1

ترامپ سرانجام مجبور می‌شود به قواعد بین‌المللی تن دهد

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی گفت: ترامپ سرانجام مجبور خواهد شد تا به قواعد بین‌المللی تن دهد و نقش ایران را آنگونه که هست بپذیرد.

مهدی نجف‌زاده با تاکید بر اینکه برجام مسئله‌ای بین‌المللی است و سرنوشت آن امری مهم است، اظهار کرد: زمانی که ترامپ روی کار آمد همواره معتقد بود که قراردادی که دولت اوباما با ایران بسته است منافع آمریکا را تضمین نمی‌کند و این نظر را داشت که این قرارداد شتاب‌زده بوده و بسیاری از مسائل در آن در نظر گرفته نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه ترامپ همواره در نظر داشته تا این قرارداد را ملغی کرده و از آن خارج شود، عنوان کرد: واقعیت این است که فضای بین‌المللی اجازه چنین کاری را به ایالت متحده آمریکا نمی‌دهد مگر اینکه دستاویزی در برابرش قرار گیرد و یا مسائل دیگری رقم بخورد.

نجف‌زاده با اشاره به این موضوع که نخست‌وزیر انگلیس نیز برجام را معتبر اعلام کرده است، تصریح کرد: شکافی که بین آمریکا و اروپا ایجاد خواهد شد از نتایجی است که دولتمردان آمریکا را نگران می‌کند. خروج از برجام، انزوای بین‌المللی و بی‌اعتمادی کشورهای اروپایی را برای آمریکا به دنبال خواهد داشت. بنابراین آمریکا به سادگی نمی‌تواند از این قرارداد خارج شود مگر با بهانه‌هایی که ایران را بیشتر ترغیب کند تا از برجام خارج شود یا دلایلی بیاورد که ایران برجام را نقض کند.

این استاد روابط بین‌الملل گفت: دولت ترامپ روندی را آغاز کرده تا شک و تردید را در برابر برجام ایجاد و در نهایت با سیاست‌های لفاظی کاری کند تا ایران موضع تندتری در پیش گیرد که خروج از برجام را برای آمریکا آسان‌تر کند.

وی با بیان اینکه سه استراتژی مهم وجود دارد که ایران باید در پیش گیرد تا برجام باقی بماند، عنوان کرد: نخستین سیاست این است که موضع رسمی ایران باید از طرف وزارت خارجه اعلام شود، تمامی جناح‌ها و گروه‌ها باید منتظر باشند تا یک سیاست اصولی درباره برجام اتخاذ شود.

نجف‌زاده افزود: راهکار دوم این است که ایران سیاست اصولی و منطقی به ویژه در زمینه سیاست‌های بین‌المللی در پیش گیرد تا اتحادیه اروپا همچنان پشت برجام باقی بماند.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در خصوص راهکار سوم گفت: ایالت متحده آمریکا به دنبال شکل دادن موضوعی حقوق‌بشری بر برجام است که در آن صورت خروج آمریکا از برجام بسیار راحت خواهد بود بنابراین ایران باید هشیار باشد تا چنین بهانه‌ای در اختیار آمریکا قرار ندهد. باید دقت شود تا در موضع‌ها، حرف‌ها و سیاست‌ها، مسئله‌ای حقوق‌بشری مطرح نشود تا از این طریق به ایران ضربه وارد کنند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ برجام عنوان کرد: باید سیاستی منسجم، اصولی و سلسله‌مراتبی وجود داشته باشد، همچنین سطوح پایین‌تر باید با قضایا کارشناسانه‌تر برخورد کنند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترامپ با بهانه‌های ضدتروریستی و حقوق‌بشری به دنبال وادار کردن کنگره برای اتخاذ دوباره تحریم‌ها است، عنوان کرد: سیاست اوباما این بود که مسئله حقوق‌بشر را از مسئله هسته‌ای جدا کند. گره زدن این دو کار خطرناکی است که ترامپ قصد انجام آن را دارد. با اتخاذ سیاستی که وزیر امور خارجه بارها به آن تاکید کرده می‌توان از این گردنه عبور کرد. ترامپ سرانجام مجبور خواهد شد تا به قواعد بین‌المللی تن دهد و نقش ایران را آنگونه که هست بپذیرد.

 

 

منبع: ایسنا