1

چشم امیدِ معلولین به دستان پُر مهر شما

روز گذشته جشنی با حضور تعدادی از خیرین و هنرمندان خوش‌نام ترانه‌سرا، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز چون علیرضا آذر، لیلا کردبچه و تورج امیرنظامی  در مرکز نگهداری معلولین امید برگزار شد.

دکتر هامون دارابی در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به مدعوین حاضر در مراسم به معرفی مرکز نگهداری از معلولین امید پرداخت وگفت: این مرکز متشکل از سه بخش است؛ بخش اول نگهداری به صورت شبانه روزی است که 60 نفر در این بخش بستری هستند. 400 نفر از معلولین در خانه هستند و کارهای مربوط به مددکاری آنها به عهده مجموعه امید هست و بخش سوم کلینیک زخم بستر. مددجویانی که زخم بستر داسته باشند را در این بخش به صورت رایگان بستری می کنیم و پس از انجام امور لازم مرخص می شوند.

مدیر مرکز نگهداری معلولین«امید» افزود: تا کنون حدود 150 نفر در این بخش بستری شده است. زخم آنها جمع شده و پس امور ترخیص آنها انجام شده است. تامین هزینه های مرکز نیز شامل سه بخش می شود که بخش اول به صورت یارانه ای هستند و دولت انها را پوش می دهد. بخش دوم شهریه می دهند و بخش سوم با کمک های مردمی پشتیبانی می‌شوند. همچنین لازم به ذکر است بخش عمده درآمدهای مرکز به دوش مردم و کمک های مردمی است.

دارابی بیان کرد: حدود 20 درصد به صورت شهریه ای، 35 درصد کمک های دولت در این زمینه و مابقی از طریق کمک های مردمی صورت می‌پذیرد. هزینه های نگهداری مرکز زیاد است اما پس از 9 سال فعالیت که در این زمینه داریم خداروشکر توانستیم این مرکز را همچنان سرپا نگه داریم. مرکز معلولین جسمی حرکتی به‌غیر از ما فقط مرکز فیاض بخش است که به صورت روزانه عمل می‌کند و سنین 14 تا 60 سال را پوشش می دهد.

مدیر مرکز امید در ادامه با اشاره به درمان تخصصی زخم بستر گفت: زخم بستر مختص ماست و در هیچ مرکز دیگری نه در استان بلکه در کشور هم کار نمی شود.

وی افزود: این دومین برنامه ای است که برای تامین هزینه بیماران این مرکز برگزار شده است. ما در این برنامه سعی کردیم تا با دعوت از هنرمندانی مثل علیرضا آذر، لیلا کرد بچه، تورج امیرنظامی بار فرهنگی این مراسم‌ها بیشتر کنیم و از جنبه فرهنگی در این جریان ورود پیدا کنیم. فرهنگ‌سازیِ خرید کتاب شاعران و اختصاص هزینه آن به مرکز برای درمان بیماران هدف اصلی کار ماست. از این طریق علاوه بر ارائه یک محصول فرهنگی کمک‌های مردمی را نیز در کنار آن داشته باشیم.

دارابی با اشاره به این موضوع برخی از چهره‌های فرهنگی از یاران همیشگی این مرکز هستند بیان کرد: علیرضا آذر سفیر فرهنگی ماست و در تمام برنامه های مرکز امید حضور موثری دارد و خوشبختانه با حضور چهره‌های به‌نام فرهنگی، اجرای مراسم‌ها با استقبال خوبی مواجه است.

 

حرکت‌های مردمی باید مستمر باشد

شاعر و ترانه سرا که در این مراسم شرکت داشت، گفت: برنامه هایی که در زمینه خیریه و کمک‌های مردمی باشد به عنوان یک برنامه معنادار زینت بخش زندگی است و من افتخار می‌کنم که در چنین مراسم‌های حضور داشته باشم.

