«بینگو، صحنههایی از پول و مرگ»
در این نمایشنامه، شکسپیر در دام تعدادی عمده مالک قرار میگیرد که میخواهند به نوعی دست به اصلاحات ارضی بزنند و این موضوع بر درآمدی که شکسپیر از اجاره بهای زمینهای خود دریافت میکند تاثیرگذار است. شکسپیر دو راه پیش رو دارد؛ اینکه با عمده مالکان توافق کند یا با آنها مخالفت کند و به فقرا کمک کند…
ادوارد باند، از جمله نمایشنامه نویسانی است که با بازنویسی متون گذشته و اسطوره زدایی از تاریخ، گستره جدیدی را در تئاتر بریتانیا رقم زده است. وی را شاید بتوان یکی از تکمیل کنندگان همان سنت تئاتر حماسی دانست که برشت طلایه دار آن بود. تئاتر باند به صحنه بردن انسانی است که تغییرپذیری او در ارتباط با شرایط تعریف می شود. باند تئاتر را جدی ترین میعادگاه عمومی بحث در مورد مسائل فرهنگی می شناسد. باند پیرو همان سنت ادبیات رئالیستی قرن نوزدهم است اما با این تفاوت که واقع گرایی او در امتداد رئالیسم دیالکتیک برشت- لوکاچ حرکت میکند. رئالیسم باند، رئالیسمی خرده بیان و مخالف رئالیسم کلاسیک است زیرا او معتقد است رئالیسم کلاسیک، اصولی را که بر آن مبتنی است کتمان می کند و مانع بازنمود تناقضات عریان می شود. و همین امر مانع اصلاحات اساسی است.
باند با این باور که آگاهی ذهن هر انسان، آگاهی ذهن یک طبقه اجتماع است، تعارضات و تعاملات بین شخصیت ها را برخاسته از تناقضات موجود در جامعه ای می داند که بر مبنای فاصله طبقاتی استوار است. تئاتر باند ورای مسائل روان شناختی، بیننده را از حقایق سیاسی پنهان در روابط اجتماعی آگاه می سازد.
«بینگو ، صحنههایی از پول و مرگ» نمایشنامه ای است از ادوارد باند که به تازگی با ترجمه بابک اشرف خانی در نشر اختران در ۱٠۹ صفحه و به قیمت ۹٠٠٠ تومان منتشر شده است.
جواد لگزیان