رسیدن به مقصد؛ سنتی یا هوشمند؟
کارم که تمام میشود به سراغ تلفن همراه هوشمندم میروم و با نرم افزار تاکسی یابی که به تازگی با آن آشنا شدم مبدا و مقصدم را مشخص میکنم و در کمترین زمان تلفن همراهم به صدا در میآید و راننده جلوی در انتظارم را میکشد. این نرم افزارها برای من که نه ساعت کار مشخصی دارم نه درآمد بالا ، نعمت بزرگی است چرا که دیگر نیازی به تماسهای مکرر و صرف زمان زیادی نیست و کمتر از نصف مبلغ همیشگی هزینه میکنم.به جلوی در که میروم با تعجب تاکسی زرد رنگ تاکسیرانی را میبینم که انتظارم را میکشد. در مسیر از علی آقا، راننده تاکسی علت را جویا میشوم.
او که انگار دل پردردی دارد میگوید: زمان شروع کار این نرمافزارها همزمان با پیک تردد مسافر در شهر بود دقیقا زمانی که اوج کار تاکسیها در خطوط است. ولی با ورود این نرم افزارها، عضوگیری خیابانی آنها، تعرفه کمتر و تعداد خودروی بیشتر باعث شد پنجاه تا شصت درصد از مسافران تاکسیها کم شود و به همین میزان کاهش درآمد داشته باشند.
این کاهش درآمد را در کنار هزینههای ثابت واجباری تاکسیرانی مثل معاینه فنی هر شش ماه، معاینه فنی گاز ، حق اشتراک خطوط ، بیمه شخص ثالث بیشتر از خودروهای معمولی، نداشتن بیمه بدنه و عدم حمایت تاکسیرانی از رانندگان و حتی نداشتن حق کارفرما در بیمه تامین اجتماعی که قرار دهیم به اینجا میرسیم که با از دست رفتن انگیزه رانندگان و جایگاه تاکسیهای شهری کار در خطوط تاکسی صرفه اقتصادی ندارد.
رقابت نابرابر تاکسیهای سنتی و هوشمند
وی تاکید کرد: این رقابت نابرابری است که ایجاد شده، ما حق خروج از شهر را نداریم مگر با مرخصی اما رانندگان این شرکتها چطور؟ آنها در هرقسمت از شهر میتوانند تردد کنند ولی ما به غیر از تاکسیهای گردشی این اجازه را نداریم و همه باید در خطوط منتظر مسافر باشیم وبا اینکه هرروز تعداد مسافرمان کمتر میشود. تعداد خودروهای خط را اضافه میکنند و اگر همه اینها را کنار بگذاریم تعرفه ما در قابل مقایسه با این شرکتها نیست و این موجب شده مسافران عموما آنها را انتخاب کنند.
تعرفهای که شورای شهر قبلی افزایش داد
علیآقا با اشاره به این که زیاد کردن تعرفه تاکسیها برخلاف میل تاکسیرانان است، بیان کرد: جالب اینجاست که ما هرساله با افزایش نرخ کرایهها اعتراض میکنیم چون باعث رکود کار ما میشود ولی شورای شهر و تاکسیرانی بدون توجه به خواسته رانندگان نرخ را بالاتر میبرند تا شرایط اینگونه بد شود. تاکسیرانی نرم افزار «کارپینو» را برای رقابت با این شرکتها راه اندازی کرد ولی هیچ تبلیغاتی نداشته و جالب این که نرخ تعریف شده این نرم افزار از نرخ ما نیز بیشتر است و این درحالی است که نرمافزارهای تاکسی یاب علاوه بر تمام مزایای ذکر شده حمایتهایی زیادی در زمینه تسهیلات نیز برای رانندگان در نظر گرفتهاند که این باعث شده عموم تاکسیهای تاکسیرانی به سمت این شرکتها کشیده شوند هرچند که بازهم محدودیتهایی دارند.
تاکسیرانی و تقاضای نظارت بر هوشمندها
برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیرعامل تاکسیرانی مشهد رفتم و نظر او را جویا شدم.وی میگوید: بر اساس قوانین و آیین نامههای سازمان توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و خود سازمان تاکسیرانی تمام شرکتها و مجموعههایی که خواستار فعالیت در زمینه حمل و نقل عمومی هستند باید از شهرداری مجوز فعالیت دریافت کنند و این نرم افزارها از این قضیه مستثنا نیستند.به دلیل تازگی داشتن این موضوع و نبودن قانون خاص در مورد آنها ما آیین نامهای به شوری شهر ارائه کردیم و تصویب شد که براساس آن شرکتهایی که در این حوزه فعالیت میکنند ملزم هستند علاوه بر پروانه شرکت حمل و نقل، گوهینامه خدمات موبایلی و اینترنتی را از شهرداری و تاکسیرانی اخذ کنند، همچنین خودروهایی که در این شرکتها فعالیت دارند باید تایید صلاحیت شده و پروانه اخذ کنند تا امنیت مردم شهرمان حتما حفظ شود.