علیرضا آذر افزود: برنامه هایی مثل جشن بچه‌های اوتیسم، معلولین جسمی و حرکتی، معلولین ذهنی از جمله مراسمی بوده که در آن شرکت کرده ام و به اعتقاد من شرکت در این برنامه‌ها برای کمک به این عزیزان هرچقدر کوچک باید آن را انجام داد. این به درستی حرکتی است که حتی خود مولف هم در آن شناخته می شود و می تواند توانایی و هنر خود را عرضه کند، چرا که هنر برای مردم است.این برنامه‌ها برای دیده شدن هنرمند یک ویترین بسیار قدرتمند است.

آذر، با اشاره به مسئولیت «سفیر» گفت: کلمه سفیر یک بار بسیار سنگین بروی دوش کسی است که آن را به دوش می کشد و ایجاد یک مسئولیت سنگین را برای وی ایجاد می کند. کسانی یک جمله در صفحه اجتماعی خود منتشر می کنند و به همان اکتفا می کنند و عملی در جهت کمک یا خردورزی ندارند و در راستای آن هدف مشخص هم، اتفاق خاصی روی نمی‌دهد و سفیر هرگز به رسالت اصلی خودش دست پیدا نمی‌کند چرا که صرفا استفاده نامی به تنهایی کاربردی ندارد.

این ترانه‌سرا تصریح کرد: وقتی از شما می خواهند تا سفیر یک موسسه باشید شما باید برای بار این مسئولیت زحمت بکشید و زمان بگذارید. زمانی که شما پیوسته آن مسئولیت را در مکان و زمان مختلف و حتی صفحه های اجتماعی تکرار می‌کنید مخاطب به دنبال این است تا مثلا ببیند موسسه امید چیست؟ و این نوع معرفی می تواند برای مخاطب تاثیر گذار و مثبت باشد.

وی عنوان کرد: من هم با توجه به مسئولیتی که داشتم اثری را برای همین موسسه خلق کردم تا از این طریق کمکی هرچند کوچک را داشته باشم. و این اثر به صورت کامل در اختیار موسسه قرار گرفته است تا هرگونه استفاده ای که در نظر دارند با این اثر انجام دهد. بعضی موسسات هستند که متاسفانه برنامه‌ای در این راستا ندارند و در این جریان مردم و مسئولین یک نقش کاملا دوطرفه دارند. مسئولین با بازگشتن دست هنرمندان می توانند زمینه ساز این باشند تا مردم شرکت پررنگی داشته باشند. هرچند که امروز دیدیم این استقبال خوب نشان از احساس و درک بالای مردم مارا دارد.

آذر، بیان کرد: برگزاری برنامه‌های مختلف در شهرهای مختلف و استان های مختلف با حضور سفیران موسسات می تواند نقش بسزایی در شناساندن آن موسسات برای مردم و شرکت بیشتر مردم در این دست برنامه ها داشته باشد.با افزایش این برنامه ها و حمایت مسئولین می توانیم بار فرهنگی برای مردم و هنرمندان و بار مالی برای موسسات به جهت رسیدگی و نظارت دقیق بیشتر شود تا هردوطرف به اهداف خود برسند. این سازمان ها معمولا مردم نهاد هستند و از نقطه صفر تا صد آن دست خود مردم است.

 

همیشه پای ثابت این برنامه‌ها هستم

لیلا کرد بچه شاعر و پژوهشگر ادبیات در ادامه گفت: همیشه در برنامه های مختلف که با حضور خیرین و عموم مردم برگزار می‌شود، شرکت می کنم و از این گونه برنامه ها حمایت می کنم . البته این اولین بار است که در مشهد از این دست برنامه ها شرکت کرده ام. اما در موقعیت های مختلف و هر زمان که احساس کردم حضور من مثمربه ثمر است به هر زحمتی که بوده خودم را رسانده‌ام. برگزاری این مراسم اتفاق خوب و پسندیده است به ویژه اگر در این برنامه ها حمایت معنوی هنرمندان حفظ شود علاوه بر اینکه باعث می شود دیگران هم کمک کنند، تاثیر بسزایی در روحیه انسان‌دوستی افراد می‌گذارد. زمانی که عوامل و دست اندر کاران این را ببینند که برای زحمات آنها ارج و قربی قائل‌اند با انگیزه بیشتر و پیگیرتر برنامه های بیشتر و بهتری را پایه ریزی می‌کنند که هم به نفع مردم هم به نفع موسسات و هم به نفع هنرمندان است.

