1

«زبرخان» نیشابور شهرستان می‌شود

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس از موافقت وزیر کشور با تبدیل بخش زبرخان به شهرستان در تقسیمات جدید کشوری خبر داد.

هاجر چنارانی با اعلام این خبر افزود: منطقه زبرخان از سال 1385 دستور تقسیمات کشوری برای تبدیل شدن به شهرستان را دریافت کرده بود، اما با توجه به اینکه در دولت یازدهم به هیچ عنوان به موضوع تقسیمات کشوری پرداخته نشد، این پرونده بسته باقی ماند بود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت مکتوب وزیرکشور و قول شفاهی صریح وی افزود: نظر صریح وزیر کشور براین است که در حق این بخش ظلم شده است.

وی با اشاره به اینکه زبرخان منطقه‌ای باجمعیتی بالغ بر 60 هزارنفر است، افزود: این منطقه دارای سه شهر بزرگ است که در اولین فرصتی که بتوان این کار را انجام داد و تقسیمات جدید کشوری مطرح شود. وزیرکشور قول داد که این پرونده جزء اولین پرونده‌های کاری تقسیمات کشوری در دولت دوازدهم باشد و آن را در اولویت کاری قرار دادند.

چنارانی در ادامه تصریح کرد: با اقدام به موقع وزارت کشور، امیدواریم به زودی بتوانیم خبر خوشی به مردم شهرستان نیشابور داده و در راستای بازگرداندن حق تضییع شده مردم، شاهد تبدیل شدن منطقه زبرخان به شهرستان باشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی همچنین با اشاره به وضعیت گازرسانی روستایی در این حوزه انتخابیه گفت: متاسفانه هنوز چند شهر ما گاز رسانی نشده است اما قول تسریع در روند پروژه‌های گازرسانی را از وزیر نفت گرفته ایم و طی قولی که داده اند با توجه به اینکه جمعیت نیشابور بالغ بر 500 هزار نفر است، طی امسال و سال آینده کار گازرسانی همه روستاهای بالای 50 خانوار انجام شود.

گفتنی است بخش زبرخان یکی از بخش‌های شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است که با مرکز این شهرستان حدود بیست کیلومتر در مسیر اتوبان مشهد فاصله دارد. مرکز بخش زبرخان شهر قدمگاه است. این بخش در سال ۱۳۲۳ تأسیس شده ‌است و درحال حاضر، دارای سه دهستان اردوغش، اسحاق‌آباد، زبرخان و سه شهر خرو ،دررود و قدمگاه است. بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش زبرخان شهرستان نیشابور در سال ۱۳۸۵ برابر با ۵۴هزار و 991 نفر بوده و جمعیت این بخش در سال ۱۳۹۰ به ۵۷۶۰۶ نفر رسیده ‌است.