1

«شعر مدرن، بودلر تا استیونس»

این کتاب در دو بخش سامان یافته که بخش اول آن اختصاص دارد به شش نوشتار درباره شعر ناب و شعر مدرن و نقدهایی در این‌باره و همچنین درباره والاس استیونس. در بخش دوم نیز اشعاری از پانزده شاعر آلمانی از قبیل شارل بودلر، آرتور رمبو، پل سلان و راینر ماریا ریلکه آورده شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم که شاعران سمبولیست بحران‌های جامعهٔ مدرن را به منزلهٔ تناقضات درونی شعر تجربه می‌کردند. این امر، حقیقتی بس مهم را آشکار می‌سازد: در عصر جدید، مدرنیسم تنها شکل حقیقی رئالیسم است. درک این نکته بر اساس مقولات تجریدی و دوگانگی‌هایی چون «هنر متعهد» در برابر «هنر ناب» ممکن نیست، بلکه بر عکس، باید آن‌ها را به منزلهٔ قطب‌های متضاد کلیتی واحد در نظر گرفت که همزمان خود و دیگری را نفی می‌کنند.

نزاع میان «هنر متعهد» و «هنر ناب» که تا به امروز نیز ادامه یافته است، خود به اندازهٔ کافی گویاست: از دید هوادارانِ تعهد، «اثر هنری ناب» چیزی نیست مگر نوعی سرگرمی بی‌حاصل برای کسانی که می‌خواهند به بهانهٔ غیرسیاسی بودن ــ که خود انتخابی عمیقا سیاسی است ــ سیلِ بنیان کنی را که موجودیت همگان را تهدید می‌کند، نادیده بگیرند. «برای طرفداران تعهد، این­گونه آثارِ هنری ناب معرّف غفلت از نبرد منافع واقعی است، نبردی که دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از آن و از تخاصم دو اردوگاه اصلی معاف پندارد.ادامهٔ هر گونه حیات فکری، خود منوط به [نتیجهٔ] این تخاصم است،آن هم تا حدی که فقط توهم ناب می‌تواند، بر حفظ حقوق و امتیازاتی اصرار بورزد که همگی ممکن است فردا بر باد روند».

کتاب «شعر مدرن ، بودلر تا استیونس»کاری از مراد فرهادپور را نشر بیدگل در 324 صفحه و با قیمت 250000ریال رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

 

جواد لگزیان