کردبچه افزود: همیشه مردم حامی این برنامه ها هستند و پایه اصلی این برنامه ها مردمند. جریان‌های خیریه همیشه به واسطه همین مردم است و آن هم به صورت خودجوش و سازمان یافته. بارها و بارها دیده ایم که با انتشار یک اعلامیه در فضای مجازی و حمایت برخی هنرمندان و ورزشکاران و چهره ها به سرعت و با حضور و کمک مردم مشکل برطرف می شود و این نقش پررنگ مردم مهربان ایران را در این جریان ها کاملا هویدا میکند. من در اینجا و امشب افتخار این را دارم که به عنوان سفیر امید معرفی شدم و از این به بعد سعی میکنم تا این بار مسئولیت را به بهترین نحو به دوش بکشم. حضور هنرمندان‌ می تواند کمک خوبی به اجرا و تاثیر بیشتر برای این دست برنامه ها داشته باشد.

 

برای انسانیت محدودیتی نیست

موسیقیدان در ادامه این مراسم گفت: افتخار میکنم که در همچین برنامه هایی حضور دارم و خوب است که در این برنامه‌ها، فرهنگ و هنر ما نیز به صورت آکادمیک معرفی شود که در راس آنتای  بازخورد خوبی از طرف مخاطبین خواهیم داشت. چند ماه قبل، در برنامه ای که برای ناشنوایان بود و من در آن شرکت داشتم این عزیزان طوری اجرا می کردند که لذت می بردم از یک چنین اجرایی. انسان در این برنامه ها یاد م‌یگیرد که با محدودیت های خود کنار بیاد و بپذیرد که زندگی جریان دارد و بتواند هر حرکتی می تواند انجام دهد.

تورج امیرنظامی خاطرنشان کرد: این برنامه ها مردمی و برای مردم است و مسئولین هم از مردم هستند و اگر حضور داشته باشند که بسیار بهتر است و رونق بیشتری پیدا می‌کند. اما نگاه من این است که این برنامه‌ها مردم نهاد است و از دل مردم بیرون می‌آید. مسئولین آگاه ما مطمئنا در این فضاها حضور دارند و به این مسائل آگاهند و حمایت از این موسسات حس انسان دوستی و نوع دوستی در جامعه امروزی مازرا افزایش می دهد.

 

جوانان را باید تشویق به کار خیرخواهانه کرد

موسس کانون هموفیلی استان خراسان در پایان گفت: برای اینکه بتواند جامعه را به یک زبان زیبا به سمت کار خیر سوق دهد و جوانان را به این نوع  برنامه‌ها آشنا کند، بهتر است که به اجرای این نوع برنامه‌ها بیشتر بپردازیم. مردم ایران مهربانترین و احساسی ترین مردم در سراسر دنیا هستند.. به نظرم برای این برنامه ها باید از هنرمندان یک جنس استفاده شود. در برنامه های آینده می توانند با مزایده یک اثر هنری یک هنرمند بزرگ هم شور اشتیاق مردم بیشتر شود و هم مبلغ قابل توجهی کمک برای کمک به این موسسات جمع آوری شود.

شهربانو رمارم افزود: زمانی که در کانون هموفیلی بودم نیز این چنین برنامه هایی را اجرا کرده بودم و امیدوارم از این دست برنامه ها بیشتر شود تا هم به جنبه های مالی و هم به جنبه های معنوی بیشتر پرداخته شود.

 

 

سرویس اجتماعی «صبح امروز»