1

درد می‌کشم از ترس!

اولش فقط کمی احساس درد داشتم و از آنجایی که برای خودم یک ‌پا دکتر هستم، فکر می‌کردم عادت آب سرد خوردن و چای خوردن مدام کار دستم داده و دندان‌هایم حساس شده. ژلوفن اولین و آخرین انتخاب همیشگی‌ام بود. به خودم می‌گفتم فقط نیم‌ساعت طاقت بیاور و بعد دردها تمام می‌شود. این را هم باید بگویم که یک اصطلاحی همیشه در خانه ما یک واقعیت محض است، آن این است که همه ما «دردهایمان را کهنه می‌کنیم». باید چندسال می‌گذشت تا می‌فهمیدم دندان‌هایم بیشتر از این حرف‌ها اهمیت دارند. وقتی که هربار بعد از احساس درد سراغ خود درمانی می‌رفتم و سَر خود مُسکن تجویز می‌کردم و می‌خوردم؛ باید می‌دانستم بالاخره یک جایی این دردها لبریز می‌شود راهی جز روانه دندان پزشکی شدن ندارم!

مرد هستی یا زن، بزرگ هستی یا کوچک اصلا هیچ فرقی نمی‌کند مهم این است که بی‌هیچ دلیل خاصی مراجعه به دندان پزشکی آخرین انتخاب توست. وقتی که درد امان تو را بُریده باشد و در واقع دردها بیشتر از ترس‌ها شده باشد. آن وقت سوزن کوچکی دنیا را برای تو بهشت می‌کند…

ترس از رفتن به دندان پزشکی چیز جدیدی نیست و شاید از همان روزی که دندان پزشکی به عنوان یک حرفه‌ مهم شناخته شد، این ترس هم متولد شد. در این زمینه گفت‌وگویی داشتیم با دکتر محمدهادی برادران.

این دندان پزشک گفت: ترس از مراجعه به دندان پزشکی چند علت دارد. یکی از این دلایل وحشت از دردکشیدن و درمان دردناک که این موضوع به کررات توسط افراد زیادی به ما منتقل شده است. در این رابطه باید گفت که با وجو بی‌حس کننده‌هایی که درحال حاضر به راحتی در دسترس است، درمان با درد دیگر معنایی ندارد. علت دیگر شاید این باشد که در مراحل درمان دندان، برخلاف سایر بیماری‌هایی که نیاز به تزریق دارد، بیمار سوزن را می‌ببیند و ترس از درد کشیدن به صورت ذهنی برای او ایجاد می‌شود؛ اما بعد از درمان دندان متوجه می‌شود آنقدرها هم که فکر می‌کرد دردی را احساس نکرد.

وی افزود: البته این ترس می‌توان در اثر انتقال بیماری‌‌هایی مانند ایدز، هپاتیت و… است اما در این رابطه هم باید گفت که اداره نظارت بر درمان، دقیق و با جدیت تمام به تمامی مراکز دندان پزشکی نظارت دارد و تمامی این مراکز مجبورند که مسائل بهداشت و استریل فضا را رعایت کنند.

پیشگیری از پوسیدگی و خراب شدن دندان راه‌های ساده‌‌ای دارد، حداقل روزی یکبار ترجیحا قبل از خواب، ابتدا دندان‌هایمان را نخ بکشیم و بعد از مسواک زدن با یک دهان‌شویه ساده، دهان خود را شست‌وشو دهند. اگر این روال همیشه انجام شود، مراجعه به دندان پزشک و هزینه‌های زیاد برای تعمیر دندان‌ها نیاز نیست.

برادران عنوان کرد: اکثر افرادی که گرفتار مشکلات در ناحیه دهان و دندان خود می‌شوند؛ آگاهی کافی از مراقبت دهان و دندان خود ندارند و یا اینکه در رعایت بهداشت این ناحیه سهل‌انگاری می‌کنند.

اگر مراقبت از دندان و رعایت بهداشت اولیه به صورت یک عادت روزانه دربیاید؛ که هر وقت غذا می‌خوریم نخ بکشیم و شب قبل از خواب حتما مسواک بزنیم و با رعایت این مسائل تقریبا نیازی به دندان پزشک پیدا نمی‌کنیم مگر در مواقع خاص. متاسفانه برخی افراد در مراقبت از سلامتی خود سهل‌انگار هستند؛ اگر در جامعه کمی دقت کنیم، معمولا از سن 50 سالگی افراد دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند و کم‌کم پایه ثابت مطب‌های پزشکان می‌شوند. اما باید به عنوان یک پزشک بگویم که تمامی بیماری‌ها قابل پیشگیری است؛ می‌شود انسان طوری زندگی کند با توجه موارد تغذیه و رعایت تغذیه سالم؛ تا سن 75 سالگی، سالم ماند و بی‌هیچ نیاز به پزشک روال طبیعی زندگی را با بدن سالم ادامه داد.

وی درباره مراجعه به موقع به دندان پزشکی خاطرنشان کرد: اگر افراد به محض احساس درد در ناحیه دندان‌ها و یا مشاهده خال بر روی دندان قبل از مصرف خود سرانه مسکن و عقب انداختن درمان، به دندان پزشک مراجعه کنند؛ با هزینه کمی می‌توانند سلامت دندان خود را به دست آورند. برای مثال شاید ترمیم پوسیدگی دندان در مراحل اولیه با 70 هزار تومان حل شود ولی اگر درمان عقب بیوفتد گاهی متحمل هزینه‌های زیاد تا مرز 700 هزار تومان می‌شود.

 

 

گزارشی از نیلوفر اقبال