1

گردشگری به اشتغال زنان روستایی کمک می‌کند

معاون دفتر روستایی استانداری خراسان‌رضوی گفت: قطعا وضع گردشگری به اشتغال زنان در روستاها کمک خواهد کرد.

علی اسماعیل‌زاده، روز پنج‌شنبه در نشستی با عنوان «طرح ارتقای توامندی‌های زنان روستایی» که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود: هدفمندشدن سمن‌ها اهمیت دارد. در ابتدا ما باید هدف تشکیل از سمن‌ها را در جامعه مشخص کنیم. در این راستا، می‌توان به صورت موضوعی بر روی موضوعات خاص، سمن تشکیل داد؛ چرا که سمن‌ها چون شرکت‌ها نیستند که به صورت عمومی تشکیل شوند و بعد وظایف گوناگونی را برای آن در نظر گرفته شود. درواقع سمن باید با یک موضوع مشخص تشکیل شود. مانند: آموزشی، بهداشتی و اجتماعی و … .

وی ادامه داد: سمن نیازمند این است یک مزیت مطلق داشته باشد تا افراد انگیزه برای تشکیل آن را داشته باشند. سمن‌ها چه حمایت‌هایی می‌شوند؟ همه افرادی که وارد یک سازمان می‌شوند، ابتدا یک‌سری هدف‌ها را تبیین می‌کنند و اگر مطابق با خواسته‌ها و تمایلات آن‌ها باشد، سمن تشکیل می‌دهند.

اسماعیل‌زاده افزود: در طرحی که با اداره‌کل تعاون و کار اجتماعی داریم، با عنوان روستا و تعاون، براساس ماده 27 برنامه ششم تاکید شده است که در طی برنامه ششم باید 100 هزار تسهیلگر آموزش داده شود. در روستاها  این ظرفیت تسهیلگر وجود دارد؛ درنتیجه نیاز به آموزش تسهیلگران چیز جدیدی نیست. درواقع همان آموزش‌دیده‌های قبلی که در روستا امکانات و سی.بی.آر دارند، می‌توانند در زمینه تعاون هم آموزش ببینند؛ چراکه افراد باید در روستا چند پیشه را آموزش ببینند تا هزینه‌های دولت کاهش پیدا کند.

معاون دفتر روستایی تصریح کرد: طرح‌های اشتغال‌زایی از اهداف اصلی ماست، درواقع در طرح‌های روستایی خروجی ما باید اشتغال‌زایی به‌ویژه اشتغال‌زایی بانوان در تولید باشد. از جمله این اقدامات این است که در روستای فرما‌ن‎آباد تایباد بازارچه‌ای دهیاری با کمک فرمانداری و ادارات روستا در کنار جاده راه‌اندازی شده است تا تعدادی از بانوان روستا محصولات خود را عرضه کنند.

وی افزود: همچنین با همکاری مناسبی که با معاونت روستایی شد گروه نورآوران سلامت نیز در همان روستا مستقر شدند و حدود 8 هزار خانوار روستایی را در مدت دوماه‌ونیم به صورت کامل بیماری‌های چشمی و دندان مورد درمان و پیشگیری قرار دادند.

معاون دفتر روستایی با اشاره به اینکه «زنان روستایی ما توانمندند، که در مدت کمتر از دو ماه توانسته‌اند محصول را به بازار هدف برسانند»، افزود: در روستاهای محرومی چون بنی تاک صحبت‌هایی را با سرمایه‌گذاران داشته‌ایم تا سرمایه‌گذاری در زمینه فرش ابریشم صورت بگیرد. براساس آمار به‌دست‌آمده حدود 200-250 دار قالی را سرمایه‌گذار قادر است راه‌اندازی کند و تا کنون 50 عدد آن را بدون دریافت تسهیلات راه‌اندازی کرده است.

وی توضیح داد: این نکته بسیار اهمیت دارد که بتوانیم توانمندی‌های روستا را عرضه کنیم. در زمینه توسعه کالبدی روستا به‌ویژه در روستاهایی که هدف گردشگری بودند مانند دیزباد بالا، کلیدر و… هستند. ما 40 درصد از اعتبارات کل استان را به روستاهای هدف طزح ارتقاء اختصاص داده‌ایم که هر روستایی 100 میلیون تومان ما کمک کرده‌ایم و 100 میلیون تومان میراث فرهنگی کمک‌های زیرساختی خواهد کرد و مابقی طرح‌ها هم توسط خودیاری اهالی تأمین می‌شود. قطعا وضع گردشگری به اشتغال زنان در روستاها کمک خواهد کرد. دوره‌های آموزشی برگزار شده است در طرح روستایی که در طول دو ماه بیش از 8 هزار نفر آموزش دیده‌اند تا با آگاهی بیشتری به کار خود ادامه دهند.

 

 

منبع: ایسنا