1

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی: نابودی اقتصاد کشور را احمدی‌نژاد رقم زد

همه چیز از 27 آذر 1389 کلید خورد. محمود احمدی­نژاد رئیس­جمهور وقت کشور با حضو در صدا و سیما از آغاز طرحی خبر داد که که پس از 2 سال کشمکش بالاخره به مرحله اجرا رسیده بود. احمدی­نژاد از پرداخت 45هزار و پانصد تومان از صبح فردا به هر ایرانی خبر داد و البته از تغییر قیمت آب، نان، و انرژی در همین راستا و آوردن نفت بر سر سفره مردم صحبت کرد.

28آذر همان سال این طرح با تمام اما و اگرها آغاز به کار کرد، و امروز حدود 7 سال از آغاز این طرح گذشته است. قیمت بنزین از لیتری 80 تومان به هزار تومان رسیده، نان از 75 تومان به بیش از 1000 تومان ، دلار از 900 تومان به 3هزار و 75 تومان، قیمت سکه از 99 هزار تومان به 1میلیون و 400 هزار تومان و خودروی پراید از 6میلیون و 100 هزار تومان به 23 میلیون تومان رسیده است. شاید بهتر باشد دیگر به درصدهای افزایش نرخ­ها اشاره نکنیم چرا که خبر از فاجعه شکست یک طرح می­دهد. طرحی که پول نفت را بر سر سفره نیاورد و سفره‌ها را کوچکتر کرد.

 

صندوقی برای رفاه اجتماعی

چندی پیش رئیس جمهور درهنگام تحویل بودجه سال 97 به مجلس شورای اسلامی گفت: این بودجه برای رفع فقر است.این بودجه و تبصره 14 آن برای این است که ما بتوانیم به هدف رفع فقر مطلق برسیم. برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران یک قدم بسیار مهم و بزرگ برای استانداردسازی زندگی اقشار آینده در سال آینده برخواهد داشت. وعده­ای که دادیم این است که رفع فقر مطلق از بودجه 97 آغاز می‌شود. همه شما برای فقرا نگرانید و حق با شماست. همه می‌دانیم اقشاری در این کشور شرایط زندگی خوبی ندارند. در سال 96 برای آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند پرداختی بیش از 3 برابر سال گذشته داشتیم. این اولین قدم مهمی است که دولت برای رفع فقر برداشته است.

حسن روحانی افزود: در سال آینده باید حداقل زندگی مردم و استاندارد حداقل را برای زندگی مردم تعیین کنیم. این چیزی است که در سال 97 اعلام خواهیم کرد. این را در یکی دو استان به شکل پایلوت اجرا خواهیم کرد. استانداردی را برای حداقل زندگی تعیین می‌کنیم. اعلام می‌کنیم هرکسی زندگیش پایین­تر از این استاندارد است اعلام کند و می‌تواند در یک سازمان حمایتی ثبت نام کند و ما نظام تامین اجتماعی را سال آینده به صورت گسترده آغاز خواهیم کرد.

می‌خواهیم تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد برخوردار شوند اینکار از بودجه 97 شروع می‌شود. ما از نمایندگان می‌خواهیم در بحث یارانه اصلاحات لازم به دست شما با کمک دولت انجام دهید. در همین راستا سازمان تامین اجتماعی به یک صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود.

شرایط جدیدی برای یارانه نقدی به وجود می‌آید. نمایندگان محترم مجلس باید با هم کار کنیم و هم دیگر را یاری کنیم. باید خواست مردم را فراهم کنیم هر آنچه به دست آمد مخارج دیگر را در بر نمی­­گیرد. هر آنچه در تبصره 14 به دست آید برای رفع فقر یا در کارهای بخش سلامت هزینه می­کنیم.

تمام این حرف­های رئیس جمهور می­تواند عملی شود و می­تواند فقط از دسته حرف­های قشنگ مسئولین باشد و تبدیل شود به همان حرف­هایی که محمود احمدی­نژاد از آینده طرحش می­گفت. برای بررسی این که پرداخت یارانه­ها چه تاثیری بر اقتصاد داشته به سراغ رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی به عنوان کارشناس اقتصادی رفتیم و نظر وی را جویا شدیم.

 

هیچ دولتی جرات حذف یارانه­ها را ندارد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: طرح پرداخت یارانه­ها به شکل کنونی یکی از سیاست­های غلط دولت­آقای احمدی­نژاد و شخص ایشان بود که نابودی اقتصاد ما نیز در دوره دولت­های ایشان رقم خورده است.چرا که ما در آن دوره باید اقتصاد مقاومتی را پیدا می­کردیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و پرداخت یارانه نقدی برای خرید رای صورت گرفت.

