1

ضرورت جمع کردن بساط دلالان غیر رسمی

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اما یکی از مهم‌ترین موانعی که در حال حاضر بر سر راه اجرایی شدن سیاست تک‌نرخی شدن ارز وجود دارد، معاملات فردایی و حضور دلالان غیررسمی در بازار ارز کشور است.

امیر شهلا افزود: از نظر فنی یکی از نیازهای مهم اقتصادی کشور ثبات اقتصادی و توانمند شدن بخش‌های مولد و یکی از الزامات این مساله هم یکسان‌سازی نرخ ارز  است.

وی ادامه داد: اولین نکته این است که ارز به صورت دستوری تک‌نرخی نمی‌شود و در صورت تلاش برای این کار تجربه‌های شکست خورده قبلی در مورد ارز تک نرخی در اقتصاد کشورمان تکرار می‌شود و بار دیگر باید حجم خسارت بالایی را برای آن بپردازیم.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اما یکی از مهم‌ترین موانعی که در حال حاضر بر سر راه اجرایی شدن این سیاست وجود دارد، معاملات فردایی و حضور دلالان غیررسمی در بازار ارز کشور است. یکی از الزامات تک نرخی شدن نرخ ارز در اقتصاد کشورمان جمع‌آوری بساط این نوع معامله‌گران است.

شهلا با بیان اینکه دومین موضوعی که باید جزو الزامات تک‌نرخی شدن ارز در نظر گرفت، پرداخت تعیین تکلیف تعهدات ارزی کشور است، تصریح کرد: من همچنان معتقد به تعیین قیمت ارز توسط بازار هستم و نه از سوی بانک مرکزی و آثار آن هم کاهش فساد در نظام بانکی و ارزی ایران است اما مهم‌ترین الزام در یکسان‌سازی نرخ ارز در واقع موضوع پایدار بودن آن در بلند مدت است و بنا به تجربه‌های قبلی و عدم استمرار یکسان‌سازی ارز در گذشته اقتصاد کشور، مجدد شاهد مواجه شدن با موضوع چندنرخی شدن ارز شده است.

وی با بیان اینکه در واقع من مخالف این هستم که تک نرخی شدن ارز در یک اقتصاد سالم و رقابتی منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود، خاطرنشان کرد: البته با تاکید بر همان موضوع قبلی که تعیین کننده نرخ ارز بازار باشد و نه بانک مرکزی و دولت اجازه بدهد به این موضوع با نگاه بازار سرمایه‌ای تحلیل کنیم.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بررسی اثرات تک‌نرخی شدن ارز بر صورت‌های مالی شرکت‌ها با فرض ثابت بودن سایر پارامترها و متغیرهایی اثر می‌گذارد، عنوان کرد: بدیهی است که برآوردهای صورت گرفته در صورت‌های مالی به دلیل ثابت در نظر گرفتن دیگر متغیرها از اعتبار بالایی برخوردار نخواهد بود. مثلا هم‌اکنون برخی از شرکت‌ها نرخ ارز را به گونه‌ای پیش‌بینی نموده‌اند که صورت‌های مالی آن‌ها نسبت به تغییرات آن نرخ بسیار حساس است.

شهلا خاطرنشان کرد: با اندکی تغییر شرکت ممکن است از سوددهی به زیان‌دهی برسد و یا برعکس آن عمل شود؛ لذا تحلیل نرخ ارز می‌تواند کمک شایانی به سرمایه‌گذار نماید که پیش از اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز از بروز چنین نوسانات بزرگی در صورت‌های مالی مطلع گردد. صورت‌های مالی شرکت‌ها بیان کننده وضعیت آن شرکت‌هاست که آیا این تغییرات منتج به تعطیلی و ورشکستگی آن‌ها می‌شود یا خیر؟

وی با بیان اینکه معتقد هستم اگر شرکتی با ثابت شدن نرخ ارز قرار است به تعطیلی برسد، حتما در بنیاد و اساس چنین شرکتی مشکلات ریشه‌ای وجود دارد، تصریح کرد: تک نرخی شدن نرخ ارز تنها تسعیرکننده این ورشکستگی و تعطیلی و نه دلیل آن جمع‌بندی این موضوع بوده است.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از نظر من نرخ ارز علامتی به اقتصاد است که سرمایه را کجا خرج کنند، همانطور که سرمایه، هر جا که اقتصادی و سودآور باشد، به همان جا تغییر مسیر می‌دهد. بنابراین اگر ارز را به عده‌ای ارزان بدهیم، ممکن است جایی هزینه کند که در جهت منافع کل اقتصاد نباشد.

شهلا با اشاره به اینکه چند نرخی بودن ارز به قاچاق برخی کالاهای اساسی همچون گندم کمک می‌‎کند، اظهار کرد: همچنین کالاهایی از قبیل یخچال، تلویزیون، کفش، لباس، پارچه و گوشی موبایل که از کانال قاچاق وارد می‌شوند، زمانی که ارز تک‌نرخی شود، به ‌صورت ریشه‌ای جلوی آن گرفته خواهد شد و انگیزه قاچاق برای این نوع کالاها از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: در خصوص صادرات و یا حتی واردات، این نرخ‌های اعلامی در ارز چند نرخی باز هم مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها عدم شفافیت آمارهای اقتصادی خواهد بود.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه با تک نرخی شدن ارز و به طور کلی بنا نیست نسبت به کنترل ارز اقدامی از طرف دولت صورت بپذیرد، عنوان کرد: بلکه همان‌طور که قبلا گفتم ارز باید در یک بازار رقابتی عرضه و تقاضا تعیین قیمت شود و نه با دستور از جای دیگر،و باید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با تهیه زیر ساخت‌های لازم در آینده نسبت به راه‌اندازی بورس ارز و تعیین قیمت در این بازار از دستوری قیمت دادن و یا کنترل دستوری آن خارج شوند.

 

 

منبع: ایسنا