1

وضعیت سفارت خانه‌های ایران در خارج از کشور نامطلوب است

عضو فراکسیون امید در مجلس گفت: تشکیلات وزارت خارجه همواره در بودجه‌های سالیانه دچار کم لطفی و بی‌مهری توسط دولت‌ها است.

جلیل رحیمی جهان آبادی  درباره مشکلات سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور افزود: متاسفانه تشکیلات وزارت خارجه همواره در بودجه‌های سالیانه دچار کم لطفی و بی‌مهری توسط دولت قرار می‌گیرند لذا به دلیل نبود منابع مالی کافی از رسیدگی به وضعیت سفارتخانه‌ها عاجز هستند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی افزود : وزارت خارجه با داشتن دیپلمات‌های باتجربه و بسیار برجسته در طول 40 سال بعد از انقلاب توانسته‌اند با وجود کم‌ترین و ضعیف‌ترین امکانات، سفارت خانه‌ها را اداره کنند.

وی ادامه داد: سفارت خانه‌های ایران در جهان وضعیت مطلوبی ندارد. سفارت خانه‌ها نشان دهنده قدرت فرهنگی و سیاسی و نماد ملت ایران در خارج از کشور می‌باشد و با توجه به این وضعیتی که سفارت خانه‌های ایران به آن گرفتار شده‌اند، تصویر نامناسبی را برای ملت‌های دیگر از ایران ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس در دوره دهم خاطر نشان کرد: در لایحه بودجه متاسفانه طبق سنوات گذشته منابع مالی کافی برای وزارت امور خارجه درنظر گرفته نشده است بنابراین نمایندگان ملت باید برای پیشبرد مقاصد این وزارت خانه از جمله رسیدگی به وضعیت سفارتخانه‌ها شرایط مطلوبی را فراهم کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: با مشاهده به وضعیت برخی از سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی در برخی از کشورها به این نتیجه می‌رسیم که حتی آنها برای برگزاری یک همایش معمولی دچار کمبود منابع هستند و حتی نمی توانند هزینه‌ای جاری خود را تأمین کنند که این در شأن ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نیست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه موانع کمبود درآمد سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌ها را رفع کرده است و دست وزارت خارجه را برای کسب درآمد باز گذاشته است، بنابراین باید در لایحه بودجه سال 97 برای رفع مشکلات مذکور، منابع لازم را در اختیار وزارت خارجه قرار داد.