1

هفته ای برای اثبات قدرشناسی

پدران و مادران سالمند این سرزمین همانند ریشه‌هایی هستند که همه طراوت، زیبایی تک تک ما به عنوان ثمرات یک درخت، مدیون ایستادگی آن‌هاست. بزرگانی که لحظه به لحظه عمرشان را در طول سال‌های سال به پای ما ریخته اند تا اکنون که در دوران سالخوردگی خود نظاره گر نتیجه تلاش‌هایشان باشند و چه خوب می شود که ما نیز قدرشناس آن‌ها باشیم و به آنان نشان دهیم که زحماتشان بی نتیجه نبوده است.

اکنون نوبت ماست که قدرشناس باشیم و مهربانیمان را خرج پدران و مادران این سرزمین کنیم که اعتبار و جوانیشان را به پای ما ریخته اند و هفته سالمند که از دهم مهر آغاز شده است، می تواند بهترین بهانه برای اثبات این قدرشناسی باشد.

 

آغاز هفته با قدرشناسی وزیر

دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همزمان با آغاز هفته سالمند، با انتشار پیامی ویژه، در مسیر قدرشناسی از این ریشه های جامعه گام برداشته است.

در متن پیام وزیر آمده است:

از امروز هفته‌ای را آغاز می‌کنیم برای پاسداشت کسانی که دوران سالمندی را با همه شیرینی‌ها و تلخی‌هایش سپری می‌کنند؛ آنان که مایه برکت و نعمت جامعه ما بوده و هستند.

فصل سالمندی ویژگی‌های خاص خود را دارد و بر ماست که با مهربانی و صبوری، دین خود را به نازک دلانی که روزگاری چون کوه در برابر سختی‎های زندگی ایستادگی و ما را حمایت کرده‌اند، ادا کنیم.

نکته‌ای که در این عرصه باید به آن عنایتی جدی داشته باشیم، این که پیامد طبیعی برنامه‌های توسعه و پیشرفت نظام‌های سلامت، سالخوردگي ساکنان کره خاکی است. از جمله تخمین زده می‌شود تا ۲۰ سال آینده بیش از ۱۵درصد جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل دهند.

همچنین در جهان معاصر، افزایش کیفیت زندگی و مشارکت فعال اجتماعی در طول عمر، از نیازهای ضروری زندگی بشر محسوب می‌شود؛ به همین دلیل باید زیرساخت‌ها و خدمات به‌نحو مطلوب توسعه یابد و اجرای راهنماهای بالینی، ایجاد نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت مورد توجه قرار گیرد.

نکته مهم دیگر، فرهنگ‌سازی برای دقت و توجه بیشتر مردم به امر پیشگیری و حفظ و ارتقای سلامت شخصی است که نقش مهمی در داشتن نظام سلامتی کارآمد دارد.

امیدوارم با رعایت این موارد و تلاش برای تامین آینده‌ای بهتر برای سالمندان، نه در یک هفته که در تمام روزهای سال، دین خود را به این عزیزان ادا کنیم و از یاد نبریم که آنها ستون‌های تکرار ناشدنی خیمه خانه و خانواده ما هستند.

 

حرکت جهانی به سمت  افزایش مشارکت سالمندان

هفته سالمند در شرایطی با روز جهانی سالمند در کشورمان آغاز شده است که بر اساس شعار این روز، باید به دنبال حرکتی جهانی به سمت افزایش مشارکت سالمندان در حوزه های مختلف باشیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، اول اكتبر مصادف با نهم مهر ماه در سال جاري ” روز جهاني سالمند” است، به همين منظور از تاريخ 10 تا 16 مهرماه جهت گراميداشت این مناسبت، هفته سالمند نامگذاری شده است.

بر اساس شعار روز جهانی که ” آينده ای بهتر با مشاركت سالمندان ” نام گذاری شده است، عناوین روزهای هفته سالمند به شرح زیر اعلام می گردد:

 

دوشنبه  10مهرماه: روز سالمند ، ايثار و مقاومت

سه شنبه 11 مهرماه: روز سالمند و مناسبت های مذهبی

چهارشنبه 12 مهرماه: روز سالمند و سبك زندگی سالم

پنجشنبه 13 مهرماه: روز سالمند و امنيت اجتماعی

جمعه 14 مهرماه: روز سالمند و ارزشهای فرهنگی و دينی

شنبه 15 مهرماه: روز پدربزرگ ، مادر بزرگ و انتقال تجربيات

یکشنبه 16 مهرماه: روز سالمند ، توانمندی و مشاركت

 

 

پیرترین و جوانترین استان ایران بر اساس آمار

محمد نعیم امینی‌فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  به مناسبت فرا رسید هفته سالمند در گفتگویی خبری آماری جالب توجه از پیرترین و جوانترین استان‌های کشور بیان کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی دراین باره گفت:  ۹.۴ درصد جمعیت کشور معادل ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر سالمند هستند. در ۱۴۲۵ تعداد سالمندان ایران حداقل به ۱۷ میلیون نفر خواهد رسید اما آمادگی لازم برای مواجهه با بحران سالمندی در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به این که طبق تعریف WHO فرد بالای ۶۰ سال سالمند تلقی می‌شود، افزود: استان گیلان حدود ۱۳ درصد جمعیت سالمندی یعنی بالاترین رتبه سالمندی را در کشور دارد و سیستان و بلوچستان ۶ درصد سالمندی را به خود اختصاص داده یعنی جوان‌ترین استان کشور است.

 

560 هزار سالمند در خراسان رضوی

مسعود فیروزی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد سن سالمندی در جهان و ایران را ۶۰ سال به بالا عنوان کرد و گفت: نرخ سالمندی در خراسان رضوی ۸ درصد، در کشور ۹ تا ۹.۵ و در جهان بین ۱۱.۵ تا ۱۲ درصد است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰.۹ درصد جمعیت در ایران سالمند هستند.

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از وجود ۵۶۰ هزار سالمند در این استان خبر داد و افزوذ: از این تعداد هزار و ۶۰۰ نفر در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند که ۸۰۰ نفرشان مجهول الهویه هستند.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب معابر استان برای تردد راحت و امن سالمندان و معلولان، ادامه داد: بر اساس بررسی‌های گروه مناسب‌سازی با همکاری یکی از سازمان‌های مردم نهاد معلولین به این نتیجه رسیده‌اند که حدود ۹۰ درصد اماکن مذهبی و اماکن تفریحی، هنری، فرهنگی همچون سینما، پارک، کتابخانه مشهد قابل استفاده برای معلولان نیست در حالی که معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهد.

 

 

سرویس جامعه «صبح امروز»