1

ماجرای رویت پدیده نورانی ناشناس در آسمان مشهد چه بود؟

مسوول انجمن نجوم مشهد گفت: علت رویت نوری عجیب و ناشناس در آسمان شهر مشهد، پدیده طبیعی “خورشید کاذب” است که به  خاطر وجود ابرهای سیروس یا سیرواستراتوس در آسمان این شهر به وقوع پیوست.

محمد مهدی مطیعی با اشاره به  پدیده نورانی که روز دوشنبه، 29 آبان ماه در آسمان شهر مشهد مشاهده شد، اظهار کرد: این پدیده خورشید کاذب، خورشید مجازی یا پیراخورشید نام دارد که در اصل مانند رنگین کمان، یک پدیده جوی است که به واسطه آن در اطراف خورشید نقاطی روشن و شبیه به خورشید اصلی دیده می‌شوند. در اطراف این نواحی روشن محدوده‌هایی به شکل حلقه و هاله نور نیز دیده می‌شود که گاه به آن‌ها هاله 22 درجه اطراف خورشید هم می‌گویند.

وی ادامه داد: این پدیده اغلب در هوای سرد و به دلیل شکست و پراکندگی نور خورشید توسط کریستال‌های یخ معلق در ابرهای مرتفع سیروس یا سیرواستراتوس این پدیده رخ می‌دهد.

مسوول انجمن نجوم مشهد  با بیان اینکه در هر منطقه‌ای از زمین در صورت فراهم بودن شرایط لازم پدیده خورشید کاذب را می‌توان مشاهده کرد، تصریح کرد: وجود ابرهای سیروس یا سیرواستراتوس در آسمان مشهد سبب شد که بتوانیم خورشید کاذب را مشاهده کنیم. اغلب پدیده خورشید کاذب زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید در نزدیک افق باشد.

مطیعی با اشاره به اینکه دوره تناوب خاصی نمی‌توان برای این پدیده تعیین کرد و مانند رنگین کمان زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط وقوع آن فراهم باشد، اضافه کرد: در گذشته نیز این پدیده در مشهد مانند سایر نقاط جهان اتفاق افتاده است، اما شاید به دلیل فراگیر نبودن شبکه‌های اجتماعی به این موضع توجهی چندانی نشده است.

وی یادآور شد: این پدیده را در مورد ماه هم می‌توان مشاهده نمود که فرایند شکل‌گیری آن کمابیش شبیه خورشید کاذب است.