خبرنگاران باید با حوزه گردشگری آشنا شوند
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مشهد گفت: متاسفانه اکثر خبرنگاران بدون علم نسبت به اصطلاحات گردشگری اقدام به انتشار خبر در این حوزه میکنند و گاهی با یک اشتباه کوچک یک سازمان بزرگ را دچار مشکل میکنند.
احمد دیناری روز سهشنبه در کارگاه آموزشی-توجیهی ویژه خبرنگاران فعال در حوزه گردشگری افزود : خبرنگار باید درست بنویسد چون بخشی از مخاطبان عموم مردم هستند و بخشی افراد متخصص در این حوزه و با چاپ یک خبر با اصطلاحات غلط یک سازمان را زیر سوال میبرند. خبرنگار میتواند با کلمات مناسب خبر را به درستی منتشر کند اما کلمات نابجا و تیترهای تند برای اتفاقات ساده باعث بدبینی مردم به یک سازمان میشود.
وی تصریح کرد:گاهی خبرنگار بدون اطلاع دقیق از اختیارات و وظایف یک سازمان مسائلی را به یک سازمان نسبت میدهد که اصلا در حوزه این سازمان نیست و ناخواسته باعث بدبینی به سازمانها میشود.باید بدانیم خبرهایی که منتشر میکنیم باعث اتفاقات بسیاری میشود.با یک تیتر ساده احساس امنیت را در مردم و گردشگر کاهش میدهند.احساس امنیت از خود امنیت مسئله مهمتری است اما رسانه با انتخاب کلمات میتواند با کاهش و افزایش این حس باعث کاهش و افزایش گردشگر شود.
وی با بیان اینکه رسانه باید بیطرف باشد گفت: خبرنگار نباید فقط نیمه خالی لیوان را ببیند .باید همه جانبه نگاه کند و نظر هر دو طرف یک مشکل را منتشر کند.خبرنگار باید آگاه به شرایط باشد و بسته به شرایط افراد ، سازمانها و جامعه اقدام به انتشار هر حرف و خبری نکند چرا که ممکن است عواقب بدی داشته باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد اظهار کرد:ما در نظر داریم تا خبرنگاران را با اصلاحات تخصصی آشنا کنیم تا با آگاهی و تخصص به بیان مسائل بپردازند.
لازم به ذکر است رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد در ادامه این کارگاه اقدام به تشریح اصطلاحات تخصصی گردشگری ، آمار صحیح و شرح وظایف حوزه اداره میراث فرهنگی، ثنایع دستی و گردشگری کرد.
سرویس اقتصادی «صبح امروز»