1

نگاه به معلولان باید توانمندسازانه و یکپارچه باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: تغییر نگاه نسبت به معلولان یک نیاز اساسی است. این نگاه باید جدا از حمایت صرف، توانمندسازانه و یکپارچه باشد.

سید جواد حسینی روز سه شنبه در نشستی با مدیران تشکل‌های معلولان در خراسان رضوی افزود: جامعه جهانی به این نگاه رسیده و توانسته با بهره گیری از توانایی‌های معلولان شرایط بهتری را برای آنان ایجاد کند تا دنیایی بهتر برای همه با یاری یکدیگر ایجاد شود.

وی ادامه داد: به دلایل ژنتیکی سالانه در ایران 25 تا 30 هزار نفر به جامعه معلولان افزوده می شود. دولت برای حمایت و توانمندسازی معلولان اقداماتی را انجام داده بطوری که قانون حمایت از جامعه معلولان هم اینک در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در همین راستا برای توانمندسازی و حمایت بیشتر از معلولان در این استان اقداماتی طی چند سال گذشته انجام گرفت و رتبه خراسان در مناسب سازی محیط به رتبه دوم در کشور ارتقا یافت.

وی افزود: برای پیگیری و حل مشکلات توانجویان ‘شورای عالی معلولان’ در خراسان رضوی تشکیل می شود تا در این قالب بسیاری از مشکلات از جمله نبود مکان برای کانون تشکلهای معلولان، ایجاد فرصت‌های شغلی، تامین منابع مالی و امکانات قابل پیگیری باشد. به منظور مناسب سازی محیط شهر برای معلولان کارگروهی با عضویت مدیرکل دفتر اجتماعی معاونت امنیتی، سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی وجود دارد که مسائل این حوزه را پیگیری می کند.

وی گفت: از آنجا که قانون تشکل‌های غیردولتی به تصویب رسیده بنابراین کانون تشکل‌های معلولان خراسان رضوی باید مراحل قانونی اخذ مجدد مجوزها را دوباره طی کند تا بتوان خواسته‌های تشکل‌ها را به صورت قانونی پیگیری کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: هم اینک 97 هزار و 298 معلول در این استان سکونت دارند که از این تعداد حدود 64 هزار نفر مرد و بقیه زن هستند. هشت هزار معلول خراسان رضوی در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند و بقیه آنها در خانه نگهداری می شوند.

وی ادامه داد: 73 هزار و 516 نفر از معلولان در مشهد و 23 هزار و 782 نفر در سایر نقاط استان زندگی می کنند.

رئیس هیات مدیره کانون تشکل‌های معلولان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: عمده جامعه معلولان در این استان دارای تشکل هستند تا مطالبات خود را پیگیری کنند.

محمد ایمانی راد افزود: کانون تشکلهای معلولان خراسان رضوی مجوز فعالیت خود را سال 1384 دریافت کرد اما تاکنون موفق نشده مکان ثابتی برای استقرار داشته باشد.

وی فقدان مناسب سازی هتل‌ها و مراکز اقامتی برای معلولان را از مشکلات این قشر در خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: معلولان زیادی از شهرستان‌ها به مشهد می آیند اما مکانی که مناسب اقامت آنها باشد وجود ندارد.

رئیس هیات مدیره کانون تشکل‌های معلولان خراسان‌رضوی کاهش هزینه‌های شهری برای معلولان، استقرار تندیس از معلولان برجسته در میادین شهر، راه اندازی فرهنگسرا ویژه معلولان، تسهیل زیارت حرم مطهر برای نابینایان، مناسب سازی حداقل 20 درصد زائرسراهای ارزان قیمت در حال ساخت، حمایت مادی و معنوی از گروه تئاتر معلولان سبزوار با عنوان ‘خواستگاری سنتی’ را خواستار شد.