1

رتبه 17 خراسان رضوی در حوزه ICT شایسته نیست

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: استان خراسان رضوی به هر حال عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به یدک می‌کشد اما رتبه 17 این استان در حوزه ICT شایسته نیست.

برات قنبری افزود: تردیدی نیست که امروز توسعه ICT جزو نیازهای حیاتی کشورهاست. کشور ما در این حوزه در طی دولت یازدهم توانست بازسازیی‌هایی صورت دهد و 25 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه کند.

وی ادامه داد: برنامه بعدی برای سرمایه گذاری در این حوزه 110 هزار میلیارد تومان است. برنامه ICT نباید ترمز توسعه باشد. استان خراسان رضوی به هر حال عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به یدک می‌کشد اما رتبه این استان در حوزه ICT جایگاه 17 است.

 

برنامه ششم توسعه و رفع مشکلات ارتباطات استان

قنبری خاطرنشان کرد: امروز ما در حال حرکت به سمت شبکه‌های جدید هستیم. سال‌های قبل در مخابرات ایران سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت نگرفت اما امروز ظرفیت‌هایی که در برخی مکان‌ها ایجاد شده، تا 40 برابر افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه ظرفیت استان خراسان رضوی در حوزه ارتباطات بیش از این است، تاکید کرد: نگاه ما این است که در طی برنامه ششم توسعه با حمایت‌های مجلس بتوانیم مشکلات این استان در حوزه ارتباطات را رفع کنیم.

 

توسعه سایت اینترنتی نیازمند همکاری شهرداری

پس از وی مرتضی طاهری بخش، معاون شرکت ارتباطات سیار همراه اول، گفت: در حال حاضر یکی از استان‌هایی که برای توسعه سایت‌ها در آن مشکل داریم، خراسان رضوی است. اگر نتوانیم در این استان برای سایت‌ها مکان یابی کرده و شهرداری همکاری نکند، توسعه این مساله با مشکل مواجه می‌شود.

وی اظهار کرد: در مشهد پیش از این 50 سایت نسل چهارم داشتیم که در آینده کل این سایت‌ها به نسل چهارم ارتقا خواهد یافت. در حوزه اینترنت نسل 4 از ابتدای سال تاکنون 109 سایت در استان راه اندازی شده که امروز این تعداد بهره برداری می‌شود. مجموعا 517 سایت اینترنت نسل 4 در استان خراسان رضوی وجود دارد که در مجموع میزان سرمایه گذاری آن 140 میلیارد تومان بوده است.

 

تلاش برای راه‌اندازی اینترنت نسل3 در شهرهای استان

طاهری بخش ادامه داد: برنامه ما این است که کلیه شهرهای استان حداقل از اینترنت نسل 3 برخوردار باشند. در حال حاضر همه سایت‌های نسل 4 و 4.5 استان به فیبر نوری مجهز بوده و 103 سایت دیگر استان نیز در طول این چند ماه به فیبر نوری دست یافته که این امر در افزایش سرعت اینترنت موثر بوده است.

طاهری بخش خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم ترافیک همراه اول در مشهد 120 ترابایت در روز بوده و میزان حجم مکالمه مردم 58 میلیون دقیقه است. برای حرم مطهر نیز طرح ویژه‌ای داریم که نهایی شده و ارایه خواهد شد. در حال حاضر یکی از استان‌هایی که برای توسعه سایت‌ها در آن مشکل داریم، خراسان رضوی است. اگر نتوانیم در این استان برای سایت‌ها مکان یابی کرده و شهرداری همکاری نکند، توسعه این مساله با مشکل مواجه می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا