1

تأکیدی بر تغییر رشیدیان نداریم

به نظر می‌رسید تغییر استانداران و فرمانداران به چالشی جدید برای رحمانی فضلی تبدیل می‌شود و اصلاح‌طلبان حتی قبل از انتصاب او به سکانداری ساختمان فاطمی، سهم‌خواهی‌های خود برای انتصابات در استانداری‌ها را آغاز کرده بودند. سر انجام اما بیست و دوم شهریورماه هم در جلسه هیات دولت، استانداران پیشنهادی برای 7 استان هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و البرز از هیات وزیران رأی اعتماد گرفتند.

نگاهی کوتاه به سوابق استانداران انتخاب شده به خوبی نشان می‌دهد دولت تلاش کرده توازن را در انتخاب استانداران حفظ کند و تا حد ممکن گرایش‌های سیاسی را در نظر بگیرد تا حدی بتواند اصلاح‌طلبان را راضی نگه دارد. اما این روزها خبرهایی درباره جابه‌جایی استاندار خراسان رضوی و گزینه‌های مطرح برای سکانداری مشهد مقدس بر سر زبان‌ها افتاده است، خبرهایی که بیش از تغییرات دیگر استان‌ها مورد توجه قرار گرفته است و حال نظر برخی از نمایندگان استان از نظرتان می گذرد.

 

نمایندگان مشهد خواستار تغییر استاندار نیستند

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به پژمان، خندان دل، خباز و مهرعلیزاده به عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی استانداری خراسان رضوی گفت: همه این افراد محترم هستند و تعدادی از آن ها خراسانی هستند و برخی نیز در کارنامه خود سابقه مدیریت در استان را دارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شرایط استان خراسان رضوی را خاص و ویژه ارزیابی کرد و افزود: معرفی استاندار در ابتدای دولت یازدهم یک سال به طول انجامید، اما با توجه به گزینه‌های مطرح در این دوره و برخی خبرها درباره نهایی شدن آنها، به نظر می‌رسد انتخاب استاندار جدید مانند دوره قبل به طول نینجامد.

عضو هیئت رئیسه مجلس دهم شورای اسلامی عملکرد رشیدیان در استان خراسان رضوی را به واسطه سابقه مدیریت وی در اداره اطلاعات خراسان در دولت هاشمی رفسنجانی و آشنایی با فضای استان مثبت ارزیابی کرد و افزود: مدیریت وی سبب تثبیت فضای خراسان و مدیریت اوضاع شد. هر مدیری نقاط قوت و ضعفی دارد اما او نقاط قوتش زیاد بود و جا دارد تا از زحمات رشیدیان تشکر کنم.

قاضی زاده هاشمی نظر دیگر نمایندگان مشهد در خصوص عملکرد رشیدیان را نیز مطلوب دانست و گفت: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم نمایندگان هم از عملکرد استاندار راضی بوده و خواستار تغییر استاندار خراسان رضوی نبودند، گویا دولت هم برای او محل مأموریت جدیدی در نظر گرفته است که از خراسان می‌رود.

 

دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها را قبول ندارم

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مشهد فوری با اشاره به انتخاب استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: در سه دوره گذشته که نماینده بوده‌ام دخالتی در عزل و نصب‌های استان نداشتم، و اعتقادم بر این بوده هرکسی قانونا حق انتخاب دارد و عنوان قوه مجریه نیز باید از ظرفیت قانونی خود استفاده کند.

جواد کریمی‌قدوسی با تاکید بر اینکه وزارت کشور باید انتخابش را آزادانه انجام دهد، افزود: دولت در این خصوص باید به نمایندگان و مسئولین پاسخ‌گو باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنده دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌های استانداران،فرمانداران، بخشداران و مدیران کل را قبول ندارم و هم‌اکنون نیز اگر از شخص استانداران و مدیران کل سوال کنید، نخواهید شنید که کریمی قدوسی یک نفر را سفارش کرده در این پست بگذارید یا بردارید.

وی یادآور شد: مشورت با نمایندگان اقدام خوبی است و در این زمینه آقای رحمانی‌فضلی قبل از رای اعتماد به بنده گفتند در این خصوص مشورت خواهم کرد اما تا این لحظه هیچ مشورتی با بنده و نمایندگان دیگر نشده است.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: وزیر کشور ظاهرا تصمیم به تغییر استاندار خراسان رضوی دارد اما گزینه‌های مطرح شده را رسما نشنیده‌ام، به هیمن جهت اظهار نظری روی اشخاص نمی‌کنم.

کریمی‌قدوسی با اشاره به وعده وزیر کشور برای انتصاب فردی در تراز ملی برای استانداری خاطرنشان کرد: برای ما خراسانی‌ها که حساسیت ناسیونالیستی نداریم نیز مهم است که یک استاندار بومی انتخاب شود زیرا پس از انقلاب تنها سه استاندار بومی برای مشهد انتخاب شده است.

 

ارزیابی‌مان نسبت به عملکرد رشیدیان مثبت است

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: ارزیابی ما نسبت به عملکرد رشیدیان مثبت است.

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به موضوع تغییر استاندار اظهار کرد: جایگاه نمایندگان جایگاه تعیین استاندار نیست اما آنان می‌توانند به عنوان مقام مشورتی قرار بگیرند که تا الان نه در جایگاه مشورتی قرار گرفتند و نه در رابطه با تغییر استاندار در مجمع نمایندگان بحثی شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع تغییر استاندار در حد گفت و شنودها است، تصریح کرد: هنوز قطعیتی در مورد تغییر و جایگزینی استاندار وجود ندارد و به نظر من این مساله به دیدگاه دولت بستگی دارد.

این عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: ارزیابی ما نسبت به عملکرد رشیدیان مثبت است به همین جهت شاید از نظر ما تغییر استاندار ضرورتی نداشته باشد.

سبحانی‌فر در خصوص گزینه‌های مطرح شده برای استانداری خراسان رضوی، عنوان کرد: وقتی در خصوص تغییر استاندار هنوز قطعیتی وجود ندارد قضاوت و صحبت در مورد دیگران صحیح نیست.