بازاریـابی شبکـه ای به عنـوان یک تجارت قانونی پذیرفته شده است
در درجه اول اولویت ما این است که در این تجارت تازه وارد کالاهای ایرانی و تولید داخل توزیع شود و به فروش برسد، اما در این بین کالاهای خارجی نیز توزیع می شوند که به طور رسمی وارد کشور شده اند و به هیچ عنوان قاچاق نیستند .
یعقوبی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت یکی از استان های شمالی کشور به فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای با محوریت تلاش برای کمک به اقتصاد داخل اشاره کرد و گفت: در درجه اول اولویت ما این است که در این تجارت تازه وارد کالاهای ایرانی و تولید داخل توزیع شود و به فروش برسد، اما در این بین کالاهای خارجی نیز توزیع می شوند که به طور رسمی وارد کشور شده اند و به هیچ عنوان قاچاق نیستند . متاسفانه تولید کنندگان داخلی برای تولید کالا در این حوزه اقبالی نشان ندادند و این می تواند به این خاطر باشد که هنوز ابعاد شرکت های بازاریابی شبکه ای برای آنها کاملا روشن نشده. چند سالی می شود که نوجوانان و جوانان در عرصه بازاریابی شبکه ای زیر پرچم شرکت های مختلف فعالیت می کنند و در تلاش هستند تا رویاهایی خود را با این کار به واقعیت نزدیک کنند. صبح امروز در این بخش از بررسی فعالیت شرکت های بازاریابی شبکهای گفتگویی با معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران انجام داده است.
یعقوبی در ابتدای گفتگو اظهار کرد: تعداد شرکت های بازار یابی شبکه ای در کشور به عدد 21 می رسد و تعداد شرکت های فعال در مازندران 9 شرکت همراه با 43 دفتر فعالی می باشد. وی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه هایی همچون اداره کل اطلاعات ، اداره کل مخابرات، پلیس فتا و اتاق اصناف موضوع بازاریابی شبکه ای در استان را مدیریت می کند، این دستگاه ها به صورت تیمی و بازدید مشترک به فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در مازندران نظارت می کنند.
ابراهیم یعقوبی در خصوص قانونی بودن شرکت های بازار یابی شبکه ای در استان گفت: اولا این شرکت ها هرمی نیستند، شاید فرایندشان شبیه به فعالیت های هرمی باشد اما بازاریابی شبکه ای به معنای فعالیت های اقتصادی هرمی نیست، شرکت های هرمی فعل اقتصادی انجام نمی دهند اما بازاریابی شبکه ای فعالیت اقتصادی به وجود می آورد و توزیع کالا اساس کار بازاریابی شبکه ای است. شرکت های فعال در زمینه بازاریابی شبکه ای دارای مجوز قانونی هستند. معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران در پاسخ به این سوال که بازار یابی شبکه ای چه توجیه اقتصادی دارد به خبرنگار ما گفت: این نوع فعالیت برای افرادی که مستمر و یا غیر مستمر در حال فعالیت در این عرصه هستند ایجاد درآمد می کند، برای افرادی که به طور دائم و مستمر و البته حرفه ای مشغول فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه ای هستند درآمد نسبتا پایداری ایجاد می کند و طبیعی است که این نوع فعالیت نیز مانند سایر مشاغل اقتصادی به نسبت تلاش و میزان فعالیت درآمدی را نیز به وجود خواهد آورد. یکی از مواردی که در این خصوص دولت نیز به آن اصرار دارد بحث کیفیت کالای توزیعی و پرداخت مالیات این شرکت ها است که به طور آنلاین به حساب اداره دارای واریز می شود. در بحث قیمت ها هم نظارت کافی انجام می شود.
یعقوبی در ادامه به فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای با محوریت تلاش برای کمک به اقتصاد داخل اشاره کرد و گفت: در درجه اول اولویت ما این است که در این تجارت تازه وارد کالاهای ایرانی و تولید داخل توزیع شود و به فروش برسد، اما در این بین کالاهای خارجی نیز توزیع می شوند که به طور رسمی وارد کشور شده اند و به هیچ عنوان قاچاق نیستند . متاسفانه تولید کنندگان داخلی برای تولید کالا در این حوزه اقبالی نشان ندادند و این می تواند به این خاطر باشد که هنوز ابعاد شرکت های بازاریابی شبکه ای برای آنها کاملا روشن نشده است.
معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران اضافه می کند: اگر شخص وارد شده به این عرصه حرفه ای کارکند می تواند به آن به عنوان یک شغل نگاه کند چراکه بازاریابی شبکه ای به عنوان یک تجارت در کشور به طور قانونی پذیرفته شده است. این مسئول در پایان اظهار کرد: همه افرادی که در بخش بازاریابی شبکه ای فعال هستند با اخذ مجوزات لازم باید اقدام به برگزاری همایش بکنند.