1

پرورش حیوان حرام گوشت برای صادرات منع شرعی ندارد

آیت‌الله عالمی: برخی حیوانات مصرف خوراکی ندارند اما به صورت داروهای غیرخوراکی از آن‌ها استفاده می‌شود که مانعی ندارد. برخی هم مانند کروکودیل مصارف غیردارویی دارند

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی گفت: هیچ منعی برای صدور مجوز پرورش حیوانات حرام گوشتی مانند قورباغه و کروکودیل به شرط مصرف نشدن در بازار داخلی و صادرات آن وجود ندارد.

آیت الله حسن عالمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بسیاری از حیوانات که به طور شرعی نمی‌توانند در سیکل غذایی مردم قرار گیرند و حرام‌ گوشت محسوب می‌شوند، ممکن است تولید و پرورش آن‌ها منافعی برای پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان داشته باشد که از نظر اسلامی نیز حرام محسوب می‌شود.

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: البته برخی حیوانات جنبه دارویی دارند و از آنها برای تولید دارو استفاده می‌شود اما حرام‌ گوشت هستند و خوردن آنها حرام است.

به گفته وی، در حکم شرعی به شرط آنکه محصولات این حیوانات مورد استفاده دارویی قرار بگیرد و بدل حلال آن وجود نداشته باشد، مانعی ندارد.

آیت الله عالمی افزود: برخی حیوانات مصرف خوراکی ندارند اما به صورت داروهای غیرخوراکی مانند داروهای پوستی از آن‌ها استفاده می‌شود که مانعی ندارد اما برخی دیگر مانند کروکودیل مصارف غیردارویی دارند.

این مقام مسئول اضافه کرد: پرورش کروکودیل از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان جذاب است، زیرا پوست آن برای تولید محصولاتی مانند کیف و کفش و حتی لباس کاربرد دارد اما مردم باید توجه داشته باشند به هنگام نماز خواندن، آن لباس را نپوشند.

وی اضافه کرد: البته کروکودیل جزو حیوانات حرام گوشتی است که هیچ مصرفی در داخل ندارد اما با توجه به اینکه کشورهای غیراسلامی از گوشت آن استفاده می‌کنند، می‌توان آن را به شرط صادرات، تولید کرد.

نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی ادامه داد: براساس فتوای بیشتر فقها انجام بیع حرام با کسی که آن را حلال می‌داند، مجاز است؛ البته فتوای رهبر انقلاب اسلامی خلاف این مسئله است اما بیت ایشان اعلام کرد که در این زمینه سختگیری صورت نگیرد و به شرط صادرات، مانعی برای تولید و پرورش ایجاد نشود.

وی افزود: اگر برای پرورش و تولید چنین حیواناتی مراحل قانونی لازم طی شود، مانعی از نظر شرعی وجود ندارد و مجوز حلیت به آن‌ها می‌دهیم که درباره حیواناتی مانند کروکودیل، قورباغه مجوزهایی در گذشته صادر شده است، از این به بعد نیز در صورت وجود درخواست، مجوزهایی صادر می‌شود.

آیت‌الله عالمی افزود: در گذشته تشکیلات مختلفی برای صدور برند حلال در کشور راه اندازی شده بود، اما با نهایی شدن قانون حلال، صدور برند حلال برای محصولات غذایی از سوی وزارت جهادکشاورزی ساماندهی می‌شود.

 

 

منبع: ایرنا