1

لزوم اقدامات قاطع و عزتمندانه در قبال آمریکا

نماینده شهرستان های نیشابور و فیروزه با اشاره به بدعهدی آمریکا در توافق برجام، گفت: قطعا آمادگی عمل متقابل در برابر رفتارهای آمریکا را داریم.

هاجر چنارانی در گفت‌وگو با صبح توس؛ با توجه به اینکه در دوران پسا برجام قرار داریم، ممکن است ترامپ و دولت آمریکا ادعا کند که استراتژی های گسترده ای برای تمام رفتارهای ایران در نظر گرفته است و نه تنها توافق هسته ای، بلکه به دنبال دسترسی به سایت های نظامی است و می خواهد برنامه های موشکی ایران را کاملا رصد کند.

وی افزود: تمام این موارد دال بر این نیست که دست ایران خالی باشد، ما هم برنامه های خاص خود و سناریوهای متعددی را برای هر تصمیم آمریکا در نظر داریم.

چنارانی گفت: قطعا آمادگی عمل متقابل در برابر رفتارهای آمریکا را خواهیم داشت و با توجه به اینکه برجام مطابق قوانین بین الملل است؛ اگر آمریکا بخواهد نقض کننده برجام باشد تمام نگاه های کشورهای جهان به این خواهد رسید که ایران ناقض برجام نیست و قطعا ما می توانیم درخواست هایی را از جوامع بین الملل داشته باشیم؛ زیرا قوانین توسط آمریکا نقض می شود.

 

خروج کنگره آمریکا از برجام با اقدام متقابل ایران همراه خواهد بود

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نمی‌توان برجام را به شکل «1+4» ادامه داد، گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام، به دلیل اینکه حجم مبادلات اروپا با آمریکا ده‌ها برابر ایران است، قطعاً اروپا آمریکا را ترجیح خواهد داد.

سید احسان قاضی‌زاده ‌هاشمی در گفتگو با نسیم، با اشاره به خروج احتمالی آمریکا از برجام اظهار کرد: برجام یک توافق چندجانبه است که اجزای متعددی دارد و یکی از اجزای اصلی آن این بود که ایران میزان غلظت بالای تولید اورانیوم را کاهش بدهد و برخی از آن‌ها را به خارج از کشور بفرستد و به‌نوعی در قبال برداشتن تحریم‌های ثانویه توافق بشود.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: بخش تعهدات ایران در برجام به اذعان آژانس انجام شده و نظارت‌ها و بازرسی‌ها و سیاست‌های کنترلی به‌صورت نوبه‌ای از تأسیسات هسته‌ای انجام می‌شود و بازرسان آژانس همیشه در رفت‌وآمد بوده و هستند.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ بر اساس شعارهای تبلیغاتی که داده، به دنبال این است که به‌نوعی از برجام خارج شود و اخیراً نیز این مسئله را بر عهده کنگره گذاشته و همچنان در حال نفی سیاست‌های دموکرات‌ها است.

قاضی‌زاده ‌هاشمی با تأکید بر اینکه باید بدانیم برجام شامل تمام اجزایش می‌شود، اظهار داشت: مذاکرات برجام ۱+۵ بوده است و عمده تحریم‌ها، تحریم‌هایی است که ناشی از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه آمریکاست، به‌خصوص تحریم‌های بانکی و اینکه مرکز عمده تراکنش‌ها و اقدامات بانک‌های جهانی در داخل کشور آمریکا صورت می‌گیرد.

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بسیاری از اقدامات کمپانی‌های بیمه‌ای و حمل‌ونقل‌های جهانی و به‌خصوص اقدامات بانکی در آمریکا صورت می‌گیرد، اضافه کرد: بسیاری از کالاها مانند هواپیماهایی که ایران خریداری کرده یا صنایع بالادستی که در آمریکا قرار است جزئی از آن تولید شود و یا سرمای آمریکایی‌ها در روند تولید آن است، نیازمند مجوز «اوفک» است که صدور این مجوز نیز نیازمند مجوزهای بالادستی خزانه‌داری آمریکا است.

وی عنوان کرد: نمی‌توان در ماهیت، یک تفکیک عینی قائل شد به این دلیل که سیاست‌های تجارت جهانی آمریکایی‌ها را در بسیاری از اقدامات جهانی دخیل کرده است.

 

واکنش ایران در برابر خروج امریکا از برجام باید عزتمندانه باشد

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: واکنش ایران در برابر خروج آمریکا از برجام همان سخن رهبری خواهد بود که اگر آن‌ها برجام را پاره کنند ما باید آن را آتش بزنیم.

حسین مقصودی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه مسئولان و به خصوص روسای سه قوه در سیاست گذاری باید سخن رهبر معظم انقلاب در غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را سرلوحه کار خود قرار دهند اظهارداشت: ایران با انقلاب خود توانسته آقایی و سلطه آمریکا را در جهان از بین ببرد و دشمنی امریکا با ایران هیچ گاه تمام نخواهد شد.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا در مورد برجام و خروج از آن تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام پاسخ متقابل ایران را باید در پی داشته باشد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: در صورت پاره کردن برجام توسط غرب ما آن را آتش خواهیم زد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس باید به صورت عزتمندانه و با اقتدار پاسخ مناسبی را برای این رفتار امریکا داشته باشد ادامه داد: از ابتدای انقلاب نقشه‌های مختلفی از قبیل: جنگ، کودتا و تحریم برای ایجاد اختلاف و سست کردن پایه‌های نظام توسط آمریکا طرح ریزی شد و برجام نیز درراستای همان نقشه‌ها است.

مقصودی با بیان اینکه ترامپ و اوباما در نهایت دشمنان ایران هستند تصریح کرد: با تغییر رئیس جمهور در آمریکا سیاست‌ها تغییری نکرده و تنها روش‌های دشمنی است که از شکلی به شکل دیگر درامده است.