1

از مردم مشهد عذر می‌خواهم

این که اجرای پروژه “بی. آر. تی” در خیابان‌هایی از مشهد که امکان حتی یک سانتی متر عقب‌نشینی ندارند، خوب است یا بد؟ منظور این نوشتار نیست. البته به عقیده من، اگر می خواهیم هوای شهر را نجات دهیم، ترافیک شهر را بسامان کنیم، سرعت سرطان را کمی کند کنیم و مردم را برای سریع تر رسیدن شان به مقصد، کمک نماییم، راهی جز تسهیل حمل و نقل همگانی و به موازات، پرهزینه کردن تردد خودروهای شخصی نداریم، لکن این جا، چیز دیگری می خواهم بگویم. می خواهم بگویم در شهر وسترن ها هم این طور که ما جلوی هم شاخ- شانه می کشیم، همدیگر را تخریب و تحقیر نمی کنند. به کجا چنین شتابان؟

۲- اجرای پروژه “بی. آر. تی”، لااقل هفت- هشت مصوبه دارد. از شورای ترافیک استان و شورای ترافیک شهرستان بگیر تا شورای شهر مشهد و جالب است که شهرداری در موضوع اخیر، فقط مجری مصوبات است، نه تصمیم گیر آن.

۳- اقدام پلیس راهور در تخریب نرده های پروژه “بی، آر. تی”، بدون اخذ اجازه از مراجع قانونی ذی صلاح و ایراد خسارت به اموال بیت المال، بدعتی خطرناک و حرکتی غیرحرفه ای از ناحیه نهادی است که خود باید مظهر برقراری نظم در شهر باشد. اگر بپذیریم که “قانون بد بهتر از بی قانونی است”، پلیس راهور اجازه ندارد مصوبه شورای همتا را یک طرفه نقض کند و رأساً، در روز روشن، به جمع آوری نرده هایی بپردازد که ظرف روزهای گذشته، از پول مردم تهیه و توسط شهرداری، حدفاصل میدان توحید تا چهارراه میدان بار در حال نصب بوده است!

۴- این اقدام، همان قدر به دور از نزاکت سازمانی است که بازپس گیری مجتمع فرهنگی شهید هاشمی نژاد از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت شبانه. مگر دستگاه های اجرایی در مشهد با هم قهر هستند که بدون گفتگو، مکاتبه، تعامل و رایزنی، جلوی چشم مردم، دست به داغ و درفش می برند و با قوه قهریه از خجالت هم در می آیند؟

۵- این نرده گذاری، چه بد و چه خوب، گوشه ای از مصوبه شورای بالادستی همتا است و نفی یا طرد آن هم باید از دل همان شورا بیرون بیاید. آن روز که مسیر حرم مطهر تا میدان توحید نرده گذاری می شد، پلیس راهور همراه بود. حالا چرا در ادامه مسیر، ناهمراهی کرده است؟ آن روز که مسیر به مراتب سخت تر و تنگ و تار ترِ خیابان طبرسی را نرده می گذاشتند، پلیس راهور کجا بود که تشخیص دهد مصوبه درست اجرا شده یا غلط؟

۶- اگر قرار باشد در شهر ۳/۵میلیونی مشهدمقدس، هرکس به فراخور سلیقه و نظر خودش اقدام کند و ناقض تصمیمات جمعی و گروهی باشد که سنگ روی سنگ بند نمی آید.

۷- وقتی پلیس راهوری که برای برقراری انضباط اجتماعی باید بیشترین انطباق و همپوشانی را با مدیریت شهر داشته باشد، دانسته یا ندانسته به تضعیف جایگاه شهرداری می پردازد، دیگر چگونه از مردم شهر می شود انتظار داشت از اجرای قانون، ولو قانونی که منافع لحظه ای آن ها را تأمین نمی کند، حمایت کنند؟

۸- نقش فرماندار مشهد، که در آنِ واحد، رییس شورای ترافیک شهرستان هم هست، در این میان کجا است؟ آیا نباید اگر اختلاف یا سوء تفاهمی وجود دارد، از راه قانونی و با مراجعه به نماینده عالی دولت، به رتق و فتق مشکل پرداخت؟ این که هرکه زورش بیش، حرف اش پیش تر، قانون جای دیگری است نه قانون شهر!

از مردم خوب مشهد که یک بار دیگر، از رفتار ما متوجه شدند، آیین گفتگو و مدارا میان مسوولین شهر تا چه اندازه مهجور و کم مشتری است، عذر می خواهم. امیدوارم در شهر علی بن موسی الرضا(ع) روزی برسد که تنها قانون، ملاک عمل قرار بگیرد.

 

 

امیر شهلا (عضو شورای اسلامی شهر مشهد)