیاست­های اصل44 که قرار بوده خصوصی­سازی و تعاونی­ها در کشور رونق بگیرند و دولت دست از تصدی­گری بردارد و بسیاری قوانین مصوب مجلس که اجرا نشده و مهم­‌ترین آنها برنامه توسعه کشور است.این نشان­دهنده این است که ضعف­هایی در حوزه قانون­گذاری، نظارت و اجرا که مربوط به دولت است وجود دارد.

 

برخی از مجلس حقوق نمی­گیرند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هفتم و هشتم در خصوص حقوق نمایندگی گفت: چون نمایدنگان حقوق حداقلی را دریافت می­کنند. بعضی از نمایندگان حقوق خود را از دستگاه­های دیگر دریافت می­کنند و حقوق مجلس را نمی­گیرند. به عنوان مثال قضات و اساتید با سابقه دانشگاه حقوق بیشتری نسبت به مجلس می­گیرند و ترجیح می­دهند حقوق خود را دریافت کنند. اگر کسی به حقوق مجلس قانع باشد حقوق بیشتری نسبت به سایر مشاغل نیست. البته نسبت به کارکنان عادی دستگاه­های دولتی حقوق بیشتری دریافت می­کنند که هم­تراز حقوق وزرا است.

 

تبلیغات نجومی با درآمد نمایندگی ممکن نیست

آرین­منش در خصوص مبالغ بالایی که صرف تبلیغات انتخابات می­شود تصریح کرد: مقطعا کسانی که هزینه­های سنگینی برای تبلیغات انتخابات می­کنند از محل درآمد نمایندگی نیست. یعنی حقوق یک نماینده کفایت تبلیغات نجومی را نمی­کند. این هزینه­ها یا از منابع دیگر این افراد است یا دیگران این هزینه­ها را می­کنند.که این دیگران دو گروه هستند،یک گروه کسانی که به دنبال رانت و روابط ناسالم برای بعد از نمایندگی فرد و افزایش ثروت هستند که شکل ناسالم است ،یک عده نیز به عنوان خیر بخاطر محبوبیت فرد و اینکه تشخیص می­دهند این فرد می­تواند خدمتگزار باشد کمک­هایی را در جهت تبلیغات به این فرد می­کنند.

 

فساد در برخی دستگاه­ها نهادینه شده

وی افزود: در این موضوع افراد متفاوتی هستند و نمی­توان همه را به یک شکل قضاوت کرد اما چیزی که واضح است این است که در کشور ما روابط ناسالم ، فساد ،رشوه و تبعیض بسیار است و حتی در بعضی دستگاه­ها فساد نهادینه شده است. به طوری که یک فرد عادی امیدی برای پیشبرد کار در ادارات ندارد و اول به دنبال آشنا ، رانت و رشوه است که کارش انجام شود. اگر دستگاه­ها امور خود را الکترونیکی کنند و خدمات غیر حضوری شود این موضوعات کمتر می­شود. اما دستگاه­ها حاضر نیستند چنین کاری انجام دهند. علی­رغم این که در قانون آمده باید اطلاعات شفاف­سازی شود اما این­ها حاضر نیستند اطلاعات خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هفتم و هشتم در پایان گفت: در نهایت این حرف­ها می‌شود نتیجه گرفت که یک بخش مشکل به مجلس بازمی­گردد.چرا که مجلس به وظیفه قانون­گذاری خود خوب عمل کرده است اما در بعد نظارت تمام مجلس­ها ضعف داشته­اند. این است که مدام وزرا برای پاسخگویی در رابطه با عمل نکردن به قانون در مجلس مورد سوال قرار می­گیرند. به تازگی بحث عمل نکردن دولت به قانون اصل 44 در مجلس مطرح بود و جای سوال است که چرا دستگاه­های دولتی طبق قانون واحد­های خود را به بخش خصوصی واگذار نمی­کنند؟چرا بخش خصوصی رونق نمی­گیرد و قادر به رقابت با دولت نیست؟ چرا واردات کلان صورت می‌گیرد در حالی که تولید داخلی خوب داریم؟ این­ها همه بخاطر رانت و درآمد سرشار از این راه است که شامل بعضی از افراد در این مسیر می­شود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع