1

ارائه تسهیلات ویژه به کارآفرینان برای اشتغال مددجویان

با حضور استاندار خراسان رضوی، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال شهرستان خلیل آباد برگزار شد.

علی رضا رشیدیان در این جلسه گفت: کارآفرینانی که بتواند برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ایجاد اشتغال ثابت کند در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و در ارائه تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 100 میلیون کمک خواهیم کرد.

وی افزود: پیرو برش استانی که برای تولید و اشتغال انجام شده بود؛ برشی نیز برای بخش‌های صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، باغداری و دامداری، خدمات و گردشگری و دانش بنیان زده شده است.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت:  در این خصوص درخواست داریم علاوه بر توجه به تقسیمات استانی در این جلسات برش جغرافیایی و شهرستانی زده شود.

رشیدیان با اشاره به اینکه براساس نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، باید برنامه‌ریزی کرد که در سال جاری چه میزان شاخص‌های تولید، صادرات و اشتغال افزایش یابد، عنوان کرد: با این برنامه ریزی باید به هدف‌هایی که در سال 96 تعیین کرده‌ایم بتوانیم برسیم.

وی یکی از هدف‌هایی که به عنوان شاخص‌های کمی تعیین شده را موضوع اشتغال دانست و گفت: در سال جاری 160 هزار اشتغال برای خراسان رضوی پیش بینی شده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به عملکرد قریب به 100 هزار شغلی که در سال گذشته انجام شده، ایجاد 160 هزار اشتغال برای سال جاری دور از ذهن نخواهد بود، بیان کرد: بدون شک استان ظرفیت رسیدن به نقطه پیش بینی شده را دارد.

رشیدیان بیان کرد: در این جلسات به دنبال این هستیم که با توجه به ظرفیت‌‌هایی که در شهرستان‌های استان به خصوص در بخش‌های کشاورزی، معدنی، صنعتی، خدماتی و گردشگری و مهمتر ظرفیت نیروی انسانی و همچنین با توجه به نیاز و کششی که در بازار وجود دارد با تأمین تسهیلات و پشیبانی های لازم توسط دستگاه‌های ذیربط بتوانیم به این هدف گذاری برسیم.

وی هدف از برگزاری این جلسات را مشخص کردن برش تولید و اشتغال شهرستان ها دانست و در این راستا از مسئولان شهرستان خواست در ماه‌های باقی مانده از سال به آن هدف‌گذاری برسند.

استاندار خراسان رضوی افزود: برای رسیدن به این هدف باید دستگاه‌های ناظر استان، زیربنایی و خدماتی وظایف خود را به درستی انجام دهند.

رشیدیان با اشاره به اینکه نامگذاری سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری به نوعی تاکید بر محوری بودن مشکل اقتصادی در جامعه است، گفت: محوریت مسائل اقتصادی؛ تولید و اشتغال است.

وی اظهار کرد: با رویکردی که در بحث تولید و اشتغال در کشور است اخیرا 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات کشوری در راستای طرح فراگیر اشتغال کشوری مصوب شده که حدود دو تا سه درصد به صورت یارانه از بخش تملک دارایی استان‌ها یا ارتقاء شاخص‌های اقتصادی استانی تأمین اعتبار و به واحدهای تولیدی از جمله حوزه‌های کشاورزی،  صنعتی و گردشگری که ظرفیت ارتقاء تولید و افزایش اشتغال را دارند، پرداخت می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تائید نهایی آئین نامه این 20 هزار میلیارد  تومان در سطح کشور انجام شده است، گفت: به زودی با مشخص شدن تقسیمات استانی، پرداخت‌ها آغاز می‌شود.

رشیدیان با بیان اینکه در تلاش هستیم از ظرفیت بانک‌هایی که آمادگی همکاری و یا ارائه تسهیلات مناسب‌تری برای تولید کنندگان داشته باشند سهم بیشتری از تسهیلات فنی اعتباری برای حوزه تولید استفاده کنیم، افزود: با توجه به اینکه دغدغه مسئولان شهرستان در حوزه روستایی است، در این خصوص با موافقت مقام معظم رهبری و مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی نسبت به درخواست دولت داشتند اجازه برداشت 1.5 میلیارد دلار معادل 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه برای طرح‌های اشتغال زایی در روستاها به دولت داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص با بانک‌ها نیز مشارکتی صورت گرفت که 5 هزار میلیارد تومان هم در این رابطه کمک کنند، افزود: در مجموع 10 هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان قیمت اختصاص خواهد یافت.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این تسهیلات با نرخ 6 درصد به روستائیان و مناطق محروم پرداخت می‌شود، افزود: اولویت همه ما این است که بتوانیم با آماده کردن طرح‌ها و پروژه‌ها سهم مناسب‌تری را  از این اعتبارات برای طرح‌های اقتصادی بگیریم.

وی با اعلام اینکه با توجه به 860 میلیارد تومان خسارتی که در سال گذشته به دلیل سرما به کشاورزان و باغداران وارد شد سهم بیشتری را بیاد برای شهرستان‌های آسیب دیده بگیریم، اظهار کرد: هرچند براساس آنچه تاکنون از سوی هواشناسی اعلام شده سرمایی همانند سال قبل نخواهیم داشت اما هنوز زود است برای کل فصل اظهار نظر قطعی کنیم.

استاندار خراسان‌رضوی افزود: تمامی مسئولان و شهروندان باید نسبت به سرماهای بی‌وقت و یا سیلاب‌ها پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند.

وی با اعلام اینکه موانع و ساخت و سازها و تصرفات در حریم رودخانه‌های دائمی و فصلی باید مدیریت شود، گفت: باید برای بندهایی که ایجاد شده در مواقع بحران طرح و برنامه مناسب داشته تا شاهد بروز خساراتی از طریق سیلاب‌ها و سرماهای بی موقع برای کشاورزان و دامداران نباشیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید برای افزایش صادرات و از دست ندادن بازارهای منطقه برنامه ریزی خوبی داشته باشیم، افزود: بدون شک هیچ بازاری منتظر هیچ تولید کننده‌ای نخواهد ماند.

رشیدیان با اشاره به اینکه برای حفظ این بازارها برخی مواقع باید از توزیع داخلی گذشته و با ایجاد ظرفیت مناسب تداوم مناسبی را برای صادرات به خارج از کشور داشته باشیم، به وضعیت صنایع تبدیلی خلیل آباد اشاره کرد و گفت:باید به دنیال احداث کارخانه فراوری کشمش در منطقه باشید.