1

سود بانکی به تورم نزدیک می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: بانک‌ها در گذشته از فرمول‌های که در آن تخصص دارند به منظور افزایش نرخ سود بانکی استفاده می‌کردند تا نرخ واقعی سود تسهیلات بسیار بیشتر از نرخ سود اعلام شده باشد.

حمید گرمابی درباره کاهش نرخ سود بانکی و تاثیرات این مسئله بر صنعت و تولید کشورافزود: طبق برنامه ششم توسعه سود بانکی باید به‌صورت پلکانی کم شود تا یک فاصله اندکی با نرخ تورم داشته باشد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی در کاهش هزینه تمام شده تولید اثر مثبت فراوانی دارد و این مسئله یک حرکت بسیار مثبت است، گفت: امیدوارم کنترل کافی بر اجرای کاهش نرخ سود بانکی وجود داشته باشد تا نرخ سود 15درصدی که اعلام شده است به‌صورت واقعی اجرا شود و بانک‌ها با فورمول‌های خاص خود اقدامی نکنند که بازهم نرخ سود بانکی بیش از 15درصد باشد.

وی با اشاره به اینکه در مراح قبل نیز نرخ اجرا شده در دریافت تسهیلات با نرخ اعلام شده تفاوت داشت، اضافه کرد: امیدواریم که نرخ اعلام شده سود بانکی اجرا شود، در صورت اجرایی شدن این نرخ سود تسهیلات اثرات بسیار مثبتی بر تولید و صنعت کشور دارد.

گرمابی با بیان اینکه بانک‌ها در گذشته از فرمول‌های که در آن تخصص دارند به منظور افزایش نرخ سود بانکی استفاده می‌کردند تا نرخ واقعی سود تسهیلات بسیار بیشتر از نرخ سود اعلام شده باشد، تصریح کرد: از جمله این اقدامات مسدود شدk یک‌چهارم مبلغ تسهیلات در حساب بانکی وام گیرنده بود، که این مسئله به‌معنای افزایش یک‌چهارمی نرخ سود بانکی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر نرخ سود بانکی 15 درصدی که اعلام شده است به‌صورت واقعی اجرا شود مطمئن باشید در بخش‌های تولید و صنعت کشور اثرات بسیار مثبتی دارد، خاطرنشان کرد: قطعا این کاهش سود بانکی بر بحث اشتغال‌زایی نیز اثرات مثبتی دارد، تولید کننده با کاهش هزینه تولید به سمت توسعه حرکت می‌کند و همین امر اشتغال‌ ایجاد می‌کند