1

افزایش سطح زیر کشت کلزا به 100 هکتار

سرپرست شرکت کشاورزی رضوی گفت: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، نقش موثری در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد. این شرکت در راستای کمک به سیاست خودکفایی برای تولید روغن خوراکی، سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا را از 40 هکتار به 100 هکتار افزایش داده است.

محمدباقر قناد طوسی با اشاره به تغییر الگوی کشت به نفع گیاهان با نیاز آبی کم و سوددهی بالا با توجه به خشکسالی‌های متوالی، افزود: استفاده بهینه از آب و اشتغال‌زایی در مناطق محروم اقداماتی نظیر توسعه و احداث باغات پسته در سطح 20 هکتار، توسعه سطح زیر کشت زعفران تا سطح 10 هکتار و نیز کاشت گل محمدی و توسعه آن در سطح 20 هکتار، از جمله اقداماتی به شمار می‌رود که طی سال جاری انجام شده است.

قناد طوسی ادامه داد: همچنین سیستم‌های نوین آبیاری در سطح 2 هزار هکتار از مزارع شرکت با هدف افزایش عملکرد محصول و کاهش مصرف آب، اجرا شده است.
وی احداث استخر ذخیره آب با پوشش ورق ژئوممبران را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که با هدف ذخیره‌سازی آب و حذف آبیاری شبانه، جلوگیری از هدررفت آب و افزایش کارایی آن، انجام شده است.

قناد طوسی ادامه داد: همچنین طرح پایلوت پرورش ماهی آمور و کپور به منظور تولید گوشت سفید(ماهی) و استفاده بهینه از امکانات و منابع نظیر استخر ذخیره آب، به مرحله اجرا درآمده است.

وی با اشاره به اخذ پروانه تاسیس واحد گلخانه سبزی و صیفی به مساحت 10 هزار متر مربع، گفت: این پروژه در مرحله تخصیص تسهیلات دولتی قرار دارد.

قناد طوسی، به روز رسانی تجهیزات چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ مجدد را اقدامی در راستای کاهش مصرف شدت انرژی عنوان کرد.

سرپرست شرکت کشاورزی رضوی ادامه داد: علاوه بر این، شرکت موفق به کسب گواهی‌نامه استاندارد برای تولید محصول خربزه و تقدیرنامه‌های متعدد در زمینه‌های تولیدکننده برتر محصولاتی نظیر گندم، جو، چغندر و… شده است.