1

شناسایی و ثبت نام 58 هزار تبعه خارجی غیرمجاز

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: 58 هزار تبعه خارجی دارنده مدارک اقامتی نامعتبر و یا فاقد مدرک، در چارچوب طرح سرشماری اتباع غیرمجاز در این استان شناسایی و ثبت نام شدند.

محمد عجمی افزود: این طرح به منظور ساماندهی وضعیت اتباع غیرمجاز همزمان با کشور در دو مرحله اجرا شد. در مرحله نخست از پنجم اسفند پارسال تا 26 خرداد امسال ویژه اتباع خارجی فاقد هر نوع مدرک اقامتی در مجموع 53 هزار نفر در خراسان رضوی ثبت نام کردند.

وی ادامه داد: در مرحله نخست زنان و مردان خارجی که یکی از آنها دارای کارت آمایش مرحله یازدهم بوده اما همسر و فرزندانشان فاقد مدارک اقامتی بودند، اعضای خانواده دانش آموزان غیرمجازی که در سال‌های 94 و 95 در مدارس دولتی ثبت نام شده اند و مردان خارجی فاقد مدارک اقامتی که با زنان ایرانی ازدواج کرده اند اما خود و فرزندانشان فاقد مدارک اقامتی بودند، ثبت نام شدند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: در مرحله دوم از 17 مرداد گذشته تا 26 شهریور جاری اتباع افغانستانی دارای مدارک نامعتبر اعم از آمایش مرحله اول تا نهم، دارندگان گذرنامه دارای روادید و پروانه اقامتی نامعتبر و تاریخ گذشته شرکت کردند. در مجموع در این مرحله از طررح نیز پنج هزار تبعه خارجی دارای مدارک اقامتی نامعتبر در خراسان رضوی ثبت نام شدند.

عجمی ادامه داد: بر این اساس تقریبا اکثر اتباع خارجی غیرمجاز در قالب شش گروه در طرح سرشماری شرکت کرده اند اما درصد کمی که در هیچیک از این شش گروه جای نمی گیرند و هیچ مدرکی ندارند باقی مانده اند. فعلا این افراد سرشماری می شوند تا بعد از آن دولت جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت مدارک آنها تصمیم گیری کند.

بر اساس برآوردها جمعیت اتباع خارجی غیرمجاز ساکن در خراسان رضوی حدود 70 هزار نفر است. بر اساس آمارهای اداره کل امور اتباع خارجی خراسان رضوی هم اکنون 320 هزار نفر تبعه خارجی در این استان سکونت دارند تنها 150 هزار نفر آنها دارای کارت آمایش و مدارک اقامت قانونی هستند.