1

دولتی‌ها سهم «صندوق نوآوری و شکوفایی» را نپرداختند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: یک بخش از تامین بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی باید با استفاده از « نیم درصد بودجه‌های عمومی دستگاه‌های دولتی» تامین می‌شد که تا کنون محقق نشده است.

سعید باستانی در تشریح نشست روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن با حضور مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: گزارش عملکرد این صندوق ارائه و نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را اعلام و همچنین مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی خواسته‌های خود رامطرح کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: این صندوق بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی قانونی و به‌منظور حمایت از حوزه تولید در شرکت‌هایی که از مراکز رشد و یا تعاونی هستند تشکیل شده‌اند، حوزه‌های تولید باید دو مزیت فناوری برتر و ارزش افزوده بالا را نیز داشته باشند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر از دو محل مقرر شده بود که بودجه این صندوق‌ها تامین شود، بخش اول سه هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود که 2هزار و 250 میلیارد آن به‌عنوان سرمایه پرداخت و بخش دیگر تا نیم درصد از محل بودجه‌های عمومی دستگاه‌های دولتی بود که تا کنون پرداخت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه گزارش نسبتا خوبی ارائه شد که دارای نقاط قوت و ضعفی بود، عنوان کرد: در رشته‌های مختلفی عملکرد شرکت‌ها ارزیابی شده و مبالغی را در قالب تسهیلات پرداخت کرده‌اند که این روند به عنوان یک عمل مثبت باید ادامه داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طولانی بودن روند بررسی درخواست‌ها، مشارکت بیشتر شهرستان‌ها و استان‌های کشور که در ید اختیار اعضای صندوق نیست، بحث پرداخت‌‍‌های بلاعوض که جزو بخشی وظایف بوده و انجام نشده که دلایل مختلفی نیز دارد از نقاط ضعف است، ادامه داد: می‌توان به انجام نشدن این کار در طول مدت تشکیل صندوق به عنوان یک کم‌کاری و نقص نگاه کرد.

وی با بیان اینکه چون این صندوق‌ها به‌عنوان صندوق‌های حامی شرکت‌های نوپا و فناور مرکز رشد محسوب می‌شوند باید حمایت شوند، تصریح کرد: صندوق نیز باید نواقص خود را برطرف کند، صندوق‌ها در دنیا کاملا مستقل هستند و نباید زیر مجموعه هیچ دستگاهی قرار بگیرند تا در مسائل اجرایی راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به چهار دستگاه اجرایی که شامل وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به اتفاق رئیس جمهور مستقیما در هیئت امنای صندوق حضور دارند، خاطرنشان کرد: این افراد به‌عنوان سیاست‌گذار باید حضور داشته و نباید تاثیری در روش کار اجرایی صندوق داشته باشند و استقلال صندوق باید حفظ شود.