1

همایش خنیاگران جام در تربت جام برگزار می‌شود

همایش خنیاگران جام، 22 و 23 شهریور ماه با حضور هنرمندان و مسئولین کشور در تربت جام برگزار می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری این همایش در نشست خبری همایش «خنیاگران جام» عنوان کرد: در سال‌های گذشته سعی کردیم که علاوه بر منابع خدادادی از منابع فرهنگی نیز استفاده شود. تصورات غلطی وجود دارد که نرخ اعتیاد و اعدام در این شهر بالا است در حالیکه این یک تصور ذهنی است و از لحاظ آماری صحت ندارد.

نعمت الله رستمی با اشاره به اینکه دستگاه‌های استانی نباید خراسان را در مشهد خلاصه کنند، تصریح کرد: چهره‌های بزرگی که دم از وحدت و عرفان می‌زدند از این خاک بوده‌اند و مهم است که امروز به خرده فرهنگ‌ها توجه شود. تاکنون برنامه‌های ما فقط از اعتبارات محلی تامین می‌شد اما نیاز به حمایت‌های بیشتری احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه تربت جام دژ مستحکم خراسان است و باید امنیت و توسعه پایدار را تامین کند، گفت: سال گذشته بزرگداشت عبدالرحمان جامی برگزار شد و چندین موسسه بین المللی از یازده کشور در این همایش مقاله دادند که نشان از اهمیت این رویدادها دارد.

فرماندار تربت جام با انتقاد از نبود مجتمع فرهنگی، هنری در این شهرستان عنوان کرد: سال گذشته 17 همایش در سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار شد، در حالی که هنوز مجتمع فرهنگی و هنری در این شهرستان وجود ندارد. زیرساخت‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی تربت جام می‌تواند ایران را جوابگو باشد.

رستمی با تأکید بر دیرینه بودن آیین‌های سنتی تربت‌جام، عنوان کرد: شبی نیست در تهران که گروه‌های موسیقی تربت جام اجرا نداشته باشد. ما منکر موسیقی و بازی‌های جدید نیستیم اما باید ریشه‌ها را نیز حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان پایتخت وحدت اسلامی است، خاطرنشان کرد: این شهرستان با 300 هزار نفر جمعیت بعد از مشهد، نیشابور و سبزوار پرجمعیت‌ترین در خراسان رضوی است، با افغانستان و ترکمنستان مرز مشترک دارد و به دلیل هم‌زیستی تشیع و تسنن در کنار هم، پایتخت وحدت اسلامی است.

در بخش دیگر این نشست، نعمت الله فیاض، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام، با اشاره به اینکه هدف این همایش بزرگداشت 5 تن از اساتید موسیقی مقامی است که به تازگی فوت کرده‌اند، عنوان کرد:  بزرگداشت اساتید عبدالله سروراحمدی، غلامعلی پورعطایی، نورمحمد درپور، ذوالفقار عسگریان و غلامعلی نینواز که شهره جهانی هستند برگزار خواهدشد. در این مراسم همچنین استاد غفاری و تحفه‌کار و جمعی دیگر از اساتید حال حاضر تربت جام نیز تجلیل خواهند شد.

فیاض درخصوص برنامه‌های این همایش خاطرنشان کرد: خنیاگران جام، 22 و 23 شهریور ماه در تربت جام برگزار خواهد شد. شب نخست جشن و اجرا در تالار جامی خواهد بود و در روز اصلی در تالار اصلی تربت جام، از 8 صبح با سخنرانی مسئولین کشوری و ارایه 6 مقاله، که توسط نشریه ادبی جام جهان‌بین نیز چاپ شده است، برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: بعدازظهر نیز بازدید از اماکن  تفریحی و برنامه‌های فوق برنامه و بازی‌های محلی اجرا خواهد شد. در اختتامیه نیز علی مراد خانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز سخنرانی خواهد کرد.