تمام ایستگاههای مترو برای معلولان به آسانسور مجهز میشوند
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: کمیسیون حملونقل برنامههایی جهت مناسبسازی حملونقل عمومی و شهری معلولان دنبال میکند تا ایستگاههای مترو برای معلولان به آسانسور مجهز شوند.
محمدهادی مهدی نیا افزود: ضوابط و مقررات مناسبسازی برای معلولان وجود دارد، اما متاسفانه این قوانین در اجراییشدن مورد توجه قرار نمیگیرد.
وی ادامه داد: قرار است با نظام مهندسی، تضمینهای اجرایی را در فضای ساختمانی افزایش دهیم و در ساختمانهای ردیف «ب»، «ج»، «د» الزامات اجرایی بیشتر شود.
مهدینیا با اشاره به وضعیت پیادهروها و فضاهای عمومی شهری برای معلولان، بیان کرد: در طرح بهزاد این مناسبسازیها انجام میشد، اما در سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع مالی به تاخیر افتاده و باید عدد معناداری را به این بخش تخصیص دهیم.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون حملونقل برنامههایی جهت مناسبسازی حملونقل عمومی و شهری معلولان دنبال میکند تا ایستگاههای مترو برای معلولان به آسانسور مجهز شوند.
مهدینیا گفت: مناسبسازی پیادهروها به موزاییکهای مخصوص نابینایان طی تحقیقات در معابر اصلی شهر که بیشترین عبور و مرور در آن بوده انجام شده، اما برای گسترش آن منابع ما محدود و حجم کار بالا است؛ از اینرو باید بخشی با مشارکت مردم صورت بگیرد و یا شهرداری تخصیص اعتبار بیشتری بدهد.
وی در خصوص مناسبسازی مناطق پایین شهر و حاشیه شهر گفت: متاسفانه بافتی که در پیرامون شهر شکل گرفته براساس شرایط شهرداری نبوده و عرض پیادهرو و خیابانهایی که در این مناطق شکل گرفته غیراستاندارد است و ما عرض کافی برای مناسبسازی نداریم و این مسئله مشکلساز است.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی ادامه داد: تصمیم ما بر این است که شیب تخصیص منابع در بوجه سالیانه را به مناطق حاشیه شهر اختصاص دهیم. طبیعی است که این مناطق از استانداریهای معمول کمتر باشد اما سعی داریم متناسب با شرایط اجتماعی، اقلیمی و کالبدی به صورت حداقلی اولویتمان در این مناطق باشد.
مهدینیا در رابطه با فاصله مشهد با استانداردهای جهانی در زمینه مناسبسازی برای معلولان گفت: ما با شرایط مطلوب بسیار فاصله داریم. این موضوع را کسی که حتی یکبار به شهرهای توسعهیافته دنیا رفته باشد، متوجه میشود.
وی ادامه داد: حتی در برخی اماکن که مناسبسازیها انجام شده، از نظر کالبد، کفسازی، کفپوشی و موانع در مسیر پیادهروها اختلاف ارتفاعی وجود دارد؛ همچنین فاصله انتقال شبکه پیاده رو به چهارراهها که مخصوص عبور معلولان است بسیار زیاد است.
مهدینیا عنوان کرد: اگرچه وظیفه مناسبسازی شهر بر دوش شهرداری است، اما بخش زیادی هم به فرهنگ مردم برمیگردد؛ بهطور مثال پارکینگهایی با رنگ آبی مخصوص معلولان است اما شهروندان معمولی از آن استفاده میکنند.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی از مردم خواست: در برنامههای کمیتهها و کمیسیونها معلولان، سازمانهای مردمنهاد شرکت داشته باشند که به تسریع سمنها و کمیسیونها بیانجامد.
منبع: ایسنا