1

خوانش نمایشنامه «سه پاس از حیات طیبه»

نود و هشتمین جلسه از نشست­های تخصصی شنبه­های خوانش نیز با خوانش نمایشنامه «سه پاس از حیات طیبه نوجوانی نجیب و زیبا» انجام شد.

نمایشنامه نوشته علیرضا نادری از نمایشنامه نویسان تاثیرگذار است. این نمایشنامه نیز چون تعدادی زیادی از نمایشنامه­های دیگر از این نویسنده به جنگ پرداخته است اما نه به قصد توصیف خود جنگ. علیرضا نادری در این نمایشنامه ترجیح داده است که به آنچه جنگ می­آفریند بپردازد.  آدمهای این نمایشنامه همگی آسیب­هایی جدی از جنگ دیده­اند، حتی مادر و برادری که از نزدیک لمس­اش نکرده­اند.

همراهی همیشگی احسان روحی به عنوان دبیر شنبه­های خوانش که خود تجربه ارتباط مستقیم با علیرضا نادری را نیز دارد باعث شد که تحلیل­هایی مناسب و کاملی در خصوص این متن شکل گیرد. در قالب خوانش نیز «امین شده» و «سید حمید بزرگواری» که کارگردانی این خوانش را به عهده داشتند در پی ایده­هایی نو برای خوانش تازه­ای از این متن بودند. از جمله تعریف هر شخصیت در قالب یک ساز که به اعتقاد مخاطب شکل نگرفته و تنها در قالب ایده مانده بود. درک درست­تر از نمایشنامه و زبان خاص نوشتاری نویسنده برای رسیدن به یک تحلیل درست و انتقال به بازیگر و در نهایت مخاطب به نظر حلقه گمشده این خوانش بود.