1

آمریکا به دنبال طراحی استراتژی سیاست خارجی جدید در خاورمیانه

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: عدم شناخت آمریکا از ایران به شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه می‌انجامد.

جلیل رحیمی جهان آبادی، در خصوص سفرهای اخیر وزیر امورخارجه آمریکا به کشورهای منطقه خاورمیانه، اظهار داشت: آمریکا در حال طراحی استراتژی سیاست خارجی خود در خاورمیانه است که یکی از محورهای اصلی این استراتژی، اتحاد نیروهای همفکر آمریکا در منطقه علیه ایران است.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس بیان کرد: آمریکا به دنبال همسو کردن برخی کشورهای محافظه کار عرب، رژیم صهیونیسنی، پاکستان، افغانستان و کشورهای مشابه آن‌ها علیه ایران تا بتواند اجماعی را در منطقه در راستای منافع خود ایجاد کند.

وی افزود: آمریکا احساس می‌کند نفوذ ایران در منطقه روبه افزایش است که این امر برای منافع آمریکا می‌تواند خطرناک باشد.

نماینده مردم تایباد، تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا بخشی از افزایش نفوذ ایران را به دلیل عدم هماهنگی نیروهای همراه آمریکا در منطقه می‌داند، ادامه داد: دوره گردی وزیر خارجه آمریکا برای چینش استراتژی جدید است تا کشورها را علیه ایران هماهنگ کند و ظرف سال های آینده ایران را در فعالیت موشکی و منطقه‌ای تحت فشار قرار دهد.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه قدرت و نفوذی ایران در منطقه بعد از گذشت 4 دهه از عمر انقلاب ایجاد شده و به دلیل اشتراکات تاریخی، فرهنگی، مذهبی و شناخت از تحولات منطقه شکل گرفته است، متذکر شد: تلاش آمریکا در منطقه نمی‌تواند بین ایران و کشورهای همسایه که بیتشرین اشتراکات را با ایران دارند، اختلافی ایجاد کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران کشوری شاخص در منطقه خاورمیانه است، اظهار داشت: اگر آمریکا گمان می‌کند که می‌تواند بدون ایران منطقه خاورمیانه را اداره کند این استراتژی شکست خورده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلایل سیاسی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و پیشینه ارزشمند ایران در جهان اسلام، ایران گزینه قابل حذفی در تحولات منطقه خاورمیانه نیست، گفت: عدم شناخت آمریکا به شکست سیاست‌های آمریکا می‌انجامد.