محمد حسین روشنک در گفت‌وگو با «صبح امروز» افزود: اجرای این طرح بسیار اشتباه بود، من مخالف این نیستم که به جامعه نیازمند و ضعیف کشور رسیدگی شود بلکه به شدت موافقم که سهم زندگی آنها باید بیشتر شود. اما این شیوه­ غلطی بود که همچنان در حال ادامه دادن آن هستیم و هیچ دولت جرات قطع کردن این شیوه غلط را ندارد.

 

هیچ دولتی جرات آن را ندارد

روشنک در خصوص این که چرا این جرات در دولت­ها نیست، اظهار کرد: این جرات در هیچ شخص و دولتی نیست چرا که اگر می­خواهی کسی را دشمن خود کنی قولی بده و به آن وفا نکن! قطع کردن این شیوه به معنی دشمن کردن مردم با دولت است چرا که شیوه صحیح کمک به مردم را کسی به آنها نیاموخته و تحلیل درستی در عوام از این موضوع نیست.

وی تصریح کرد: اگر گفته می­شد یارانه را به روستایی­ها می­دهیم تا در روستاها بمانند و یا به کارگرها داده می‌شود تا تاثیری در زندگی این قشر ضعیف جامعه داشته باشد، کار درستی بود و هدف این کار محقق می­شد اما این اتفاق متاسفانه نیفتاد.

روشنک در بیان این موضوع که چه کسی باید به شرایط پایان دهد، گفت: این قدرت نه در این دولت و نه در هیچ دولت دیگری نیست و تنها راه تصمیم­گیری حاکمیت در خصوص این موضوع است.

 

بالاترین نرخ مدیریت را در کشور داریم

این کار آفرین نمونه کشوری تصریح کرد: قیمت تمام شده مدیریت در کشور ما بالا رفته است، یعنی ما بالاترین نرخ هزینه مدیریت را در دنیا داریم. ما نه تنها در دولت بلکه در تمام حاکمیت هرروز یک نهاد، مجموعه و محل مصرف جدید ایجاد ایجاد می­کنیم که این هزینه مدیریت را به جایی کشانده که دیگر در بودجه و درآمدهای کشور چیزی برای عمران باقی نمانده است. یعنی اگر صد در صد درآمدهای کشور را برای هزینه­های مدیریتی بگذاریم باز هم کم خواهد آمد.

 

حذف 31 میلیون یارانه‌بگیر قطعی نیست

یک روز بعد از تقدیم لایحه بودجه، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای حذف یارانه‌ها نیازمند توافق با مجلس هستیم وحذف 31 میلیون نفر از یارانه بگیران قطعی نیست.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری بررسی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور درباره حذف یارانه‌بگیران افزود: راجع به یارانه‌ها دو روش وجود دارد؛ یکی این‌که یارانه غیرنیازمندان را قطع کنیم و یا این‌که به کسانی که نیازمند هستند، یارانه بدهیم.

وی افزود: باید شناسایی صورت گیرد، برای این کار نیازمند توافق با مجلس هستیم. حذف 31 میلیون نفر از یارانه قطعی نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: ما پیش‌بینی‌هایی داریم، اما این که این پیش‌بینی‌ها چه خواهد بود و جامعه هدف چه تغییری می‌کند، باید منتظر باشد. باید با مجلس به یک سازوکار مشخص برسیم. همیشه این انتقاد وجود داشته که چرا به ثروتمندان یارانه می‌دهید. سازوکاری که در تبصره 14 مشخص کردیم، معطوف شدیم به این‌که به نیازمندان یارانه بدهیم. ضمن این‌که یارانه هیچ فرد نیازمندی در سال 97 حذف نمی‌شود.

مجلس پارسال دولت را موظف کرد 20 تا 30 میلیون نفر از مشمولان قانون هدفمند کردن یارانه­ها را کم کند و با حذف این تعداد تا 15 هزار میلیارد تومان از منابع این قانون، آزاد می­شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هیچ نیازمندی از پرداخت یارانه­ها حذف نمی شود و همه نیازمندان چه افرادی که شناسایی شده­اند و چه کسانی که خود اعلام می‌کنند مشمول پرداخت یارانه­ها خواهند بود.

با توجه به صحبت‌های نوبخت، نه تنها هنوز سازوکاری برای این هدفمند شدن یارانه‌ها تعریف نشده است، به نظر می‌رسد که قطار یارانه‌ها بر روی ریلی که بوده به مسیر خود ادامه می‌دهد تا جایی که ریلی جدید برای ان تعریف کنند، البته اگر اراده‌ای برای این موضوع در حاکمیت وجود داشته باشد.