1

تشدید نظارت بر واردات خودروهای خارجی

به نظر می‌رسد که بازار خودرو در ایران دچار نوعی آشفتگی است. چرا که رقابت به معنای واقعی در آن وجود ندارد و علاوه بر بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی مشکل واردات خودروهای خارجی فاقد کیفیت نیز به دردهای مردم افزوده ولی دردی را کم نکرده است.

یک کارشناس خودرو در این باره گفت: عدم تنوع در محصولات داخلی باعث شده است که اشتیاق نسبت به خودروهای خارجی وجود داشته باشد. برای مثال در سال‌های گذشته ما پیکان را از رده خارج کردیم اما به جای آن پیکان بار را به بازار آوردیم.

اصغر سلیمی افزود: سواستفاده از ضعف صنعت داخلی خودرو و عطش مردم برای خودرو خارجی نباید باعث شود که ایران به پارکینگ خودروهای بی‌کیفیت تبدیل شود. خودروهایی که هیچ گونه خدمات پس از فروشی را هم در کشور تعریف نکرده و پاسخگوی مشتریان نیستند.

وی اضافه کرد: مردم فکر می‌کنند که با پرداخت هزینه بیشتر و خرید خودرو خارجی از امنیت بیشتری برخوردارند در حالی که خودروهای بی‌کیفیت خارجی ضربه‌های مالی و معنوی بسیاری را به آن‌ها تحمیل می‌کند در حالی که این ظلم به مردم  روا داشته می‌شود که خودرو خارجی را به بهایی به مراتب گرانتر از قیمت تمام شده آن در کارخانه اصلی می‌خرند.

این کارشناس خودرو معتقد است: الزام به داشتن استانداردهای بین‌المللی برای خودروهای وارداتی باید پیگیری و اجرا شود. و صنعت خودرو داخلی نیز بعد از سال‌ها حمایت دولتی باید تلاش خود را برای تبادل دانش فنی و ارتقا کیفیت محصولات با همتایان خارجی در دستور کار قرار دهد. کمترین حق مردم ما برخورداری از خودرویی استاندارد و تامین کننده جان و مال‌شان است.

 

نظارت بر استاندارد خودروهای وارداتی

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس گفت: میزان استاندارد ورود خودرو به کشور می بایست افزایش یابد تا شاهد ورود خودروهای خارجی با ضریب کیفیت پایین در صنعت خودروسازی نباشیم.

حمیدگرمابی  درباره وضعیت ورود خودروهای خارجی به کشور افزود: برای ارتقا سطح خودروهای خارجی  وارداتی  در  کشورمی بایست، میزان استاندارد ورود خودرو به کشورافزایش یابدتا شاهد ورود خودروهای خارجی با ضریب کیفیت پایین در صنعت خودروسازی نباشیم.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اگر قرار است خودروهای خارجی از مسیر واردات وارد کشور شوند، نباید  اجازه داد خودرو با درجه کیفیت  پایین وارد کشور شود. زیرا  باید تنها خودروی در مسیر واردات به کشور قرار بگیرد که از  نظر کیفیت شرایط ایده آلی داشته باشد.

گرمابی افزود: یکی از بالاترین نرخ‌های بالای تعرفه واردات خودرو متعلق به ایران است و بنده بارها اعلام کردم که طبق زمابندی باید این تعرفه کاهش یابد و ما سال‌های سال است که  ازجیب مردم  با اعمال  تعرفه بالا از  صنعت خودرو حمایت  کردیم و این موضوع باید پایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: برای واردات خودرو به کشور، فرد باید معیاری همچون نمایندگی را داشته باشد بنابراین با این شرایط بدیهی است که واردات خودرو  محدود می شودو از طرفی دیگرنیز نمی توان  بدون ضوابط  به هرکسی  اجازه ورود خودرو را  اعطا کرد، زیرا یکی از شرایط  ورودخودرو ارائه خدمات پس از فروش است.

نماینده مردم نیشابور در  مجلس در ادامه با بیان اینکه ما بازار رقابتی  واقعی خودرو در کشور نداریم، یادآورشد: اگر بازارخودرو در کشور رقابتی شود، بطور حتم امکانات خودرو نیز با کیفیت مطلوب‌تر، تنوع بهینه و نرخ مناسب تعیین می شود.

وی با بیان  اینکه خودرو فاقد بازار رقابتی واقعی است، تصریح کرد: ارتقا سطح خودروهای وارداتی با افزایش سطح استاندارد ورودی امکان پذیر است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس،گفت: واردات خودرو ضوابطی دارد که فرد با رعایت آن می تواند خودرو را به کشور واردکند بنابراین واردات خودرو نباید منحصرا در اختیار شرکت و افراد خاصی باشد.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»