سید مهدی علوی مقدم افزود: سیاست ما در تاکسیرانی این است که از فعالیت این شرکتها استقبال شود تا خدمات رسانی کاملی در شهر صورت گیرد ولی منوط به اینکه تمامی چهارچوبها و قوانین رعایت شود و رانندگان در بحث بهداشت و سلامت همچنین سوسابقه مورد بررسی قرار گیرند.در همین راستا به تمام این شرکتها اعلام شد مدارک لازم را ارائه داده و مجوزهای لازم را اخذ کنند که تعدادی مجوز شرکت حمل و نقل را گرفتهاند ولی هنوز گواهینامه خدمات اینترنتی و مجوز برای رانندهها را اخذ نکردهاند. طبق مصوبه ما نرخ نامهای را برای این شرکتها تعیین کردهایم ولی بر اساس مصوبه جدید برای ایجاد رقابت آنها میتوانند تخفیفاتی را نیز لحاظ کنند.
عدم نظارت، تبعات سنگینی دارد
وی اظهار کرد: شرایط رقابت بین تاکسیهای تاکسیرانی و این شرکتها نامساوی است و ما ابتدا باید شرایط برابری ایجاد کنیم و بعد انتظار رقابت داشته باشیم.در همین راستا بوده که ما چهارچوبهایی برای اخذ مجوز در نظر گرفتهایم که تمام خودروهای این شرکتها تمام استانداردها و شرایط تاکسیهای ما را رعایت کنند. باید در نظر داشت که نرم افزار فقط یک ابزار است. زمانی تلفن بود ، بعد شبکه بیسیم و حالا نرم افزار. ولی این موضوع تغییری در ماهیت کار که حمل و نقل است ایجاد نمیکند و باعث نمیشود از زیر بار استانداردها و قوانین مدیریت شهری شانه خالی کنند چرا که مردم انتظار نظارت را از مجموعههای ناظر دارند و اگر اتفاق ناگواری رخ دهد تبعات سنگینی برای آنها خواهد داشت و چه بسا کل فضای کسب و کار آنها را مختل کند چرا که در بعد امنیت هیچ توجیهی برای دستگاههای قضایی و حاکمیتی قابل قبول نیست و باید مسئولیت نظارت دقیق را بر عهده بگیرند.
برای قضاوت در این مورد باید حرف های دوطرف قضیه را شنید، پس به سراغ مسئولین شرکتهای تاکسی یابی اینترنتی میروم تا نظر آنها را جویا شویم.
رئیس هیئت مدیره شرکت تاچسی میگوید: روش کار ما با دیگر شرکتها متفاوت است، ما سیستمی داریم که تاکسیهای خطی و گردشی و حتی تاکسی تلفنیها با عضویت در آن اگر در حالت معمول 10 سفر داشتهاند حالا در روز 20 سفر دارند، بدین معنی که بجای اینکه بعد از هر سفر خالی به مبدا بازگردند ما سرویس برگشت را برایشان مهیا میکنیم که هم مصرف سوخت بهینه میشود هم درآمزایی بیشتری دارند.
قیمتهای ما همیشه معقول بوده و با تعرفه تاکسیرانی عمل میکنیم که این حتی به ضرر ما نیز هست ولی ما براساس اصول و قانون رفتار میکنیم، ما در بحث جذب راننده شرایطی سختی داریم و راننده باید مراحل و کلاسهای متفاوتی را بگذراند که این خود باعث شده ما کمترین میزان شکایات مردمی را داشته باشیم.
شرکتهایی که در خیابان «راننده» شکار میکنند
احسان صفار خراسانی افزود: این درحالی است که دیگر شرکتهای فعال رانندگان را در خیابان جذب میکنند و راننده همانجا شروع به کار میکند و بعد شروع به طی مراحل گزینش میکنند که این اصلا عمل ایمنی نیست ولی سود شرکت را بالا میبرد ما بر روی کیفیت تمرکز داریم و بعضی شرکتها صرفا کمیت را اولویت میدانند. در حال حاضر در خرید و فروش مجوز آژانس علاوه بر تعداد تماس تعداد سفرهای تاچسی هم ملاک اعتبار و قیمت آژانسهاست و تنها شرکتی هستیم که برای همه خودروها اعم از تاکسی زرد و شخصی طرح داریم و حتی برای تاکسیهای زرد بخاطر حق ورود به طرح ترافیک و لاینهای ویژه تخفیف در کمیسیون در نظر گرفتیم.
متولی ما کیست؟
وی تاکید کرد: ما برای رانندگان کلاسهای آموزش اخلاق اجتماعی در نظر گرفتهایم که به صورت اجباری باید گذرانده شود. ما به صورت مداوم بازدید خودرویی داریم، بیمه شخص ثالث ما دقیقا شبیه بیمه تاکسیرانی است و تمام ضوابط را رعایت میکنیم اما زیر مجموعه تاکسیرانی محسوب نمیشویم ، ما مجوز خود را براساس ماده 87 نظام صنفی باید از اتاق اصناف و وزارت صنایع دریافت کنیم که البته از اتحادیه جدید کسب و کار اینترنتی نیز مجوز دریافت کردهایم که نظارت بر ما از طریق این سازمان صورت میگیرد اما طبق تصمیم گیری وزرای محترم مجوز رسمی ما از طریق اتاق اصناف صادر میشود.اما ما همچنان با توجه به قوانین جدید ببینیم که متولی ما کیست! من معتقدم تاکسیرانی و آقای علوی مقدم باید دیگر شرکتها را نیز به گرفتن مجوز حمل و نقل وادار کنند تا اینگونه هر شرکت آزادانه عمل نکند و رقابت از یان حالت ناعادلانه خارج شود.
پروسه جذب نیرو
مدیر عامل شرکت چیتکس در گفتوگو با صبح امروز گفت: شرکت ما یک شرکت حمل و نقل است که قراردادی 5 ساله با تاکسیرانی دارد اما بعد از مدتی نامهای از اتاق اصناف دریافت کردیم مبنی بر اینکه هر حوزهای که در فضای مجازی فعالیت میکند باید از اتاق اصناف مجوز دریافت کند با عنوان خدمات در سیستم مجازی و برای این خدمات پروانه کشوری صادر میشود. این قانون که ماده 87با شکایت ارگانهای ذی نفع به دیوان عدالت اداری مواجه شد توسط دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان سوال شد و به تایید این شورا رسید و آیین نامههای هر حوزهای که بسترش فضای مجازی باشد باید از طریق اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیئت عالی نظارت و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات تهیه شود.
شهاب سرهنگی افزود: تکمیلترین پروسه جذب نیرو توسط ما انجام میشود که تست اعتیاد، سوء پیشینه ، کلاس آموزش اخلاق ، بازدید فنی خودرو و… انجام میشود و بعد راننده مجوز فعالیت دریافت میکند. ما تمام اصول تاکسیرانی را رعایت میکنیم اما سیستم سنتی این نهاد نمیتواند مرجع ما باشد چراکه در حوزه تخصص آنها نیست و اگر در قانون صراحتا ذکر شده که آئین نامه ما باید از وزارت فناوری ارتباطات و اطلاعات صادر شود به این دلیل است که تخصص آنها این موضوع است.
سوختن در آتش بیقانونی دیگران
وی اضافه کرد: اما ما در شهری فعالیت کردیم که اتحادیه اتومبیل کرایه برای ما آئین نامه نوشته که اصلا حوزه تخصص آنها نیست و این ما هستیم که قربانی میشویم.جالب اینجاست که همه خود را مرجع ما میدانند ولی برای رسیدگی به جذب راننده در خیابان کسی مسئولیت را قبول نمیکند که هم خلاف قانون است هم نوعی سد معبر و دستفروشی ! این در حالی است که در اصفهان دادستان محترم دستور توقیف این افراد را داده اما در شهر ما کسی این موضوع را پیگیری نمیکند . این بیقانونی دیگر شرکتها کل سیستم را زیر سوال میبرد و ما به آتش دیگران میسوزیم.
در این زمینه از شرکتهای تپسی و اسنپ نیز نظر خواستیم که متاسفانه موسس شرکت تپسی، میلاد منشی پور از شرکت تپسی با بیان اینکه در گذشته علیه ما نوشتهاید! گفتنی است روزنامه صبح امروز تاکنون خبری را له یا علیه این شرکت منتشر نکرده است. حاضر به پاسخگویی در این مورد نشد و زرین، مدیرفروش اسنپ جذب خیابانی راننده و تعرفه قیمتها را در حوزه پاسخگویی خود ندانست و با اعلام بیاعتمادی به خبرنگار ما شماره مرجعی نیز در اختیار ما قرار نداد. در هر صورت این دو شرکت ترجیح دادند در مورد طریقه کار و شایعات پیرامون خود صحبتی نکنند تا همچنان قسمت مفقود این پازل باقی بماند.
سرویس اقتصادی «صبح امروز»