1

نیازمند اعتماد و سرمایه‌گذاری مردم هستیم

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از همه نخبگان، بخش خصوصی، مراکز تحقیقاتی، برای مشارکت با کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر دعوت می کنیم همچنین آمادگی داریم تا نقطه نظرات و ایده‌هایی را که قابلیت اجرایی دارد با رعایت تمام حقوق معنوی صاحب ایده، در شهرداری به اجرا گذاشته شود.

محمد حاجیان شهری افزود: نیازمند اعتماد و سرمایه‌گذاری مردم در فعالیت‌های حوزه خدمات شهرری شهرداری مشهد هستیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تعریف دقیقی از وضعیت شهر و خدمات شهرداری نداریم زیرا اطلاعات و آمار بر اساس آن چیزی است که مدیران شهرداری به ما داده‌اند.

وی افزود: البته طی 3 ماه گذشته کار گروه‌هایی تشکیل و وضعیت موجود مورد ارزیابی قرار گرفته است و می‌توان گفت مثل هر سیستمی نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت و تهدیدهایی در مجموعه فعالیت‌های شهرداری در حوزه خدمات شهری وجود دارد.

حاجیان شهری تصریح کرد: ما این موارد را در کارگروه‌هایی که با حضور کارشناسان و مدیران شهرداری تشکیل شد، عنوان و بررسی کرده‌ایم.

 

لزوم استفاده از فناوری‌های جدید برای افزایش سرعت خدمات‌دهی به شهروندان

وی در مورد رویکردهای شورای پنجم در حوزه خدمات شهری نیز عنوان کرد: یکی از رویکردهای ما استفاده از فناوری‌های جدید و سامانه‌های جدیدی خواهد بود که سرعت خدمات‌دهی به شهروندان را افزایش می‌دهد.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به اینکه باید مرکز رشد خدمات شهری طراحی شود که این موضوع هزینه‌ای برای شهرداری در پی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: ما در این مرکز رشد می‌توانیم از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها دعوت کنیم تا خدمات و همکاری‌هایی را که می‌توانند به صورت فناورانه ارائه نمایند عرضه کنند.

 

استفاده از نرم افزارهای مختلف برای حرکت به سمت شهر هوشمند

حاجیان شهری در توضیح این موضوع گفت: به طور مثال مشهد کارت‌هایی که در اختیار زوار قرار می‌گیرد به اجبار باعث پرداخت هزینه خرید این کارت‌ها توسط مردم علاوه بر شارژ مورد نیاز می‌گردد در صورتی که دیگر در دنیای امروز خدمت‌رسانی بدین صورت نیست.

وی ادامه داد: می‌توان با نصب یک نرم افزار و تعریف یک سامانه توسط سازمان فاوای شهرداری که زیرساخت‌های این مهم را در سطح شهر فراهم ساخته است، مردم از این تکنولوژی بهره‌مند شوند و نیازی به پرداخت هزینه خرید کارت نداشته باشند.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: چون شعار شهردار، شهر شهروند مدار است لذا با استفاده از آپ‌های مختلف می‌توان در مباحث فرهنگی مربوط به حوزه خدمات شهری و حرکت به سمت شهر هوشمند استفاده کنیم.

 

لزوم تسریع طرح‌های مکانیزه‌سازی آبیاری فضای سبز

وی افزود: قبلا ماشین‌های جمع‌آوری زباله برای آگاه سازی مردم محلات اقدام به پخش موزیک مخصوصی می‌کردند اما کافی است نرم‌افزاری طراحی شود تا زمان رسیدن ماشین زباله به هر محله در گوشی ساکنان اطلاع‌رسانی شود. این مهم را می‌توان در محلاتی که اطلاع بیشتری از مباحث آی تی دارند به صورت آزمایشی اجرایی کرد و بعد در سایر نقاط شهر تسری داد.

حاجیان شهری اضافه کرد: در حوزه فضای سبز در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما تامین منابع آبی است. با توجه به رویکردی که در گسترش فضای سبز یا بحث توازن ارائه خدمات در نواحی مختلف شهرداری داریم، یکی از برنامه‌هایمان در همین راستا با کمک معاونت خدمات شهری شهرداری، مکانیزه کردن خدمات آب و آبیاری فضای سبز می‌باشد.

 

نیازمند ایجاد منابع درآمدی جدید در حوزه پسماند هستیم

وی اذعان کرد: استفاده از گونه‌های گیاهی مناسب طراحی منظر شهری با نیاز آبی کمتر نیز یکی از راهکارها است. تحقیقاتی هم در کشور و دنیا در این زمینه انجام شده است البته شهرداری مشهد هم گام‌هایی در این مسیر برداشته که باید سرعت یابد.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در حوزه پسماند باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌های نوین پیش رفت تا منابع درآمدی جدیدی برای این حوزه ایجاد شود. تولید سوخت‌های جامد زباله‌ای که می‌تواند درآمد جدید برای شهرداری ایجاد کند یکی از طرح‌های پیش روست. در تمامی ایران به جز چند استان همه به این سمت رفته‌اند. تاکی می‌خواهیم کود کمپوست از زباله‌‌ها تولید کنیم زیرا دیگر این کودها بازار مصرفی خود را ندارند.

 

اجرای ایده‌های نخبگان با رعایت همه حقوق معنوی و مادی

حاجیان شهری خاطرنشان کرد: این‌ها مواردی است که در کمیسیون خدمات شهری شورای پنجم بررسی شده و راهبردهای جدید اتخاذ خواهد شد.

وی ضمن دعوت از همه نخبگان، بخش خصوصی، مراکز تحقیقاتی، برای مشارکت با کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر، اعلام آمادگی کرد تا نقطه نظرات و ایده‌هایی را که قابلیت اجرایی دارد با رعایت تمام حقوق معنوی صاحب ایده، در شهرداری به اجرا گذاشته شود.

 

دعوت از مردم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خدمات شهری شهرداری مشهد

این مقام مسئول تاکید کرد: معتقدیم مردم باید پای کار بیایند و به مباحثی که ما دنبال می‌کنیم کمک کنند زیرا اگر مردم نیایند و از لحاظ نگاه فرهنگی و مشارکت‌های اجتماعی همکاری نکنند، ما عملا نخواهیم توانست موفق شویم.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در شرایط موجود که شهرداری دچار مشکلات مالی برای اجرای برخی از پروژه‌هایش است، مردم می توانند با اعتماد به شهرداری و شورای پنجم شهر، در حوزه‌های سرمایه‌گذاری خدمات شهری ورود پیدا کنند.