1

با سیستم اداری کنونی کار بجایی نمی رسد

فرماندار مشهد گفت: امروز جنگ ها هوشمند است و دشمن برخی مواقع مراکز خاصی را هدف قرار می دهد.

محمدرحیم نوروزیان در نشست کارگروه انرژی و آب پدافند غیرعامل در فرمانداری مشهد ضمن گرامیداشت هفته بسیج افزود: باید روحیه جهادی و بسیجی را در کارها پیش بریم چون اگر این روحیه نباشد، با سیستم اداری کنونی، کار به جایی نمی‌رسد.

وی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در حوزه انرژی و آب عنوان کرد: هنوز این مساله نیاز

به کار دارد، ما در دنیا تنها کشوری هستیم که بیشترین سطح تهدیدات برای ما متصور است، پدافند غیرعامل دشمن محور است، در دستگاه‌های خدمات رسان باید دو مقوله پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را تفکیک کرد و این دو مورد نباید خلط شود.

نوروزیان با بیان اینکه مساله در مدیریت بحران مربوط به بروز حوادث است، گفت: البته در حوزه پدافند غیرعامل نیز دشمن می تواند تهدیداتی ایجاد کند، در حال حاضر نسل چهارم و پنجم جنگ ها در دنیا در جریان است. امروز جنگ ها هوشمند است و دشمن برخی مواقع مراکز خاصی را هدف قرار می دهد.

فرماندار مشهد بیان کرد: البته بخشی از این تهدیدات را می توان با روش های دیپلماتیک مرتفع نمود کما اینکه خوشبختانه مساله برجام نیز از این منظر قابل تحلیل است. بخش دیگر این امر به آمادگی خود ما بازمی گردد. دشمن وقتی احساس کند به راحتی با یک اختلال در سیستم ما می تواند به اهداف خود برسد، حتما این کار را می کند.

وی با اشاره به تاکیدات دینی مبنی بر حفظ آمادگی تصریح کرد: باید همه آمادگی‌ها کسب شود تا دشمن اجازه دست اندازی و تعرض را به خود ندهد. در زمان های گذشته در شهرهای ما از این امر استفاده می شد به عنوان نمونه تمام شهرهای ما برج و بارو داشت. همه این ها در قالب مباحث پدافند غیرعامل گنجانده می شود. امروز ما در لایه های مختلفی تهدید می شویم که یکی از این موارد لایه های زیرساختی است.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: این کارگروه مطابق سند راهبردی و چارچوب نهادی پدافند غیرعامل تشکیل شده که امیدواریم براساس همان سند پدافند غیرعاملی که تعیین شده پیش رویم. نخستین کاری که از دستگاه ها توقع داریم صورت دهند، دسته بندی اماکن خود است. آنچه که ما می خواهیم این است که اگر حادثه ای بروز کرد، پیش بینی های لازم را داشته باشیم تا کمترین مشقت به مردم وارد شود.